سنندج - ایرنا - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد که در بیش از ۷۲ هزار مدرسه آن نماز جماعت اقامه می‌شود.

محمدرضا مسیب زاده روز شنبه در پیش اجلاس استانی نماز با عنوان نماز و مدرسه در سنندج اظهار داشت: در مجموع نماز جماعت در تمام مدارسی که واجد شرایط اقامه نماز باشند برپا و در سایر مدارس نیز یا به افق شرعی نمی‌رسند و یا تعداد دانش آموزان کم بوده و شرایط اقامه نماز جماعت ندارند.

وی افزود: برگزاری نماز جماعت در مدرسه و شرایط آن اختیاری نیست و براساس تصمیم قانونگذار زنگ نماز به مدت ۳۰ دقیقه قانونی و از وظایف اصلی مدیران مدارس و معلمان است که آن را   رعایت کنند اما حضور دانش آموز در اقامه نماز کاملا اختیاری است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: نماز بهترین مسیر برای تربیت دانش آموزانی در تراز جمهوری اسلامی است و آموزش و پرورش تاثیرگذارترین نهاد در این زمینه است.

وی یادآور شد: نماز مهمترین مسیر برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است و اگر این فریضه الهی بدرستی در جامعه نهادینه شود آسیب ها راه به جایی نخواهند برد و جامعه در برابر هجمه ها بیمه خواهد شد.

مسیب زاده با اشاره به سه اصل حاکم بر برنامه‌های آموزش و پرورش در حوزه نماز، قرآن و عترت تاکید کرد: یکی از این اصول محوریت مدرسه است به این معنی که هر فعالیتی در مدرسه دنبال نشود، باطل بوده و راه به جایی نمی‌برد.

وی اصل دوم را فراگیری در عین اثربخشی اعلام کرد و گفت: ما در آموزش و پرورش مسئول تربیت ۱۵ میلیون دانش آموز هستیم بنابراین طرح‌های ما باید فراگیر بوده و در کنار آن اثربخشی لازم را نیز داشته باشد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: اصل سوم توسعه مشارکت و مشارکت پذیری  است و آموزش و پرورش به تنهایی نه می‌تواند و نه می‌خواهد مسئول تعلیم و تربیت ‌فرزندان این کشور باشد و در این زمینه نیاز به حمایت و همکاری دستگاه‌های مختلف دارد.

وی یادآور شد: توجه به تعلیم و تربیت تمام ساحتی عصاره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و ما باید دانش آموزانی داشته باشیم که در تمام مراتب تربیت فعال باشند.

توجه جدی مسئولان مدرسه بر ترویج فرهنگ اقامه نماز  

امام جمعه سنندج نیز در این همایش اظهار داشت: نهادینه شدن فرهنگ اقامه نماز در میان دانش‌آموزان نیازمند توجه جدی مسئولان آموزش و پرورش و مدیران و معلمان مدارس است.

ماموستا عبدالرحمان خدایی با بیان اینکه اقامه نماز جماعت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در ارتقای باورهای دینی و معنوی دانش آموزان داشته باشد، گفت: اگر دانش آموزان در دوران مدرسه با نماز و معارف آن آشنا شوند با خداوند ارتباط قلبی پیدا می‌کنند،  ضمن اینکه نماز خواندن او در خانواده نیز تغییر نگرش ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم نسلی تربیت کنیم که برای خود و جامعه مفید بوده و دنیا و آخرتش آباد باشد باید اقامه نماز در مدارس را جدی گرفته و با تمام توان در این راستا تلاش کنیم.

اقامه نماز در ۱۰۰ درصد مدارس کردستان
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: سال گذشته از میان سه هزار واحد آموزشی، ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه شرایط اقامه‌ نماز جماعت را دارند، اما در مجموع در ۱۰۰ درصد مدارس استان نماز جماعت اقامه می‌شود.

حجت‌الله نریمانی با اشاره به جذب ۳۰۰ نفر از ماموستایان و روحانیون از طریق مرکز بزرگ اسلامی به عنوان امام جماعت مدارس استان گفت: مشخصات ۵۰۰ نفر از همکاران فرهنگی نیز علاوه بر این ۳۰۰ نفر به عنوان امام جماعت مدارس در سامانه ثبت و مشغول فعالیت هستند.

وی برگزاری جشن شکوفایی ویژه دانش‌آموزان نمازاولی، برگزاری مسابقه انشای نماز، مسابقه اذان، مسابقاتی احکام، درج زنگ نماز در برنامه‌های هفتگی، تجهیز نمازخانه مدارس، گفتمان‌های دینی دانش آموزان، برگزاری دوره تقریب مذاهب و محافل انس با قرآن را از دیگر برنامه‌های انجام شده در زمینه اقامه نماز در مدارس اعلام کرد.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان همچنین اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه را یکی از برنامه های ارزشمند و تاثیرگذار در حوزه قرآن اعلام کرد و افزود: در این طرح علاوه بر اینکه دانش آموزان در مدرسه برنامه‌هایی در حوزه قرآن اجرا می‌کنند در مساجد همجوار نیز به اجرای برنامه‌های قرآنی می‌پردازند.

وی به تجهیز نمازخانه مدارس استان به هفت هزار متر فرش طرح محراب نیز اشاره کرد و یادآور شد: اختصاص زنگ نماز در برنامه هفتگی دانش آموزان نیز یکی دیگر از کارهای مهم در حوزه قرآن است.

 در این آیین از دستگاه‌های برتر، دست اندرکاران و فعالان نماز در حوزه آموزش و پرورش و مدارس استان کردستان تجلیل شد.