تهران-ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در حال حاضر با یک امر انجام شده مواجه هستیم و فضای ناآرام سیاسی و اقتصادی به زیان همه جامعه است.

«غلامرضا مصباحی مقدم» صبح امروز-دوشنبه- در نشست خبری خود در محل خبرفوری با اشاره به اتفاقات رخ داده پس از اصلاح نرخ بنزین، گفت: آنچه اکنون اهمیت دارد فراهم کردن فضای آرام اجتماعی برای ادامه زندگی مردم است. این فضای آرام با اظهارنظر کارشناسانی که با موضوع کاملا آشنا هستند فراهم می شود و اگر فضا ناآرام شود به زیان همه، نه فقط از نظر سیاسی بلکه از نظر اقتصادی هم خواهد بود.

وی افزود: در فضای ناآرام، شاهد تورم ناشی از انتظارات خواهیم بود و انتظارات تورمی با هیچ فرمولی قابل پیش‌بینی و اندازه گیری نیست. دولت اگر بتواند با تبیین، توضیح، توجیه و فراهم کردن آرامش عمومی فضا را آرام کند از انتظارات تورمی پیشگیری خواهد شد که در این صورت قیمت سایر کالاها ثابت خواهد ماند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه پایین بودن قیمت حامل های انرژی موجب رشد مصرف شده است، گفت: این مقدار مصرف بنزین در جهان بی‌نظیر بوده و موجب آلودگی هوا و ترافیک سنگین می شود و خودروی تک سرنشین کمتر در دنیا متعارف است.  
مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت های انرژی به ویژه بنزین ضرورت داشت، گفت: اصلاح قیمت بنزین هیچگونه تاثیری بر قیمت سایر کالاها ندارد چون بنزین کالای واسطه ای برای حمل و نقل عمومی نیست و وسایل حمل ونقل عمومی سهمیه خواهند گرفت تا افزایش قیمتی وجود نداشته باشد.

 این فعال اصولگرا افزود: تجربه دوره قبل به ما نشان داد که برای ۸۰ درصد از صاحبان خودرو سهیمه بنزین ارائه شده کافی بوده است و ۲۰ درصد بیش از این میزان مصرف دارند که غالبا ثروتمند و دارای رفاه بالا هستند که باید هزینه آن را بپردازند و قیمت بنزین ۳ هزارتومانی برای این ۲۰ درصد است.  
وی افزود: ممکن است علاوه بر تدبیر انجام شده برای خدمات حمل و نقل عمومی، برای بخش‌هایی مانند تاکسی های اینترنتی مشکلی به وجود آید که دولت برای آن‌ها هم تدبیری خواهد کرد.  
مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه این اتفاق فواید و منافعی دارد که نباید از آن غفلت کرد؛ گفت: توجه به این منافع موجب آرامش خاطر مردم خواهد شد که کاهش میزان مصرف یکی از آن‌ها است. در دوره قبل میزان مصرف قبل از اصلاح قیمت ۷۵ میلیون لیتر بود که پس از اصلاح به ۵۸ میلیون لیتر تنزل یافت که احتمال می دهیم این بار هم چنین اتفاقی بیفتد که به نفع اقتصاد کشور است.  
وی با اشاره به اینکه هر میزان مصرف بنزین کاهش یابد دولت می تواند آن را صادر کند، تاکید کرد: در شرایط تحریم صادرات نفت، صادرات فرآورده های نفتی می تواند به نفع اقتصاد عمومی کشور باشد. ضمن اینکه این مقدار کاهش مصرف موجب سهولت حمل و نقل و افزایش سرعت حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا خواهد بود.  
سخنگوی جامعه روحانیت خاطرنشان کرد: مبالغی که از این طرح به دست می‌آید بر اساس گزارش دولت بین از ۶۰ میلیون جمعیت که ۷ دهک را جامعه را شامل می‌شود، توزیع خواهد شد.  
مصباحی مقدم گفت: این مسائل دولت را وادار به اصلاح قیمت بنزین را کرد اما درباره نقاط منفی این طرح اگر در شب میلاد پیامبر اعلام نمی شد یا نحوه اطلاع رسانی متفاوت بود بهتر می‌شد. از تجربه گذشته استفاده نکردیم؛ سال ۸۴ اصلاح قیمت ها انجام شد ولی این شوک به مردم وارد نشد چون قبل از اینکه اصلاح کنند مجلس هشتم کمیسیون ویژه تشکیل داد، ۶ ماه کار کارشناسی کرد و نتیجه را به مجلس ارائه داد بر همین اساس مردم مطلع شدند و می‌دانستند که قرار است قیمت حامل‌ها رشد جهشی داشته باشد.
وی ادامه داد: در دولت قبل مردم یک ماه قبل از آغاز هدفمندی یارانه‌ها، این رقم  در حساب‌های مردم بود، که این نوعی آرامش خاطر برای مردم ایجاد کرد که اگر طرحی اجرا می شود اقدامات جبرانی آن هم اجرا خواهد شد. وعده پرداخت این جبرانی ها از نظر روانی بر رفتار مردم اثرگذار است.  
مصباحی مقدم با بیان اینکه آن زمان طرح پیوست اجتماعی داشت؛ گفت: طرح با قانع شدن افکار عمومی اتفاق افتاد اما امروز با این اقدام شوک عجیبی به کشور وارد شده چون افکار عمومی قانع نشده است.
وی افزود: تا دو روز پیش از اصلاح قیمت بنزین هم وزیر نفت و هم سخنگوی دولت اعلام کردند که خبری نیست و این اعتمادسوزی می کند. صداقت حرف اول را در اداره جامعه می زند و توصیه پیغمبران است.  پیامبر اکرم (ص) فرمودند: راست بگویید و صادقانه با مردم سخن گفته و عمل کنید.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی درباره توضیح بیشتر این طرح گفت: هرچند کمی دیر است اما هرچه این طرح از سوی کارشناسانی که پشتوانه اقدام هستند، توضیح داده شده و تبیین شود، بهتر خواهد بود و در آرامش بیشتر جامعه تاثیر گذار خواهد بود.  
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این مسئله به عنوان یک موضوع عمومی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما چون دستور اصلی مجمع محدود به موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب آن ها را به مجمع ارجاع می دهد یا مصوبات اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان است، مجمع راسا نمی تواند وارد دستور دیگری شود که از محلی به او ابلاغ نشده است.  

