بیرجند - ایرنا - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خراسان جنوبی گفت: با کاهش هفت درصدی تصادفات فوتی در سال جاری، روند تصادفات در مرکز استان کنترل شده است.

سرهنگ علیرضا عباسی روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند افزود: از ابتدای امسال تاکنون تصادفات درون شهری در مرکز استان کاهش داشته که نتیجه تلاش نیروهای راهور و اقداماتی است که مسئولان برای ایمن‌سازی معابر انجام داده‌اند.

وی اظهار داشت: سال گذشته از ابتدای فروردین تا ۲۴ آبان، ۱۷ فقره تصادف فوتی داشتیم و امسال در همین مدت ۱۰ فقره تصادف فوتی بوده که هفت درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: تصادفات جرحی نیز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ فقره ۱۲ درصد و در تعداد مجروحان ۱۳ نفر کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه امسال شاهد افزایش تخلفات نبودیم افزود: همچنین برخورد با موتورسیکلت‌های متخلف نیز کاهش داشته که نشان می‌دهد، قانونمندتر شدند و این مهم حاصل فرهنگ‌سازی رسانه‌ها می‌تواند باشد.

سرهنگ عباسی با اشاره به اقدامات شهرداری در خصوص ایمن‌سازی شهر اظهار داشت: این میزان اقدامات نظر پلیس راهور را تامین نمی‌کند و انتظار همکاری بیشتر را از شهرداری داریم.

وی به وجود برخی معابر پرحادثه در شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: خیابان جمهوری یکی از این معابر است که البته انتظار می‌رود با شروع اصلاح آیلند این خیابان، شاهد ایمنی بیشتر باشیم.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی ایمن‌سازی بلوار پیامبر اعظم (ص)، اصلاح میدان سفیر امید، توجه به ترافیک خیابان طالقانی و ممانعت از حضور فروشگاه‌های زنجیره‌ای، احداث پل روگذر در تقاطع ارتش و غفاری و ایمن‌سازی دیوار ساحلی بلوار سجاد را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید مورد توجه شهرداری باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد تجهیزات هوشمند در شهر اثرات غیرقابل انکار دارد ادامه داد: احداث پل هوایی نیز در برخی نقاط شهر الزامی است اما تا زمانی که مکانیزه نباشد، قابل استفاده نخواهد بود.

سرهنگ عباسی گفت: از اجرای سرعتکاه‌های استاندارد در شهر راضی هستیم اما باید فرهنگ‌سازی و تبلغات عمومی در شهر نیز به شکلی باشد که بتوانیم فرهنگ رانندگی را تقویت کنیم. 

بزرگداشت روز جهانی قربانیان حوادث رانندگی از دیگر درخواست‌های رئیس پلیس راهور استان بود که در کنار انتقاد از وضعیت روشنایی معابر شهر مطرح کرد و گفت: برخی از خط‌کشی‌های گذرگاه عابر پیاده نیز به تازگی با رنگ گرم رنگ شده که جای تقدیر دارد. 

وی با بیان اینکه با تعریض معابر مخالف هستیم اضافه کرد: معمولا مسیرهای خلوت متقاضی بیشتری برای تردد دارد. 

 وی با تاکید بر لزوم استفاده از سرویس‌های دسته جمعی برای کارکنان بانک‌هایی که در خیابان‌های شلوغ احداث شده‌اند گفت: اگر تمامی کارکنان یک بانک از سرویس ایاب و ذهاب مشترک استفاده کنند از حجم ترافیک در خیابان‌های اصلی کاسته می‌شود. 

یک عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز با بیان اینکه متولی روشنایی معابر اداره برق است گفت: در این خصوص شهرداری می‌تواند مکاتباتی با متولی اصلی داشته باشد. 

محمدعلی طاهری با اشاره به اینکه ساخت سرعت‌کاه به شکل متعارف باید ایجاد شود افزود: اگر این روند بی رویه باشد بدآموزی دارد و بسیاری از رانندگان شرطی شده و گمان می‌کنند که هرجا سرعتگیر نیست می‌توانند با هر سرعتی رانندگی کنند. 

وی گفت: باید با رانندگانی که خطرساز هستند و سرعت نامطمئن دارند برخورد قانونی شود تا شاهد وقوع حوادث نباشیم.
 
وی اضافه کرد: اگر این سرعت‌کاه‌ها بیشتر از حد نرمال باشد فرهنگ رانندگی را تخریب می‌کند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این نشست گفت: سرویس نگهداری وسایل نقلیه در شهرداری مطلوب نیست و استفاده از این وسایل نیازمند مدیریت قوی و دلسوزی است لذا ضرر نگهداری از سود آن بیشتر خواهد بود.

مرتضی یزدان شناس افزود: گزارش رسیده برخی از اتوبوس‌های صفر که به تازگی تحویل شهرداری  شده نیز از لحاظ آسیب‌هایی که به بدنه آن وارد شده، در معرض خطر است.

وی بیان کرد: این آسیب‌ها ناشی از آن است که بعد از اینکه خسارتی وارد می‌شود مطالبه‌ای برای جریمه و جبران خسارت نیست لذا اگر خودرو بعد از اینکه خسارت دید راننده یا شخص نگهدارنده جریمه شوند این موضوع پیش نمی‌آید.

این عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به درخواست معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شهرداری درخصوص مجوز شورا برای فروش خودروهای اسقاطی شهرداری گفت: صرفه و صلاح نگهداری خودروهای اسقاطی باید به عهده شهرداری باشد و اگر هزینه‌های نگهداری آن زیاد است می‌توانند تصمیم به فروش بگیرند.

وی گفت: برخی از نیسان کمپرسی‌ها به نظر سالم می‌رسد و شهرداری می‌تواند با کمترین هزینه بیشترین کارایی را از این خودروها داشته باشد.

خزانه‌دار دور پنجم شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به اینکه هر مدیر یا رئیس سازمانی در شهرداری خودرو در اختیار به همراه راننده دارد افزود: این موضوع حتی به رده‌های پایین‌تر نیز سرایت کرده و رقابتی به وجود آمده که حتی کارمندان رده پایین هم تمایل دارند از چنین مزایایی استفاده کنند.

وی اظهار داشت: اگر خودرو در اختیار مدیر قرار گیرد و خودش راننده باشد با حذف راننده برخی هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

پس از اظهارنظرهای متعدد اعضای شورا در نهایت مصوب شد موتورهای اسقاطی و سواری‌ها به لحاظ اینکه صرفه و صلاحی در نگهداری آنها نیست به مزایده گذاشته شود و وانت کمپرسی‌ها فعلا از مزایده خارج شده تا مجدد کارشناسانی برای ارائه نظر دعوت شوند.