زنجان - ایرنا - هنوز فاصله زیادی با اهداف و رویکردهای مورد نظر برای تولید نیازمندی‌ها در داخل کشور داریم و مهمترین مساله این است که نهضت ملی ساخت داخل را در تمامی جوانب باید داشته باشیم یعنی تمام جوانب کشور اعم از صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان ملی استاندارد و حتی مدارس نیز باید به این موضوع ورود پیدا کنند تا این نهضت شکل بگیرد.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی نیازمندی‌های وارداتی و فرصت‌های ساخت داخل در زنجان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برای این است که فقط توانمندی‌ها را ارائه نکنیم بلکه نیازمندی‌های صنعت را نیز شناسایی و برای تامین آن‌ها تلاش کنیم.

سیدمحمدمهدی هادوی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات جوانان ما در اشتغالزایی این است که نمی‌دانند دنبال چه محصولی بروند که چنین نمایشگاه‌هایی به خوبی می‌تواند نشان دهد که چه چیزهایی نیاز داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده مطلوبی از این نمایشگاه‌ها می‌کنند و این نمایشگاه‌ها بهره وری بالایی دارد.

وی در خصوص آمار قراردادهای منعقد شده واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: آمار شرکت‌هایی که برگرفته از نیازمندی‌های ارائه شده در این نمایشگاه‌ها اقدام به انعقاد قرارداد کرده‌اند در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موجود است.

هادوی در پاسخ به میزان استقبال دانشگاه‌ها از این نمایشگاه‌ها اظهار داشت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه، یکی از برنامه‌هایی است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که فناوری، کمک‌کننده صنایع بزرگ بوده و صنایع سنتی را نجات می‌دهد که این فناوری را دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دارند.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در کنار تحول در حوزه صنعت، یک نظام تحول نیز در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد تا آموزش‌ها و پژوهش‌ها بر اساس نیاز باشد که ماموریت ما ارتباط دادن بین صنعت و دانشگاه است که البته هنوز تا حد بهینه، فاصله داریم.

وی گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها یک برنامه نظام‌مند در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در برخی استان‌ها برگزار شده و ادامه خواهد داشت که امیدواریم بتواند به آن چیزی که دنبال می کنیم یعنی تولید داخل با کیفیت مطلوب و فناوری پیشرفته، کمک کند.

اولین نمایشگاه تخصصی نیازمندی‌های وارداتی و فرصت‌های ساخت داخل استان زنجان از ۲۷ آبان تا یکم آذر سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان در حال برگزاری است.