قزوین – ایرنا - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طی دو هفته آینده با هدف حمایت از دانش آموزان، ۸۰ میلیارد ریال اعتبار به مدارس استثنایی سراسر کشور اختصاص می‌یابد.

سید جواد حسینی روز شنبه در جمع مدیران مدارس و کارشناسان ستادی آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین که در آمفی‌تئاتر علامه امینی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: از این مبلغ، ۳۰ میلیارد ریال برای سرویس ایاب و ذهاب، ۳۰ میلیارد ریال برای برنامه ‌های توانبخشی و ۲۰ میلیارد ریال نیز برای طرح بسته‌های حمایتی تخصیص خواهد یافت.

وی افزود:همچنین خدمات دندانپزشکی دانش آموزان استثنایی به ۱۵ میلیون ریال و خدمات خرید ویلچر نیز به ۱۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

حسینی با اشاره به ویژگی‌هایی که مدارس استثنایی باید داشته باشند، افزود: پیوند با جامعه، ورود به بازار کار و آموزش کاربردی باید از خروجی‌های تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس باشد این در حالی است که در بسیاری از موارد آموزش‌ها به شیوه مکانیکی انجام می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه آموزش و پرورش کشور باید به شیوه ارگانیک انجام شود، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما آموزش به صورت مکانیکی است و محصل پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار نمی‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های کشور، ذهنی بودن آموزش‌های نظام آموزش و پرورش است و دانش آموزان به صورت کاربردی مطالب را یاد نمی‌گیرند.

حسینی خاطرنشان کرد: لازم است که این آموزش‌ها از بُعد ذهنی و تئوری به بعد کاربردی تغییر کنند تا جوانان بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار شوند.

وی گفت: در آموزش و پرورش مکانیکی، تنها، وظیفه تربیت نیرو در نظر گرفته می‌شود اما در آموزش و پرورش ارگانیک افراد پس از تربیت، وارد بازار کار شده و فرد مفیدی برای جامعه می‌شوند.

حسینی تصریح کرد: همه انسان‌ها نسبت به یکدیگر استثنایی هستند و تفاوت‌ها و توانایی‌های منحصر به فردی دارند در حالی که هر انسانی در کنار کاستی‌ها، دارایی محور نیز هست.

این مسئول اظهار داشت: هر انسانی دارایی‌هایی دارد که ممکن است افراد دیگر از داشتن نعمات آنها بی‌بهره باشند به همین سبب بهتر است برای رشد و ارتقای افراد به جای تمرکز بر نواقص، بر دارایی‌های شان دقت شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: این مساله باید در حوزه آموزش و پرورش استثنایی بیشتر از آموزش و پرورش عادی مد نظر قرار گیرد.

تدوین ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای برای دانش آموزان استثنایی

وی افزود:۳۸ حوزه و ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش برای نوجوانان استثنایی در کشور تدوین شده است.

حسینی با اشاره به اینکه در ایران نسبت به دنیا، چهار هزار و ۹۰۰ ساعت آموزشی مازاد وجود دارد، عنوان کرد: این ساعت مازاد آموزشی تنها ذهن دانش آموزان را منجمد می‌کند و سودی برای آنها ندارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: به منظور ایجاد فرصت‌های برابر، نهضت بریل آموزی را فعال کرده و این نهضت را از روز معلول به طور رسمی آغاز می‌کنیم تا معلمان بتوانند خدمات بهتری را به دانش آموزان ارائه کنند.

وی با بیان اینکه باید دانشگاه‌های علوم پزشکی و بهزیستی را پای کار بیاوریم، گفت: باید مدارس غیر دولتی را وابسته به دانشگاه‌ علوم پزشکی و بهزیستی کنیم چون این دو دستگاه، امکان خدمت‌رسانی به دانش آموزان استثنایی را دارند.

بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در هزار و ۵۷۰ مدرسه ویژه در کشور تحصیل می‌کنند.