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره ابهامات موجود در تصویب این طرح گفت: ترجیح می دهم پاسخ این سوال از سوی سران سه قوه داده شود؛ چراکه آن ها تصمیم گیر هستند. ای بسا موضوع قبلا برای نمایندگان مجلس مطرح شده بود و من بی خبر هم نیستم؛ وزارت نفت وآقای مصری نایب رئیس دوم مجلس چندین جلسه غیرعلنی برای نمایندگان مجلس، کارشناسان، نمایندگان دستگاه ها تشکیل دادند و برای آن ها توضیح داده شد و نمایندگان ناتوجیه نبودند و کاملا می دانستند.  
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد تعدادی نمایندگان این بود که اجرای این طرح به پس از انتخابات موکول شود گفت: برخی از نمایندگان نگران تاثیر اجرای این طرح بر رای خود بودند که ما در اینجا با تضاد منافع روبرو هستیم.  
وی با اشاره به اینکه این طرح می توانست در زمان دیگر و شرایط بهتری اجرا شود؛ گفت: هدفمندی یارانه ها در شرایطی اجرا شد که نرخ تورم نزدیک ۱۰ درصد بود اما اکنون نرخ در حد ۴۰ درصد است شاید در چنین شرایطی بهتر بود صبر می کردند و بانک مرکزی اهرمی برای کنترل نقدینگی به وجود می آورد. به بانک مرکزی اجازه داده شد که با ابزار باز؛ نقدینگی را مهار کند و اگر مهار می شد تورم کاهش می یافت. تورم امروز به صورت بسیار ملایمی نزولی است اما تورم ۴۰ درصدی متفاوت با تورم ۱۰ درصدی است.  

مصباحی مقدم در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم نقش مجلس در تصویب و اجرای این طرح گفت: مسلم است که اگر تصمیم هر امری از سوی مجلس گرفته شود برای ملت اعتمادبخش تر و مورد قبول تر خواهد بود تا اینکه سران سه قوه تصمیم گیرند و تصمیم مجلس نباشد اما ما در شرایط تحریم های سنگین آمریکا قرار داریم  و در چنین شرایطی سران سه قوه از رهبری تقاضای اختیارات کردند و به آن ها واگذار شد که بر اساس این اختیارات عمل کردند. طرح موضوع در مجلس هم با واکنش های مخالف و موافق بسیاری روبرو شد که احتمال به نتیجه رسیدن آن هم چندان روشن نبود.

