تهران – ایرنا – مطالعات اخیر محققان دانشگاه صنعتی سیدنی نشان می‌دهد ساعاتی که دانشجویان و دانش آموزان صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، ارتباط مستقیمی با سطح نمرات و پیشرفت تحصیلی دارد.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان به تازگی تحقیقاتی را در زمینه ارتباط ساعاتی که دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و نمرات امتحانات آنان آغاز کردند.
دانشجویان شرکت‌کننده در این تحقیق به طور متوسط دو ساعت در روز را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دادند، ولی برخی دیگر بیش از هشت ساعت در روز را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کردند.
این مطالعه نشان می‌دهد مدت زمانی که دانشجویان صرف شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک می‌کنند، ارتباط مستقیمی با نمرات و موفقیت‌های تحصیلی آنان دارد.

در ادامه این مطالعه آمده است، تاثیر شبکه‌های اجتماعی در دانشجویان زرنگ با بنیه علمی قوی خیلی مشهود نیست؛ ولی تاثیر منفی آن بر دانشجویان متوسط و پایین بسیار قوی است.
این مطالعه نشان می‌دهد مهمترین عامل ارتباط فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با کاهش نمرات و موفقیت‌های تحصیلی، عدم تمرکز کافی دانشجویان است. اکثر دانشجویانی که مدام گوشی به دست دارند و در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنند، حواس پرتی دارند و به سختی روی تکالیف درسی خود تمرکز می‌کنند.
این مطالعه دانشجویان را مورد بررسی قرار داده؛ ولی محققان معتقدند نتایج مشابهی در مورد دانش‌آموزان نیز وجود دارد.
والدین وظیفه دارند ساعات استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی را کنترل کنند و فرزندان را به شرکت در جمع خانوادگی و فعالیت‌های اجتماعی غیر مجازی تشویق کنند.
 نتایج این مطالعه در نشریه Computers & Education منتشر شده است.