پکن- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به روابط جامع راهبردی تهران - پکن، خواستار همکاری و انتقال تجربیات کشور چین در رابطه با پایش و کنترل ریزگردها و طوفان های گرد و غبار در ایران شد. 

به گزارش ایرنا «محمد کشاورز زاده» روز دوشنبه در دیدار «یودونگ» معاون اداره دولتی جنگلبانی چین در خصوص همکاری های دو کشور جهت مقابله با ریزگردها، طوفان شن، بیابان زدایی و همچنین انتقال تجربیات و دستاوردهای کشور چین در حوزه اقتصاد بیابانی زدایی، رایزنی و تبادل نظر کرد.

او همچنین ضمن تشریح شرایط و مقتضیات خاص حاکم بر مناطق اقلیمی متنوع ایران، گسترش و توسعه هرچه بیشتر تعاملات و همکاری های دو کشور در حوزه های زیست محیطی و تغییرات اقلیمی را در راستای منافع متقابل دو کشور، موجب تحکیم مناسبات و روابط فیمابین دو ملت عنوان کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در ادامه، برنامه ریزی طرفین برای تبادل هیات های عالی رتبه و کارشناسی طرفین برای رایزنی بیشتر و بازدیدهای متقابل از شرایط و مختصات اقلیمی یکدیگر، شناسایی فرصت ها، امکانات و تجهیزات دو طرف جهت توسعه و تعریف مکانیسم ها و پروژه های مشترک محیط زیستی را خواستار شد.

کشاورز زاده افزود: با عنایت به تلاش های دولت چین برای انتخاب تعداد محدودی از کشورهای در حال توسعه جهت تخصیص منابع و اعتبارات محیط زیستی در قالب همکاری های جنوب - جنوب، مشابه صندوق سبز تغییرات اقلیمی، مناسب است ظرفیت های بالفعل و بالقوه جمهوری اسلامی ایران نیز مد نظر قرار گیرد. 

«یودونگ» معاون اداره دولتی جنگلبانی چین نیز در این دیدار ضمن اعلام آمادگی برای شروع مذاکرات کارشناسی بین دو کشور در سال آینده، مشابهات اقلیمی دو کشور و نیز روابط حسنه دو جانبه را زمینه مناسبی جهت توسعه و تعمیق همکاری های دو کشور در زمینه های محیط زیستی عنوان کرد.

وی همچنین اظهار داشت کشور چین به دلیل مواجهه با مشکلات بیابان زایی، تلاش کرده است تا این چالش را به فرصت تبدیل نموده و با اتخاذ طرح ها و راهکارهای عملیاتی مدون و برنامه ریزی شده، زیرساخت های «اقتصاد بیابانی» را در مناطق بیابانی کشور تعریف و به اجرا درآورد تا علاوه بر مقابله با گسترش بیابان ها، بطور همزمان به اهداف فقرزدایی نیز جامه عمل پوشانده و با عقلانیت و تدبیر به اقتصاد و معیشت مردمان ساکن در مناطق بیابانی کشور نیز کمک کند.