وی با بیان اینکه این طرح در مجلس به جمع بندی نمی رسید؛ گفت: به همین دلیل سران سه قوه ورود کردند و ما اکنون آنچه مهم است فراهم کردن فضای آرام از نظر تنش های اجتماعی برای ادامه زندگی مردم است. در دوره پیش تا یک سال تغییر عمده ای در قیمت کالاها نداشتیم و این یعنی می توان چنین نتیجه ای را گرفت؛ به شرط آرامش. مردم خود هم می دانند فضای آرام از سواستفاده ها و افزایش کالاها به بهانه افزایش قیمت بنزین پیشگیری خواهد کرد.  

مصالح ملی اجازه تعیین تکلیف درباره FATF را نمی دهد
مصباحی مقدم در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تعیین تکلیف لوایح اف ای تی اف گفت: نهاد FATF شامل ۳۵ کشور و دو نهاد تصمیم گیر است و تصمیم گیری در این نهاد بر اساس اجماع اکثریت کشورهای عضو است تا این اجماع حاصل نشود حتی اگر ما به این دو لایحه پالرمو و CFT نپیوندیم وارد لیست سیاه نمی‌شویم ضمنا حتی اگر کشوری وارد لیست سیاه هم  شود روابط تجاری و مالی ما با دیگر کشورها قطع نخواهد شد.  
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کار FATF فقط توصیه است؛ ادامه داد: باید دید علت اینکه این چهار دور به ایران فرصت داده شده است چیست؟ این نهاد ۴۱ توصیه دارد که ما تاکنون ۳۷ مورد از آن ها را اجرا کرده ایم و قانون مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم در کشور ما تصویب واجرایی شده است. در داخل کشور با این مصوبات می توان با پولشویی به طور قاطع مقابله کرد.  
وی با بیان این که گفته می شود که حامیان پولشوییان مخالف تصویب این لوایح هستند گفت: ما موافق پولشویی نیستیم بلکه حامی شفافیت هستیم اما این شفافیت برای مناسبات داخلی یک معنا می دهد و برای مناسبات تجاری بین المللی معنای دیگری. تامین مالی تروریسم هم در داخل کشور تصویب شده است و دو لایحه از چهار لایحه تصویب و نهایی شده است.  
مصباحی مقدم با اشاره به این که پالرمو و CFT مربوط به مناسبات بین المللی است؛ گفت: بر اساس اعلام همین اف ای تی اف بزرگترین کشوری که دچار پولشویی است آمریکا است. ۷ کشور صنعتی که دهه ها قبل بانیان این نهاد بودند این کنوانسیون را برای مهار و پاسخگو کردن سایر کشورها و نه خود آن ها بوده است. یکی از مصادیق حمایت از تروریسم عربستان و اماراتی هستند که عضو FATF هستند و این لایحه مانع تامین مالی تروریسم از سوی آن ها نشده است.  
اکنون در جهان حامیان منافقین که ۱۷ هزار ترور در ایران انجام داده اند چه کسانی هستند؟ رژیم صهیونیستی خود عضو این کنوانسیون و از بزرگترین تامین کنندگان تروریسم است.  
وی با بیان این که این نهاد بازی جهانی برای مهار کشورهای دیگر است، گفت: این دو کنوانسیون حتی نهایی هم نبوده و در حال تکامل است و دولت های بانی درصدد افزودن تعهدات کشورها به این کنوانسیون است.  اگر ما به CFT و پالرمو بپیویندیم مناسبات مالی بین المللی ما آن هم در شرایط تحریم آمریکا شفاف می‌شود.  
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اکثریت اعضای مجمع بر اساس همین اطلاعات مخالف این دو لایحه هستند گفت: اگر ایران به این لوایح بپیوندند، اطلاعات تبادلات مالی در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد. آمریکا در پی سقوط نظام سیاسی و اقتصادی در ایران بود که محقق نشد اما به گفته مسئول آمریکایی FATF آن ها در پی به زانو درآوردن ایران از طریق عضویت در این کنوانسیون ها هستند.  
وی افزود:  تامین مالی سپاه از سوی آمریکا به عنوان تامین مالی تروریسم محسوب می‌شود بنابراین در آن شرایط ما باید حمایت سپاه را هم متوقف کنیم اما اگر به این دو لایحه نپیوندیم مشخص نیست که اجماع علیه ما شکل گیرد زیرا منافع کشورهای نظیر هند، چین، ترکیه و عراق اقتضا نمی‌کنند علیه ایران رای بدهند.
وی درباره این که گفته می‌شود جز ایران و کره شمالی سایر کشورها عضو FATF هستند نیز گفت: کشورهای عضو این معاهده اغلب با سازوکار آمریکا موافق بوده و پیوستن به FATF برای آنها حتی اگر تروریسم را تامین مالی کنند؛ مشکلی ایجاد نمی‌کند و تحت هیچ ریسکی قرار نمی گیرند. برخی از این کشورها هم کشورهای کوچکی هستند که پیوستن آنها به FATF تاثیری ندارد اما می پیوندند تا از مزایای آن بهره مند شود. اما موضوع ایران کاملا متفاوت است و کشور در شرایط فشارهای آمریکا قرار دارد. ما اگر این خواسته آمریکا را عملی کنیم خود را تحریم کردیم اما اگر تحریم‌های آمریکا برداشته شود، می‌توان دوباره بررسی کرد که به این دو لایحه بپویندیم یا نه. مصالح ملی ما اقتضا می کند که در حال حاضر به این دو لایحه نپیوندیم.

