سنندج - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بانه گفت: ۲۰ اثر صنعت دست حسام حیدری نازک کار بانه‌ای در فهرست آثار ملی ثبت شد که از این تعداد ۱۹ اثر نامزد دریافت جایزه یونسکو شده است.

سعداالله رحیمی خواه عصر پنجشنبه در نخستین همایش صنایع آموزشی شاغلین و فعالان صنایع دستی با اشاره به رونق صنایع دستی در بانه و نقش آن در توسعه گردشگری اظهار داشت: شالبافی و پستک دوزی از صنایع بومی شهرستان بانه است که در روستای های آرمرده و کانی گویز رواج دارد.

وی ادامه داد: تعدادی زیادی از روستاییان علاوه بر کشاورزی و دامپروری به صنایع دستی اشتغال دارند و صنایع دستی زمینه اشتغال بسیاری از آنها را فراهم کرده است.

رحیمی خواه افزود: هر ساله ۵۰۰ نفر در زمینه صنایع دستی کردی دوزی، قلاب بافی، کلاش بافی و رولی دوزی های الحاقی کار آموخته می شوند که این آموزش ها زمینه اشتغال خانگی تعداد زیادی از این افراد را فراهم می کند.

وی یادآور شد: در شهرستان بانه ۱۸۰ نفر از شاغلین صنایع دستی بیمه تامین اجتماعی دارند و از مزایایی بیمه بهره مند هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بانه تاکید کرد: این همایش با هدف کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری های اندک و بهره وری بیشتر برگزار شد.

وی گفت: صنایع دستی ریشه در تاریخ و فرهنگ منطقه دارد و صنایع دستی معرف ویژگی های فرهنگی و تاریخی است هنرهای دستی یکی از عوامل بسیار موثر در جلب و جذب گردشگران است در مقابل صنعت گردشگری هم می تواند به رشد و توسعه صنایع دستی و بهبود کیفیت آن کمک کند.

رحیمی خواه واردات کالاهای بی کیفیت خارجی را یکی از آسیب های صنایع دستی عنوان کرد و افزود: واردات کالاهای وارداتی بی کیفیت در سالهای اخیر بر رونق صنایع دستی تاثیر منفی داشته علیرغم اینکه این کالاها کیفیت لازم را ندارد اما به دلیل اینکه ارزان قیمت هستند مشتریان زیادی را به خوب جذب کرده است.

شالبافی، پستک دوزی و پالان دوزی از جمله صنایع دستی شهرستان بانه است که در فهرست آثار ملی صنایع دستی ایران ثبت شده و تاکنون ۲۰۶ اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد، ۳۱ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.