بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اثر قیمت بنزین در بیشتر کالاها صفر و در برخی نیز سه تا چهار درصد است که قابل کنترل بوده از این رو هر گونه افزایش قیمت به بهانه افزایش نرخ بنزین قابل توجیه نیست.

داود شهرکی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: هیچ صنفی نمی‌تواند به دلیل افزایش قیمت بنزین اقدام به افزایش قیمت کالا و خدمات کند چرا که بیشتر کالاها و خدمات هیچ تاثیری از افزایش نرخ بنزین نمی‌پذیرند.

وی بیان کرد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات که جزو مصوبات قبلی ستاد بوده و اجرا نشده است را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده‌ایم.

وی با اشاره به تاثیر قیمت سوخت بر بخش حمل و نقل گفت: با تدبیر دولت سهمیه‌ای برای تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شده که براساس میزان پیمایش به مرور زمان اختصاص خواهد یافت بنابراین هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: بدون شک ابتدای اجرای هر حرکت جدید اقتصادی جوسازی‌ها، مشکلات و تخلفاتی نیز به وجود می‌آید که در این زمینه از مردم و رسانه‌ها انتظار داریم با گزارش این تخلفات به دستگاه‌های نظارتی درخصوص کنترل بازار کمک کنند.

وی افزود: شاید در برخی بخش‌ها مانند مسکن به دلیل اجرای طرح ملی مسکن نیاز به افزایش قیمت باشد با این وجود جلوی افزایش این قیمت‌ها نیز گرفته شده و اگر در آینده تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت گرفته شود بی‌شک ناشی از افزایش قیمت سوخت نبوده است.

وی در ارتباط با شایعاتی درباره کمبود برخی کالاها و افزایش قیمت‌ها در استان گفت: این کالاها هیچ ارتباطی به بنزین ندارد بلکه عده‌ای سودجو به دنبال استفاده از اوضاع برای رسیدن به مقاصد اقتصادی خود هستند لذا مردم باید هوشیار باشند و مراتب را با سامانه ۱۲۴ درمیان بگذارند.

شهرکی افزود: با اقدامات انجام شده در حوزه تنظیم بازار از ابتدای امسال تاکنون، خراسان جنوبی در حال حاضر در زمینه قیمت گوشت پایین‌ترین سطح قیمتی را دارد و در حوزه گوشت مرغ نیز جلوی نوسانات بازار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت گوشت در استان حدود ۷۵ هزار تومان است افزود: جلوگیری از خروج دام برای تامین نیاز استان، واردات دام و توزیع گوشت منجمد برزیلی از عوامل  تعادل و اصلاح قیمت گوشت است.

شهرکی با اشاره به صدور ۷۰۳ فقره کارت بازرگانی در استان از ابتدا تاکنون گفت: ۱۵۰ فقره کارت بازرگانی بین فعالان حوزه اقتصادی و سایر از سال گذشته تاکنون فعال بوده که اقدام به سفارش کالا کرده‌اند.

وی از توزیع ۲۹۰ هزار دفتر دانش آموزی با نرخ دولتی در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۲۰ هزار جلد توسط آموزش و پرورش، ۵۰ هزار جلد توسط نهادهای حمایتی و ۱۲۰ هزار جلد نیز توسط اصناف در استان توزیع شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون کارت مبادلات مرزی برای ۵۵ هزار و ۷۸۹ خانوار (۱۸۶ هزار نفر) صادر شده که از این تعداد ۴۶ هزار نفر عضو اتحادیه تعاونی مرزنشینان خراسان جنوبی هستند.

وی ادامه داد: صادارت استان در هفت ماه نخست سال گذشته ۹۷ میلیون دلار بوده که در مدت مشابه امسال به ۵۸ میلیون دلار کاهش یافته است.

شهرکی گفت: این کاهش صادرات به دلیل اعمال ممنوعیت‌های کالا و مشتقات نفتی در مقاطعی از زمان برای تامین نیاز داخل بوده است.

وی اظهار داشت: پارسال مجموع خروجی کالا از استان ۴۷۰ میلیون دلار و امسال به ۲۰۱ میلیون دلار رسیده در حالی که در ترانزیت ۱۱۴ کامیون بوده و امسال به ۱۹۵ کامیون رسیده است.

وی یادآور شد: سال گذشته واردات بازارچه‌ها و گمرکات استان ۳.۵ میلیون دلار بوده که امسال با افزایش هشت برابری  به ۲۷ میلیون دلار رسیده است.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی همچنین با اشاره به انجام ۶۶ هزار مورد بازرسی از اصناف استان در سال جاری گفت: تعداد بازرسی‌های انجام شده در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: بازرسی‌های انجام شده منجر به تشکیل ۸۱۷ پرونده تخلف به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و ارسال آنها به شعب تعزیرات حکومتی شد.

شهرکی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی ارزش ریالی پرونده‌های تخلف در استان گفت: از مجموع رسیدگی به پرونده‌های مذکور، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به شکات برگشت داده شد.

او از افزایش ۲۰ درصدی گزارش‌های مردمی در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار مورد شکایت مردمی به سامانه ۱۲۴ گزارش شده است.

وی پیگیری‌های مردمی را تکمیل کننده رسیدگی به تخلفات در استان دانست و بر لزوم همکاری مردم برای نظارت بر بازار تاکید کرد.

شهرکی گفت: اگر مردم در صورت مشاهده گران‌فروشی، قیمت‌های غیرقانونی و عدم درج قیمت گزارش ندهند به طور حتم امکان پیگیری و نظارت بر بازار نیز سخت‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: به زودی سامانه ۱۲۴ روی تلفن همراه نیز راه‌اندازی می‌شود که از این طریق امکان ارسال گزارش‌های مردمی به صورت آنی وجود خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از اجرای ۶ طرح نظارتی در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد سه طرح از جمله طرح نظارتی نوروز، طرح ضیافت و بازگشایی مدارس به صورت ملی اجرا شد.

وی افزود: همچنین سه طرح نظارت بر درج قیمت در واحدهای صنفی، نظارت بر خدمات عمومی و دولتی و اکنون طرح نظارت بر قیمت کالا و خدمات ویژه اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین به صورت استانی بوده است.