به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در نشستی با کارکنان معاونت آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: باید طرح توسعه متوازن رشته ها در دوره متوسطه با هدایت تحصیلی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: برای بهبود عملکرد این طرح باید با در نظر گرفتن سه عامل علاقه، نیاز جامعه و استعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه رشته های تحصیلی در بخش فنی و حرفه ای برای آنها تعریف و ایجاد شود تا استعداد آنها شکوفا شده و در نهایت جذب بازار کار شوند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد: این کار با تهیه و تدوین نظام جامع فنی و حرفه ای و کارآفرینی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه امکان پذیر است.
حسینی با بیان اینکه در هدایت تحصیلی دانش آموزان در دوره متوسطه، نیاز جامعه لحاظ نمی شود، افزود: در حال حاضر هرم شغلی جامعه دچار آسیب شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: از طریق ارتباط و تعامل با دستگاه های مختلف از جمله وزارت صمت ، سازمان فنی و حرفه ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، باید زمینه جذب و مهارت آموزی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه فراهم شود.
حسینی گفت: راز پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه در جامعه، اشتغال و حرفه آموزی است چون عامل اصلی شکوفایی شخصیت و دیده شدن آنها است.
وی در ادامه ایجاد مرکز مشکلات ویژه یادگیری توسعه کمی و کیفی آنها را یکی دیگر از محورهای سازمان عنوان کرد و افزود: شعار راهبردی ما هر منطقه یک مرکز با توسعه کمی و کیفی است که به لحاظ استاندارد سازی فضا و تجهیزات، کیفیت، توجه به نیروی انسانی و توسعه خدمات معلمین مرجع باید مورد توجه قرار گیرد.
حسینی همچنین یکی دیگر از محورهای سازمان را موضوع مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، فرهنگ همگرایی، استفاده از تجارب همه همکاران و نهضت روابط انسانی در تمام بخشها عنوان کرد و گفت: همکاران بخش های مختلف سازمان باید نگاه پروژه محور را به نگاه پروسه محور تبدیل کنند.
وی در خصوص استفاده از ظرفیت های حوزه های مختلف وزارت آموزش و پرورش، سازمان های دولتی، دانشگاهی و علمی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری و سازمان بهزیستی در جهت پیشبرد و ارتقای اهداف سازمان، تاکید کرد.
حسینی در پایان با بیان اینکه مدیر باید تصمیم گیر باشد نه تصمیم ساز، بر نظام تصمیم گیری مشارکتی تأکید کرد و افزود: لازمه یک مدیریت موفق، تصمیم گیری فراگیر مشارکتی با همکاران است که منجر به سازمان یادگیرنده می شود.