تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خیرین می‌توانند در زمینه احداث جاده‌های روستایی، ایمن‌سازی نقاط پرحادثه و احداث مجتمع‌های بین‌راهی بپردازند، گفت: به منظور کاهش تلفات جاده‌ای، ایجاد مجتمع‌های فرهنگی و بازارچه‌ها در ۳۰ کیلومتری شهرها را پیشنهاد می‌کنیم.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در سومین گردهمایی بزرگ خیرین راه و ترابری که روز پنج شنبه، بیست و سوم آبان‌ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با اشاره به آثار دنیوی و اخروی کار خیر، اخلاق را گمشده جامعه در روزگار کنونی خواند و گفت: خیران این حوزه می توانند در کنار کمک به توسعه راه روستایی به ایمن سازی نقاط پر حادثه نیز ورود کنند. باید بتوانیم کار خیر را به‌صورت اثربخش در تمام ابعاد زندگی خود گسترش دهیم و با برخورداری از نگاه خیرخواهانه از کم‌کاری و کم‌فروشی پرهیز کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پرداخت هزینه‌های غیرضروری در اثر کاستی‌ها و خطاهای آگاهانه انسانی، افزود: تاکید کرده‌ایم، زمانی‌که جاده ساخته می‌شود، نام پیمانکاران آن بر تابلویی در حاشیه جاده نصب شود تا همگان بدانند و اگر جاده خوب یا بد بود متوجه سازنده آن باشند.

اسلامیبا اشاره به این‌که خیرین افزون‌بر احداث جاده‌های روستایی، می‌توانند به بحث ایمن‌سازی نقاط پرحادثه یا احداث مجتمع‌های بین‌راهی بپردازند، گفت: مسائل کنونی، بیش از ظرفیت و توان دولت است و نیازمند همدلی هستیم.

وی مسئولیت‌پذیری و دغدغه‌مندی را از مباحث بسیار مهم برشمرد و با اشاره به اینکه دغدغه‌ها در این حوزه باید همگانی باشد، به پویش اجتماعی ۶۰۳۰ اشاره کرد که بر مبنای آن ۶۰ درصد حوادث در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه می‌توان یک اقدام فکری و فرهنگی برای این پویش انجام داد به خیرین حاضر در این مراسم توصیه کرد تا اقدامی مشترک و فراگیر در همراهی با این پویش انجام شود و بخش فنی آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی باشد و بخشی فرهنگی را خیران متقبل شوند تا برای کاهش تلفات جاده‌ای فکری اساسی کنیم.

وی گفت: متأسفانه تعداد تلفات در سال‌های ۹۶ و ۹۷ کاهش نیافته و اگرچه ترددها نیز افزایش یافته است و می‌توان منحنی را ثابت دید اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید دلواپسی‌هایمان را در این حوزه جدی بگیریم و با کمک این پویش، تمهیداتی را  اتخاذ کنیم.

ایجاد مجتمع‌های فرهنگی و بازارچه‌ها در ۳۰ کیلومتری شهرها به منظور ترغیب رانندگان به توقف و استراحت کوچک از جمله راهکارهایی بود که اسلامی به‌منظور کاهش تلفات جاده‌ای در نزدیکی شهرها پیشنهاد کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی آماده است، زمین را به منظور تخصیص دهد و با استفاده از منابع تسهیلات ارزان‌قیمت، از ظرفیت سازمان‌هایی نظیر کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام استفاده کنیم.

اعمال مداخلات فنی، ایجاد تقاطع‌های هم‌سطح و غیره هم‌سطح و کندروها به منظور کاستن از بار ترافیکی، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های محلی و نصب دوربین‌های کنترل سرعت بیشتر در محدوده نزدیک به شهرها از دیگر پیشنهادات اسلامی برای کاستن از  تلفات جاده‌ای در این محدوده‌ها بود.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: این موارد می‌تواند دستور  کاری برای انجمن خیرین راه و ترابری باشد تا در این حوزه به تولید محتوا بپردازند و ضمن اعلام فراخوان با مسئولان و بزرگان محلی نیز وارد گفت‌وگو شوند تا گفتمانی کلان در این حوزه شکل گیرد.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه راه روستایی نیز اشاره کرد و گفت: به این منظور، معاونت احداث، بهره‌برداری و نگهداری از راه‌های روستایی را به اداره کل راهداری منتقل کرده‌ایم و در این حوزه، جهادی بی‌نظیر صورت گرفته است؛ ما نیز تاکید کرده‌ایم که راه روستایی را با مشخصات استاندارد احداث کنیم و قول می دهیم تا پیش از عید نوروز، دو هزار کیلومتر راه روستایی احداث و تکمیل شود و این در شرایطی است که برخی از این راه‌ها و جاده‌ها سال‌ها بر زمین مانده بود اما با روحیه جهادی همکاران راهسازی که شبانه‌روز در حال کار هستند در حال تکمیل و بهره‌برداری است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که دولت اهتمام ویژه‌ای به اشتغال روستایی دارد، گفت: در توسعه راه‌های روستایی، تقاضامحوری و فشارمحوری را به برنامه‌محوری هدایت کرده‌ایم و اکنون نقشه‌های مورد نظر راه روستایی بر اساس اولویت‌ها تدوین و مشخص شده است.

اسلامی افزود: باید بتوانیم عدالت و توسعه متوازن و برنامه‌محوری را در عمل دنبال کنیم و نشان دهیم در انجام آن پایبند هستیم تا عده‌ای از مردم محروم احساس نکنند به آن‌ها توجه نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: اکنون در حوزه راه روستایی یک نهضت به وجود آمده است و وضعیت مناسب و مطلوب راه روستایی در برخی از استان‌ها ناشی از درک سازمان‌های راهداری در این مناطق است، اما در برخی مناطق نیز این وضعیت مطلوب نیست و باید تکلیف آنها را روشن کنیم. بنابراین در بحث مهم راه روستایی با یک الگوی جدید پیش می‌رویم و انجمن خیرین راه و ترابری می‌تواند ظرفیت‌ خیران را به برنامه متصل کند تا از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم و در جهت شکوفایی اقتصاد ملی که سهم روستاها در آن می‌تواند افزون‌تر شود، نقشی اساسی ایفا کنیم.