طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و در هر ۲۴ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهد.
براساس این آمار ایران از نظر جانباختگان تصادفات رانندگی رتبه ۳۸ در جهان را به خود اختصاص داده است.
به گفته رییس شورای ترافیک کشور ۲۵ درصد از مجموع جان باختگان تصادفات رانندگی در حوزه درون شهری هستند که تعداد آنان در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۲.۳ درصد کاهش یافته اما این تعداد در نیمه نخست امسال ۲.۷ درصد افزایش داشته است.
مهدی جمالی نژاد با اشاره به ۲ قشر آسیب پذیر عابران پیاده و موتورسواران در تصادف رانندگی طی نیمه نخست امسال گفت: عابران پیاده با ۴۴ درصد و موتورسواران با ۳۱ درصد بیشترین تعداد جان باختگان را تشکیل دادهاند، خودروهای سواری با ۵۶.۳ درصد و موتورسیکلت با ۳۶.۲ درصد نیز بیشترین میزان تصادفات را دارند.
طبق اعلام سازمان پزشک قانونی کشور در نیمه نخست امسال ۹ هزار و ۳۶۰ نفر در ایران بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند و ۱۹۳ هزار و ۵۲۴ نفر نیز مصدوم شدند.
در این میان خراسان رضوی با ۶۷۹ کشته در تصادفات رتبه اول قربانیان سوانح رانندگی کشور را به خود اختصاص دادهاست و تهران با ۶۵۶ متوفی و کرمان با ۶۰۳ متوفی در ردههای دوم و سوم قرار دارند.
افزایش ۱۰۳ درصدی تصادفات در خراسان رضوی
فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز از افزایش ۱۰۳ درصدی سوانح رانندگی در این استان خبر داد و گفت: این افزایش مربوط به تصادفات درون و برون شهری از مهر ماه پارسال تا مهر ماه امسال است.
سردار محمد کاظم تقوی افزود: این افزایش زنگ خطری برای رانندگان است که باید بیشتر به قوانین و مقررات پایبند باشند.
وی اظهار داشت: همچنین از نظر تعداد جان باختگان حوادث درون شهری نسبت به مدت مشابه قبل ۲ درصد و در حوادث برون شهری ۹ درصد افزایش داشتهایم که باید برای کاهش تصادفات چارهاندیشی کرد.
وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات رانندگی استفاده از تلفن همراه و عدم توجه به جلو است که باید فرهنگ ترافیکی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در جامعه ارتقا یابد.
۶۷۹ قربانی تصادفات در خراسان رضوی
مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی نیز در باره تصادفات منجر به فوت در این استان به خبرنگار ایرنا گفت: در پی تصادفات رانندگی طی نیمه نخست امسال ۲۰۱ نفر در جادههای شهری، ۳۷۰ نفر در جادههای برون شهری و ۱۰۸ نفر در راههای روستایی و سایر راهها جان باختند.
دکتر سید آریا حجازی افزود: در مجموع ۶۷۹ نفر در حوادث رانندگی خراسان رضوی طی نیمه نخست امسال جان باختند که از این تعداد ۲۱۹ نفر مربوط به شهرستان مشهد است.
وی اظهار داشت: در حالی که تلفات رانندگی در جادههای شهری، بین شهری و اختصاصی شهرستان مشهد در این مدت کمتر از میانگین استانی گزارش شده، تعداد این تلفات در راه های روستایی با افزایش ۷۱.۴ درصدی نسبت به میانگین استانی برخوردار است.
وی ادامه داد: افزایش ایمنی جادهها از بروز تصادفات شدید همچون تصادف رخ به رخ که منجر به فوت میشود کاسته است. تجهیز خودروها به کیسه هوا و افزایش خودروهای ایمن در جادهها نیز به کاهش آمار فوت شدگان انجامیده اما رشد تصادفات جرحی را که تابعی از افزایش تعداد خودرو و رفت و آمد جادهای میباشد، سبب شده است.
خستگی و واژگونی عامل نخست در تصادفات
فرمانده پلیس راه خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خستگی و واژگونی عامل اصلی حدود ۳۵ درصد از تصادفات رانندگی استان بوده و بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: همچنین تلفات رانندگی در راههای روستایی استان بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته که تقصیر موتورسواران در تصادفات راههای روستایی حدود ۴۵ درصد است و ۶۰ درصد تلفات تصادفات راههای روستایی نیز مربوط به موتورسواران است.
