از ابتدای هفته بارها اعلام شده است که کرایه تاکسیهای اینترنتی افزایش پیدا نمیکند. با این وجود، اعتراضهای مردمی وجود دارد که قیمت سفرهایشان در برخی مسیرها بیشتر شده است.
این در حالی است که در روزهای قطعی اینترنت، دسترسی به برنامههای موبایلی این تاکسیها فراهم است و رانندههای آنها سهمیه سوخت مشخص دارند.
گفتوگوهای خبرنگار اقتصادی ایرنا با مدیران دو شرکت تاکسی اینترنتی، نشان میدهد که آنها نرخهایشان را با سهمیهبندی قیمت سوخت، بالا نبردهاند و تغییرات قیمتی در روزهای شلوغ و برفی این هفته، بهخاطر سیستم قیمتگذاری پویا بودهاست.
البته برخی از اظهارات نشان میدهد که تعهد تاکسیهای اینترنتی برای عدم افزایش قیمتها موقتی بوده و معلوم نیست که در ماههای آینده، چه تغییراتی انجام شود.
این شرکتها همچنین برای جبران افزایش هزینه سوخت رانندگان طرحهای تشویقی در نظر گرفتهاند؛ در صورتیکه هر راننده ماهانه ۲۰۰ کیلومتر سفر داشته باشد، میتواند تا ۳۰۰ لیتر از سهمیه بنزین ۱۵۰۰تومانی استفاده کند.
مدیرعامل اسنپ: قیمت بنزین، ۱۵ درصد از کل هزینه یک سفر است
پسری جوان، مقابل دانشکده علوم اجتماعی، گوشی به دست ایستاده و با عجله، برنامه را باز و بسته میکند تا مکان راننده را ببیند. این دانشجو میگوید: «اینترنت که قطع شد، این تاکسیهای اینترنتی سریع پیام دادند که با اختلال اینترنت ما در خدمت مردم هستیم. کدام خدمت؟ شنبه که در آن برف و شلوغی، هیچکس قبول نمیکرد و قیمتها بالا بود. این یکی دو روز هم قیمتها و هم پذیرش درخواست خودرو بهتر شده اما باز هم رانندهها برای پیدا کردن مسیر با اختلال اینترنت مشکل دارند.»
«ژوبین علاقبند» مدیرعامل شرکت اسنپ به خبرنگار اقتصادی ایرنا میگوید:«بارها تاکید کردیم که به هیج عنوان به خاطر تغییر قیمت سوخت، قیمتمان را بالا نمیبریم و در این هفته هم افزایش قیمت نداشتیم.»
علاقبند میافزاید: «اولویت شماره یک شرکت این است که ضمن ثابت نگه داشتن قیمتها، تغییری در درآمد رانندگان رخ ندهد. ما روی ذهنیت رانندگان کار میکنیم که بدانند هزینههایشان بالا نخواهد رفت.»
با وجود این، در روزهای ابتدایی این هفته، کرایه تاکسیهای اینترنتی افزایش داشت. مدیرعامل اسنپ در اینباره میگوید:«بعضی وقتها در شرایط برف و باران و ترافیک شدید، قیمتها تغییر داده میشود تا رانندهها انگیزه داشته باشند و مردم در خیابان نمانند.»
اگرچه رانندههای اینترنتی سهمیه سوخت دریافت میکنند اما با این وجود باز هم آنها هر لیتر بنزین را ۵۰۰ تومان گرانتر از هفته گذشته تهیه میکنند. پس چطور میتوان هزینهها را برای رانندگان ثابت نگه داشت؟ مدیر عامل اسنپ در پاسخ به این سوال میگوید:« سوخت درصد پایینی از هزینه تمام شده هر سفر را به خود اختصاص میدهد. حدود ۱۵ درصد قیمت تمام شده یک سفر سوخت است. پس اصلا اینطور نیست که بگوییم قیمت بنزین سهمیهای ۵۰ درصد بالا رفته و کرایهها هم باید ۵۰ درصد گران شود. ما تلاش میکنیم تا با برنامههای تشویقی که در نظر گرفتهایم، این افزایش هزینه برای رانندگان را جبران کنیم.»
