به گزارش مرکز خبر حوزه ، وی روز پنجشنبه در بیست و یکمین اجلاسیه سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم اظهارداشت: امام راحل به عنوان فرزند پیامبرخدا(ص) توانست مکتب بزرگ انقلاب را پایهگذاری کند، انقلاب امام الگوسازی برای جهانیان بوده و این بیداری عربی که میگویند، از انقلاب اسلامی سرچشمه میگیرد.
وی ادامه داد: اثر دوم انقلاب اسلامی معرفی شیعه است که شناخته شده نبود، بنده ۵۰ سال پیش که به مکه مشرف شدم، یک عالم مکی خطاب به من گفت: آیا شیعه کتابی از خود به جا گذاشته یا نه، درگذشته حتی درمکه شیعه شناخته شده نبود، اما این انقلاب توانست شیعه را به جهانیان معرفی کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: کشوری که در آن حریت عقلی نباشد، پیشرفت نمی کند، پیشرفت در سایه قلمهای آزادی است که در چارچوب عقلی و قانونی رقم بخورد، ما باید بتوانیم مردم را از سموم فضای مجازی نجات دهیم.
وی افزود: اثر دیگر انقلاب اسلامی این بود که دست غارتگران از کشور کوتاه شد و ما اگر بتوانیم در گام دوم انقلاب این را حفظ کنیم، موفق خواهیم شد.
آیت الله سبحانی گفت: اعطای شخصیت به مسلمانان ازدیگر آثار انقلاب بوده و تاکنون کسی فکر نمیکرد که با احکام اسلامی بتوان حکومت کرد، دیگر اثر انقلاب این بود، کتبی که درحوزه های ما متروک بود به متن فعالیت های علمی وارد شد و ما باید بتوانیم این آثارراحفظ کرده و مجتهدین توانا تربیت کنیم.
حوزه استقلال خود را حفظ کند
وی دربخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:کیان شیعه به فقه و اصول آن بوده و در اجتهاد و فقه توانستهایم به برتری برسیم، حوزه علمیه باید استقلال خود را حفظ کند، برای ما لفظ حجت الاسلام والمسلمین از لفظ دکتر مطلوبتر بوده و نباید حوزه محو درعناوین و القاب دیگران باشد.
وی گفت: درجامعه ما مبلّغ بسیار کم است و ما باید در حوزه دو محور تربیت مجتهد و مبلّغ را در دستور کار قراردهیم، اجتهاد جواهری بسیار دارای اهمیت بوده و مجتهدان سلف ما جواهر را بارها مطالعه کردهاند.
آیت الله سبحانی افزود: به این زودی نمیتوان به اجتهاد رسید، اجتهاد مقدمات و کارهای فراوانی دارد و ما باید مبلغینی برای داخل و خارج تربیت کنیم، چرا که راه معرفی اسلام تبلیغ است.
بیانیه اجلاسیه اساتید سطوح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم
در پایان این اجلاسیه ،بیانیه ای صادر شده و که دربخشی از آن آمدهاست: ما ضمن تاکید بر تلاش بیشتر عموم اساتید حوزه های علمیه در تزکیه اخلاقی و تعمق فضائل معنوی طلاب از همه مسئولان دستگاههای فرهنگی مانند صدا و سیما، وزارت خانه های ارشاد، علوم، آموزش و پرورش و مسئولان فضای مجازی و دیگر نهادهای ذیربط می خواهیم با طراحی برنامه های ارتقاء تربیت اخلاقی جامعه به مبارزه و ریشه کنی همه مفاسد اخلاقی اقدام نمایند. مسئولان دستگاههای نظام لازم است توجه کنند که آزاد گذاشتن افراد در ابتذال اخلاقی نه تنها خدمت به آنها نیست بلکه مصوبات اجراء توطئههای فریبکارانه دشمنان جهان اسلام برای نابودی امت اسلامی میباشد.
بیانیه حاکیست: سبک زندگی جامعه اسلامی باید الهام گرفته از الگوی انسان کامل و اسوه قرانی یعنی حضرت محمد (ص) و ائمه معصومین(ع)، تهاجم فرهنگی غرب برای تغییر سبک زندگی و ایجاد بحران هویت و غربزدگی و تقلید کورکورانه از غرب و اقعیت تلخی است که در تولید انواع لباسها، تابلوها، غذاها، اسم های فرزندان، واماکن و برنامه های آموزشی و تربیتی کودکان و دانش آموزان و فیلم ها و سریالها قابل مشاهده است ما از همه مسئولان ذیربط انتظار داریم با همه این جلوههای فریبنده غربی مبارزه نموده و سبک زندگی اسلامی را محقق سازند حوزه های علمیه آمادگی خویش را برای هرگونه همکاری در اسلامی سازی سبک زندگی با همه نهادها اعلام میدارد.
دربخش دیگری از این بیانیه آمدهاست: ما ضمن حمایت از اقدامات قاطع ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت الله رئیسی و همکاران شجاع ایشان از دیگر مسئولان دستگاههای نظام انتظار داریم نه تنها از کارشکنی در برابر این رویکرد انقلابی قوه قضائیه دست برداشته، بلکه ضمن کمال همکاری با آنان جهت پاکسازی دستگاههای نظام اسلامی از عناصر ناصالح و نفوذی، مسائل اختلافی خویش را بجای طرح در فضای عمومی جامعه که موجب یاس مردم می گردد در جلسات خصوصی مسئولان مطرح کرده و با وحدت نظر تحت اشراف رهبر فرزانه امام خامنهای به خدمتگزاری برای ملت بپردازند.
درقسمت دیگری ازاین بیانیه آمدهاست: ما اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم از همه مسئولان عالی رتبه نظام بویژه دستگاه های دیپلماسی و ارتباطات خارجی کشور انتظارداریم با توکل بر قدرت لایزال الهی و اعتماد به اراده و مقاومت ملت دلاور و مؤمن ایران از زرق وبرق قدرتهای پوشالی آمریکا و دیگر دول غربی و تهدیدهای نظامی و تحریم های اقتصادی آنها نهراسیده و در شناخت و معرفی احکام شریعت اسلام نسبت به محدوده و ضوابط روابط با بیگانگان و مسئله صلح و معاهده و قرارداد با پیمان شکنان بجای تحلیل های عادی نظرات اجتهادی مرجعیت و ولایت و حوزه ها را راهنمای خویش قرار دهند.