مصباحی مقدم در باره آینده این دولایحه گفت: اگر تا یک سال صبر نظام جمهوری اسلامی درباره این لوایح به نتیجه نرسد این لایحه از دستور کار مجمع خارج خواهد شد زیرا مجمع تشخیص تا یک سال پس از ارجاع لایحه برای آن صبر خواهد کرد و پس از یک سال کن لم یکن تلقی خواهد شد و از دستور کار حذف می شود.

عضو مجمع تشخیص نصلحت نظام درباره ابهامات جایگاه قانونی هیات عالی نظارت در مجمع گفت: اینکه اصل ایرادات به لوایح از سوی هیات عالی نظارت بوده درست است و این هیات به شورای نگهبان ایراداتی را وارد فرستاد. اصل ۱۱۰ قانون اساسی جایگاه این هیات را مشخص کرده و می گوید سیاست‌های کلی نظام پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت توسط رهبری جهت اجرا به سران قوا ابلاغ می‌شود. اما در همان بند دو این اصل که رهبری وظیفه نظارت بر اجرای این سیاست‌ها را برعهده دارد و می‌تواند این نظارت را به هر شخص حقیقی و یا حقوقی واگذار کند و رهبری هم این نظارت را به مجمع واگذار کرده‌اند که در دوره  آیت الله هاشمی هم نظارت انجام  و اشکالات به مجلس اعلام می شد. در دوره جدید رهبری نظارت را به هیات منتخبی از ۱۵ عضو مجمع به اضافه رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت است که دقیقا اجرا و منطبق قانون اساسی است. هیات نظارت هم این را خلاف سیاست‌های ابلاغی رهبری شناخته است که این در مورد پالرمو است اما در مورد CFT  هیات نظارت ایراداتی دارد و حتی ایرادات شورای نگهبان رفع نشده است.

کاندیدای انتخابات نمی شوم
مصباحی مقدم با بیان اینکه نامزد انتخابات آینده نخواهم شد؛ گفت: قبول دارم که کمسیون اقتصادی و برنامه و بودجه کشور باید از کارشناسان قوی برخوردار باشد اما دوره بنده تمام شده است. باید به پشت صحنه رویم و جوانان را برای حضور در میدان ترغیب کنیم و امیدواریم که کمسیون های اقتصادی کشور به وسیله همیت جوانان نخبه اداره شود.  
مصباحی مقدم درباره آرایش سیاسی مجلس آینده و احتمال پیروزی اصولگرایان گفت: نمی توان قطعی گفت اما فعلا با توجه به اینکه چون دولت و مجلس فعلی در دست اصلاحات بود، تجربه نشان دهد که پس از ناامیدی به جریان مقابل روی اورند. گاهی حتی جریان سیاسی ناکارامد نیست  ولی مردم خسته می شوند از یک جریان. چنانچه در مجلس قبل هر سی نفر منتخب تهران اصلاح طلب بودند. بنابراین طبیعی این است که انتظار داشته باشیم که اکثریت مجلس را در دور بعدی اصولگرایان به دست گیرند. این پیش بینی احتمالی اما احتمالی قابل توجه است.  
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی درباره فهرست اصولگرایان قم هم گفت: در قم جامعه روحانیت ورود نمی‌کند چون قم حوزه فعالیت مراجع تقلید و جامعه مدرسین قم است که حضرت امام (ع) هم جامعه مدرسین را از دادن لیست برای استان ها و شهرستان ها منع کردند.  
مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا شما علی لاریجانی را اصولگرا می دانید؛ گفت: شاید جریان های مختلف اصولگرا متفاوت قضاوت کنند اما جامعه روحانیت مبارز لاریجانی را اصولگرا می داند.  

