کوروش گلناری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش اظهارداشت: رشته مجسمه سازی یکی از رشته های پایهای در هنرهای تجسمی است که در بیشتر کشورهای دنیا هم این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و بعضی کشورها در مقطع دکتری دانشجو میپذیرد.
وی به تغییرات بنیادین رشته هنر از دهه ۸۰ اشاره کرد و افزود: در دو دهه اخیر سرمایهگذاریهای عجیب در کشورهای خاورمیانه و اروپا در این رشته شده و حجم ثروت بسیاری به این رشته وارد شده است، اسپانسرهای مختلفی را به این رشته وارد کردهاند تا خلق آثار در ابعاد مختلف شکل گیرد.
مدیر گروه رشته مجسمه سازی دانشگاه هنر با بیان این که موفقیت در رشته مجسهسازی در گرو تواناییهای فردی است، یادآور شد: میزان حضور در جامعه، نمایشهای انفرادی و به تواناییهایی شخصی افراد بازمیگردد.
گلناری خاطرنشان کرد: رشته مجسمهسازی در کنار دروس نظری، کاملا کاربردی است. دانشجویان توانایی ساخت، فکر و توسعه کار را در دانشگاه می آموزند چرا که بسیاری از رخدادها در کنار سایر دانشجویان شکل میگیرد، در واقع تاثیر تجربههای مختلف در یک کلاس پیامد بر کل کلاس است.
وی همچنین درباره بازار کار فارغ التحصیلان رشته مجسمه سازی گفت: افرادی که در چند سال گذشته فارغ التحصیل شده با ارائه آثار خود در نمایشگاههای مختلف بسیار خوب درخشیدهاند، هر چند دانشجویان از نظر فکری ظرفیت بسیاری دارند اما تهیه امکانات این رشته دشوار است.
مدیر گروه رشته مجسمه سازی دانشگاه تهران افزود: مجسمه سازان بسیاری در جامعه وجود دارند که حتی در کشورهای دیگر مشغول بکار شدهاند اما وضعیت اشتغال در ایران بسیار سخت است، خرید یا اجاره کارگاه و تهیه ابزار و تجهیزات لازم نیازمند هزینههای بسیار است بطوری که نگهداری کارگاه حتی برای افراد حرفهای هم میسر نیست.
گلناری به مشکلات مالی دانشگاه هنر اشاره کرد و اظهارداشت: دانشجویان برای فعالیت به امکانات بسیاری نیاز دارند، استعدادهای بسیاری وارد این عرصه می شوند که به دلیل کمبود تجهیزات کم کار میشوند.
وی تنها راه حل این کار را حمایت دولت و دانشگاه از نیروهای جوان و پر انرژی دانست و خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از خروج هنرمندان از کشور باید مجسمه سازان مورد حمایت قرار گیرند.