اهواز – ایرنا – رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: سه هزارو۳۶۴ دانش‌آموز کم توانی‌ذهنی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در مقاطع مختلف تحصیلی مدارس استثنایی خوزستان تحصیل می‌کنند.

علی ممبینی روز چهارشنبه در همایش ملی کودکان استثنایی از منظر روانشناسی تربیتی، علوم شناختی و آسیب شناسی در سرسرای دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان‌کرد: کتاب، محتوای آموزش و روش آموزش آنها با دانش‌آموزان عادی متفاوت است.

وی افزود: در سال تحصیلی جاری ۱۷۸ دانش آموز آسیب‌دیده بینایی در مدارس استثنایی و ۲۱۵ دانش‌آموز به صورت طرح آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس‌ عادی در کنار سایر دانش‌آموزان تحصیل می‌کنند.

ممبینی ادامه داد: همچنین ۵۷۹ دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی در مقاطع مختلف در مدارس استثنایی و ۴۲۴ نفر در کنار دانش‌آموزان عادی در قالب طرح یاد شده در حال آموزش هستند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: همچنین سه هزار و چهاردانش‌آموز با مشکلات ویژه یادگیری تشخیص داده شد و۲۲۶ دانش‌آموز اوتیسم در خوزستان وجود دارد که آمار به نسبت بالایی است.

وی در خصوص طرح سنجش سلامت جسمانی نوآموزان بد ورود به دبستان و پیش دبستانی خوزستان ادامه داد:گفت: از جمله اهداف این طرح تشخیص به موقع کودکان با نیازهای ویژه و برنامه‌ریزی برای ارایه خدمات توانبخشی و تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای همه دانش‌آموزان پایه اول است.

ممبینی در خصوص نتایج کلی طرح سنجش بیان کرد: در خوزستان در سال تحصیلی جاری ۱۱۰ هزار و ۵۶۲ نفر نوآموز ارزیابی شدند که از این تعداد ۹۱ هزار و ۶۶۰ نفر بدون مشکل شناخته و به مدارس عادی اعزام شدند و ۲ هزار و ۳۳۷ نفر مشکوک به مشکل و به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به مشکلات کودکان استثنایی گفت: نامناسب بودن فضاها و معابر شهری، مناسب نبودن امکانات ورزشی، هزینه‌ سنگین دارویی، توانبخشی و آموزشی، مشکل بیکاری و توسعه نیافتن مدارس استثنایی در روستاها از جمله این مشکلات است.

به جای عنوان کودکان استثنایی، کودکان با استعدادهای خاص استفاده شود

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خوزستان نیز در خصوص به کار بردن اصطلاح کودکان استثنایی گفت: چرا اصطلاح کودکان استثنایی را استفاده می‌کنیم؟ بهتراست به جای این برچسب که در هیچ جای دنیا وجود ندارد عنوان کودکان با استعدادهای خاص را به کار گیریم.

یوسفعلی عطاری افزود: همه انسان‌ها استعداد دارند و امید است گروه روانشناسی، و متخصصان این حوزه برای حل این مساله چاره‌ای بیندیشند.

وی با اشاره به تفکیک بودن مدارس به نام‌های دولتی و خصوصی گفت: وزارت آموزش و پرورش بهتر است با استفاده از متخصصان این موضوع از عنوان های مناسب‌تری برای مدارس استفاده کند تا تبعیضی ایجاد نشود.

مدیرگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: خدمت کردن به کودکان استثنایی برای همه افراد جامعه یک وظیفه است و نباید از منظر ترحم باشد.

عسگر آتش افروز بیان کرد: بسیاری از اختراعات برای افراد مسن و بیمار به لطف کودکان استثنایی صورت گرفته است.

وی بر مداخله زودهنگام برای شناسایی و درمان این کودکان اشاره کرد و افزود: پیشگیری از بروز این بیماری در نوزادان پیش از بارداری  و در صورت بروز، شناسایی، کنترل به موقع و درمان لازم است.

آتش افروز ادامه داد: آموزش به خانواده ها و توانمندی آنها باعث می‌شود تا حدود زیادی در مقابل رفتاهای این کودکان واکنش‌ مناسب نشان داده شود تا اثرات اختلالات آنها به حداقل برسد.

دبیر علمی همایش نیز گفت: هدف این همایش ارایه دستاوردهای علمی، پژوهشی مرتبط با موضوع کودکان استثنایی و گردآوری فرزانگان، دانشمندان، متخصصان و دانشجویان این رشته از سراسر کشور است.

منیژه شهنی ییلاق ادامه داد: ۱۵۰ مقاله از دانشگاه های کشور به این همایش ارسال شد که ۲۴ مقاله برای ارایه شفاهی و ۳۰ مقاله به صورت پوستر انتخاب شد.