وی اظهار داشت: حضور کمتر پلیس در راههای روستایی و سرعت غیرمجاز در جادههای پر پیچ و خم روستایی از علل افزایش سوانح رانندگی در این مسیرهاست.
وی با تاکید بر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان و رعایت سرعت مجاز ادامه داد: فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبان و ترک نشینان موتورسیکلت باید ارتقا یابد.
طرح جامع کاهش تصادفات
سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی نیز از اجرای طرح جامع کاهش تصادفات در این استان خبر داد و گفت: این طرح ابتدای امسال برای این استان تدوین شد که هدف آن کاهش ۱۲ درصدی تصادفات در هر سال است.
سرهنگ حمیدرضا دهنوی افزود: ۸۰ درصد سوانح رانندگی در معابر درون شهری برای عابران پیاده و موتورسواران رخ می دهد لذا برنامه ای با محوریت ساماندهی موتورسیکلتها و ایمنی رفت و آمد عابران پیاده تهیه شده که ایمنی خودرو و مهندسی ترافیک از دیگر موارد این برنامه است.
وی با بیان اینکه عابران پیاده در تلفات تصادفات جاده ای سال گذشته استان سهم ۵۶ درصدی را به خود اختصاص دادند اظهار داشت: بیش از ۴۵ درصد عابران پیاده متوفی در تصادفات دارای سن بیش از ۴۰ سال بوده و سهم کودکان در تلفات سوانح رانندگی نیز کمتر از پنج درصد بوده است.
وی گفت: با توجه به آسیب پذیری بیشتر بزرگسالان در تصادفات، آموزش همگانی در مساجد و سایر اجتماعات از اول مهر ماه اجرایی شده است.
سرپرست پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی افزود: هم اکنون ۴۵۰ دستگاه دوربین نظارتی و ثبت تخلف در شهر مشهد فعال است که ۴۵ دوربین از این تعداد مربوط به ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز میباشد.
وی اظهار داشت: ماهانه ۱۵۹ هزار تخلف سرعت غیرمجاز توسط دوربینها در مشهد ثبت میشود لذا باید فرهنگ احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی در جامعه نهادینه شود.
مقصران حوادث رانندگی
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی نیز گفت: عوامل مختلف در وقوع سوانح رانندگی مقصر هستند ولی همیشه نوک پیکان به سوی راهداری و وضعیت راههاست.
ابراهیم نصری افزود: عمده تقصیر در حوادث رانندگی متوجه شخص راننده است ولی عوامل دیگری نیز نظیر خودروساز و خودروهای غیر استاندارد، پلیس و نقص در اجرای قوانین و همچنین زیرساختها و جادههای نامناسب در این موضوع دخیل هستند.
وی اظهار داشت: برای ایمن سازی راهها اقدامات مختلف توسط راهداری استان به صورت مستمر در دست انجام است که اصلاح ۲۰۰ کیلومتر شیب شیروانی جاده و نصب ۲۰ کیلومتر حفاظ و گاردریل از آن جمله است.
وی گفت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون یکهزار کیلومتر خط کشی سطح جاده صورت گرفته و روشنایی نقطهای برای افزایش ایمنی در بیش از ۲۰ نقطه در محل تقاطع ها و نقاط حادثه خیز انجام شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی با اشاره به نیاز سالانه ۱۰۰ هزار تن قیر برای نگهداری راههای استان افزود: آشکارسازی و اصلاح نقاط حادثه خیز در ۱۳ نقطه نیز در دست اقدام است و ۲۰۰ کیلومتر تعمیر روکش آسفالت هم از ابتدای سال تاکنون انجام شده است.
نصری با اشاره به افزایش بیش از سه برابری هزینههای ایمنی و نگهداری راهها نسبت به پارسال اظهار داشت: به رغم افزایش هزینهها، اعتبارات این بخش افزایش نداشته است.
شناسایی ۱۴۷ نقطه حادثه خیز
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی از شناسایی ۱۴۷ نقطه حادثه خیز در استان خبر داد و گفت: ۶۰ نقطه از این تعداد در اولویت ایمن سازی قرار گرفته و از این تعداد ۲۱ منطقه ایمن سازی شده است.
نصری افزود: خراسان رضوی دارای ۲۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که شامل سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و آزاد راه، سه هزار کیلومتر راه فرعی و ۱۴ هزار کیلومتر راه خاکی روستایی میباشد.