علاقبند ادامه میدهد: «به رانندههای ما سهمیه سوخت اختصاص پیدا میکند. ما حتی افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ اولیه را با پاداشهایی که به رانندههایمان میدهیم، جبران میکنیم. در این چند روز، تعداد رانندههایمان در سامانه کم شده بود اما الان اطمینان دارند که سهمیه دریافت میکنند و مزایای غیرمستقیم دارند. خیال آنها راحت شده و عرضه و تقاضا به حالت معمولی برگشته است.»
همچنین به گفته مدیرعامل شرکت اسنپ، رانندههایی که در سامانه تاکسیهای اینترنتی در مجموع بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ماه سفر داشته باشند، تا سقف ۳۰۰ لیتر در ماه سهمیه اختصاص داده شده است.
مدیر عملیات تپسی: ما از سهمیهبندی سوخت مطلع نبودیم
زنی که در خیابان، گوشی به دست منتظر تاکسی ایستاده است، میگوید: «دو هفته پیش، مسیری که همیشه با ۲۰-۲۵ هزار تومان میرفتم، به ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان رسید. با هر کدام از برنامههای تاکسی هم که امتحان کردم، همین قیمت بود. برایم عجیب بود که مگر چه اتفاقی افتاده که اینها قیمتهایشان را بالا بردهاند؟ بنزین که سهمیهبندی شد، فهمیدم از قبل گران کردند که بعدش بگویند تغییر قیمتی نداشتیم.»
«هومن دمیرچی» مدیرعملیات شرکت تپسی نیز درباره بالا رفتن نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی به ایرنا میگوید:«من افزایش قیمت را تکذیب میکنم. قیمتهای ما به هیچ وجه افزایش پیدا نکرده است. ما از روز اول آغاز سهمیهبندی بنزین قیمتها را مدام مانیتور کردیم، متوسط قیمت ساعتهای مختلف روز را با روزهای قبل از سهمیه بندی مشابه نگه داشتیم.»
دمیرچی که از بنیانگذاران تاکسی اینترنتی تپسی است، تصریح میکند:«بر اساس ساز و کار قیمتگذاری پویا، در ساعتهایی از روز با تغییراتی مانند بالا رفتن ترافیک، ممکن است که کرایهها بالا و پایین شود. اما تمام آمارهای ما اثبات میکند که هیچ افزایش قیمتی نسبت به پیش از سهمیهبندی اتفاق نیفتاده است.»
اما برخی معتقدند که تاکسیهای اینترنتی از سهمیهبندی بنزین باخبر بوده و چند هفته پیش از اعلام رسمی این اقدام، قیمتها را بالا بردهاند. به همین دلیل، با افزایش رسمی نرخ بنزین دیگر افزایش قیمت نداشتهاند. دمیرچی در اینباره میگوید: «ما به هیچ عنوان مطلع نبودیم. مانند همه، در همان زمان اعلام رسمی فهمیدیم. قیمتهایمان هم در سه ماه گذشته هیچ تغییری نداشت و حتی کم هم شده است.»
مدیرعملیات شرکت تپسی تاکید میکند: «آنچه که فعلا مد نظر ماست، این است که با وجود افزایش قیمت تمام شده در این زمان بعد از سهمیهبندی، قیمتها را تغییر ندهیم.»
مدیر عملیات شرکت تپسی درباره واکنش رانندگان در شرایط فعلی میگوید: «آنها هم ابهاماتی دارند. تماس میگیرند و صحبت میکنند. ما در تلاشیم تا این مساله را مدیریت کنیم.»
وی اضافه میکند: «ما برای آنها طرحهای تشویقی و وام گذاشتهایم که در این برهه زمانی تا حدی از فشاری که رویشان است، کاسته شود.»
در روزهای اخیر، پیامکهایی به کاربران تاکسیهای اینترنتی رسیده که با وجود قطعی اینترنت، شرکتها در خدمت مردم هستند. اما بسیاری از مردم به قبول نشدن درخواستهای سفرشان، معترض هستند. دمیرچی در این باره میگوید:« بالاخره در روزهای اول بعد از سهمیهبندی هستیم و فعالیت رانندهها کاهش پیدا کرده است. روز اول و دوم بحث برف و باران هم تاثیرگذار بود. برآورد ما این است که با عبور از این چند روز اول، اوضاع پاسخدهی بهتر میشود.»