قم – ایرنا – امام‌جمعه قم با گرامیداشت هفته وحدت گفت: امروز وحدت نیاز عاجل و عمیق امت اسلام است و این امت به‌رغم همه ثروت‌ها و داشته‌ها، دچار تفرق‌های جانکاهی است.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم خاطرنشان کرد: هفته وحدت، ما را به انسجام اسلامی و وحدت در برابر دشمنان فرامی‌خواند.

وی بابیان اینکه یک وحدتی داریم که برآمده از مبانی فکری و آرمانی است و این، آن چیزی است که امت اسلام به آن نیاز دارد، اظهار کرد: امت اسلام در مبانی فکری و اعتقادی مشترکات زیادی دارند.

وی افزود: در نظامات فقهی و اخلاقی و مناسک دینی از مشترکات بسیاری برخوردار هستیم و همچنین منافع امت اسلام در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراوان و مشترک است و این سه امر، پایه یک وحدت تمدن ساز و انسجام اسلامی است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: این مبانی ما را به همگرایی دعوت می‌کنند و امروز باید عالم اسلام بازار علم، فناوری و اقتصادی مشترک داشته باشد و در برابر اشغالگران و دشمنان متحد شود؛ امت اسلام مگر نمی‌بیند این روزها فلسطین عزیز ما زیر سیل حمله دشمنان قرار دارد.

وی با تاکید بر یکپارچگی و انسجام میان مسلمانان بیان کرد: فلسطینیان و جبهه مقاومت در برابر دشمنان اسلام خواهند ایستاد و ان‌شاءالله همه آرزوهای استکبار را به گور خواهند فرستاد و آنان را شکست خواهند داد.

از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده که ۱۲ ربیع‌الاول سالگرد ولادت پیامبر اکرم اسلام(ص) بنا بر روایات اهل سنت و ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ ولادت حضرت محمد مصطفی(ص) بنا بر روایات شیعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه، همچنین با تاکید بر ضرورت مبارزه با فساد اظهار کرد: کاری را که قوه قضاییه آغاز کرده است و دستگاه‌های امنیتی، نظامی و انتظامی ما همراهی می‌کنند، قابل‌تحسین است. 

وی بابیان اینکه باید در مبارزه با فساد جدی باشیم، گفت: بند چهارم بیانیه گام دوم، عدالت و مبارزه با فساد است؛ باید مبارزه با فساد جامع و در همه ارکان و فرایندهای حکومت و برنامه‌ریزی‌ها و قانون‌گذاری‌ها دنبال شود.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: اینکه امروز می‌بینیم فسادهای سنگین رخ‌داده و دل دلسوزان را به درد آورده است به خاطر غفلت‌ها و غرض‌هایی است که در دهه‌های قبل بوده است.

وی بابیان اینکه امروز باید دستگاه‌های قضایی، اجرایی و قانون‌گذاری بیدارتر از قبل شوند، گفت: مبارزه با فساد نیاز به یک عزم جامع و عمومی در همه فرایندها دارد و باید افراد پاک‌دست از سوی مردم و مسئولان در رده‌های گوناگون حکومت انتخاب شوند و در انتخاب افراد سالم باید وسواس به خرج داد.

امام‌جمعه موقت قم اضافه کرد: قوانین و مقررات ما باید بازدارنده و تامین کننده عدالت باشد و  دستگاه‌های مختلف با تمام وجود مقابل فساد بایستند.

وی با تاکید بر اینکه باید برخورد قضایی باید قاطع و جامع باشد، اظهار کرد: از همه قوا و مسئولان انتظار می‌رود که در مسیر مبارزه با فساد به انحراف نرویم، حاشیه نسازیم، تبعیض قائل نشویم و کمک کنیم مسیر مبارزه پیش برود.

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین با گرامیداشت هفته بسیج، برای همه بسیجیان در انجام مسئولیت‌های خطیرشان آرزوی توفیق کرد.

وی با گرامیداشت هفته کتابداری گفت: باید همه را به خواندن کتاب‌های سالم و انسان‌ساز و وارد شدن کتاب به سبد زندگی دعوت و از واقفان و بنیان‌گذاران کتابخانه‌ها و کتابداران تقدیر و تشکر می‌کنیم.

آیت‌الله اعرافی همچنین با اشاره ۱۷ ربیع‌الاول سالروز ولادت باسعادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: رسول خدا(ص) آن نور الهی و حجت آسمانی و گشاینده درهای رحمت و مایه نجات و عظمت بشریت بود.

وی با تاکید بر اینکه پیامبر اسلام(ص) معمار یک تمدن نوین الهی بود، افزود: با طلوع خورشید عالم‌تاب پیامبر گرامی اسلام(ص) غافله علم و حکمت به حرکت در آمد و تمدنی الهی و آسمانی پایه‌ریزی شد و همه جهانیان از این خورشید عالم‌تاب بهره‌مند شدند.

وی اضافه کرد: در کنار ابعادی که در خلقت پیامبر(ص) و آوردن نسخه نجات و حکمت الهی بود، پیامبر خدا(ص) مظهر عالی‌ترین اخلاق انسانی و بشری بود و در کتاب‌های روایی ما بیش از ۱۰۰  صفت و نزدیک به ۲۰۰ ویژگی در سبک اخلاق و زندگی پیامبر(ص) وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه پیامبر(ص) هیچ‌گاه در مقابل دشمنان کوتاه نمی‌آمد، اظهار کرد: خشم مقدس و مقاومت مجاهدانه پیامبر(ص) و فریب نخوردن از دشمن و مقاومت در برابر پیمان‌شکنان هم برگ دیگری از زندگی ایشان است.