نمایندگان از اصلاح قیمت خبر داشتند اما از زمان آن نه
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که شما چه زمانی از سهمیه بندی بنزین خبردار شده است؛ گفت: من حدود یک یا دو ماه پیش که به عنوان مدعو در صحن جلسه غیرعلنی مجلس بودم از این موضوع مطلع شدم و نمایندگان هم درباره سناریوهای مختلف این تصمیم و تبعات هر یک از آن ها خبر داشتند و آقای مصری آن ها را مطرح کردند. ۵ جلسه در هیات رئیسه تشکیل شد و از کارشناسان وزارت نیرو، سمت ورفاه و ... دعوت کرد و حرف ها شنیده و جمع بندی شد و آقای مصری از آن ها یک گزارش به صحن جلسه غیرعلنی مجلس داد.  
وی افزود: انتخاب این سناریوها آنجا انجام نگرفت نمایندگان هم از سناریوها خبر داشتند اما از زمان اجرا نه. سناریوهایی مبنی بر تک نرخی ۱۵۰۰، دو نرخی ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ تومان، ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ هزار تومان و حتی ۱۵۰۰ و ۵۰۰۰ هزار تومان هم مطرح بود. آثار اقتصادی و تورمی و اجتماعی هریک مورد بحث قرار گرفت و نمایندگان مقدمات را می دانستند و تمهیدات را با خبر بودند.  

احزاب باید پیشقدم ساماندهی اعتراضات باشند
مصباحی مقدم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره پیش قدم شدن جامعه روحانیت برای سامان دهی به اعتراضات و نقش احزاب و تشکل ها در این زمینه گفت: جایگاه نخست برای انتقال و بازتاب اعتراض مردم به مسئولان نمایندگان مجلس هستند. در مرحله دوم هم احزاب قرار دارند که در نمایندگی افکار عمومی و هدایت آن ها و تجمیع آن ها در مکان های مختلف چندان فعال نیستند. قانون هم از این مسئله حمایت می کند. جامعه روحانیت حزب نیست که مجوزی برای اجتماع از وزارت کشور بگیرد اما دغدغه مردم را دارند که در سخنرانی و مصاحبه های آن ها نمود می یابد. هم احزاب اصولگرا و هم اصلاح طلب باید در چنین بزنگاهایی به میدان بیایند و به نمایندگی از مردم با حاکمیت سخن بگویند و درباره اصل موضوع و کیفیت اجرا و جبران نواقص نقش داشته باشند.

ارائه یارانه نقدی تصمیم درستی نبود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بازگشت مجدد به برخی تصمیم های پیشین و صحیح بودن اتخاذ ارائه یارانه های نقدی به مردم گفت: با روش پرداخت یارانه ها موافق نیستم و باید به جای ماهی به مردم ماهیگری یاد داد و شیوه هایی به کار گرفت که موجب توانمندی مردم شود. کمک به اشتغال جوانان بسیار بهتر از ارائه یارانه نقدی است. در طی شش سال گذشته باید بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها باید پرداخت نقدی یارانه ها به تامین جامع اجتماعی منجر می شد که یکی از آن تامین امکانات برای خانواده های کم درآمد و افزایش پوشش بیمه خدمات درمانی است.  
وی ادامه داد: ما قانون هدفمندی یارانه ها را بد اجرا کردیم و ماده ۷ همان قانون پر از ظریفت است و هدف این بود که پایان هدفمندی یارانه ها به یک تامین جامع اجتماعی منتهی شود و هیچ خانواده ای زیر خط فقر نماند.  
اصلاح قیمت حامل های انرژی ناشی از شوک ارزی است و شوک ارزی ناشی از فشار نقدینگی و فشار نقدینگی ناشی از پمپاژ پول است. از سال ۱۳۵۰، نقدینگی کشور ۱۷ هزار برابر شده است. مقدار رشد نقدینگی باید متناسب با رشد تولید باشد.  
مصباحی مقدم در پایان با تاکید بر اینکه راه حل اصلی برای مشکلات اقتصادی ایران جلوگیری از رشد نقدیندگی است، گفت: در اثر شوک افزایش نقدیندگی است که تورم افزایش می‌یابد و توزیع ناعادلانه درآمد هم حاصل می‌شود. دولت باید جلوی رشد نقدیندگی را بگیرد و از این اتفاق باید درس گرفت و جلوی رشد نقدینگی را گرفت.  
مقام معظم رهبری دوبار در یک جلسه به آقای همتی در باره حفظ ارزش پول ملی توصیه کردند.