کلانشهر اصفهان در سالهای اخیر بهدلایل مختلف از جمله افزایش جمعیت و گرایش مردم به استفاده از خودروهای شخصی با پدیده ترافیک سنگین بهویژه در بزرگراهها مواجه شده است.
بزرگراه، راهی حداقل با چهارخط است که مسیر رفت و برگشت آن بطور فیزیکی از یکدیگر مجزاست و با هدف کاهش ترافیک در کلانشهرها و شهرهای بزرگ طراحی و ایجاد میشود اما امروزه با گسترش شهرنشینی و استفاده مردم از خودروهای شخصی به نظر میآید این معابر نیز پاسخگوی حجم عظیم ترددهای درون شهری نیست.
رییس پلیس راهور استان اصفهان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بزرگراهها درواقع برای کمک به ترافیک شهری ایجاد شدهاند اما برخی از آنها در کلانشهر اصفهان به نقاط حادثه خیز بهویژه در روزهایی که شرایط جوی مساعد نیست، تبدیل شدهاند.
سرهنگ محمدرضا محمدی با اشار ه به شیبدار بودن سطح برخی از این بزرگراهها افزود: همین موضوع باعث میشود که هنگام بارندگی و لغزندهشدن راهها با تصادف و پدیده قیچیکردن خودروهای سنگین مواجه شویم.
وی با بیاناینکه این حوادث در اصفهان بیشتر در بزرگراههایی مانند صُفه، اقاربپرست، شهید کشوری و شهید دستجردی به سمت شهر بهارستان رُخ میدهد، تصریح کرد: این حوادث، خسارتهای مالی و ترافیک شدیدی در این محورها ایجاد میکند.
سرهنگ محمدی تاکید کرد: در روزهای بارانی که هوا نیز سرد است، لایههای نازک یخ روی سطح آسفالت جادهها ایجاد میشود و تنها راه فرار از هرگونه حادثه و قیچیکردن خودرو، رعایت سرعت مطمئنه و احتیاط در رانندگی است.
بزرگراههایی که رییس پلیس راهور اصفهان به آنها اشاره کرد در محور جنوبی این کلانشهر قرار دارند و در چند ماه گذشته همواره با حوادث رانندگی بسیاری بهویژه در روزهای بارانی مواجه بودهاند، ضمناینکه حجم زیاد تردد خودرو در این محورها باعث ایجاد ترافیک سنگین در برخی از ساعتها میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ۲ مشکل عمده در محور جنوبی این کلانشهر را وجود اراضی نظامی و اجبار طبیعی یعنی کوه صُفه اعلام کرد.
علیرضا صلواتی با بیان این که رفع این مسائل به تعامل و راهکارهای خاص خود نیاز دارد، افزود: این محورها در سالهای گذشته جزو کمربندی اصفهان بودند اما بهدلیل توسعه شهری هماینک در داخل شهر قرار گرفتهاند.
وی خاطر نشان کرد: شهرداری با توجه به حجم سنگین عبور خودروها در اصفهان که همه بار آن نیز متعلق به این شهر نیست، از سال گذشته به بحث حلقههای حفاظتی ورود کرد و در مرحله نخست، حلقه حفاظتی شمال و شرق در دستور کار قرار گرفت و اولویت بعدی ما، حلقه حفاظتی غرب و جنوب غرب است که از اتوبان ذوبآهن تا شهر ابریشم ایجاد میشود.
صلواتی با تاکید براینکه ایجاد این حلقه، ترافیک سنگین محور صُفه و اقاربپرست را حذف میکند، اضافه کرد: یکی دیگر از برنامههای شهرداری، تعریض پل شهید ستاری است زیرا در آنجا کمبود خط عبوری وجود دارد.
پل شهید ستاری از جنوب خیابان شهدای صُفه به سمت بزرگراه شهید اقاربپرست است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیاناینکه طراحی یک خط تعریضی بر روی این پل انجام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار است، تصریح کرد: بزرگراه اقاربپرست، خط کُندرو ندارد و در زمان حاضر برای آن گریزی نداریم زیرا یک طرف آن کوه صُفه و سمت دیگرش، اراضی نظامی است.
صلواتی با اشاره به اینکه برای اراضی نظامی، کاربریهایی ایجاد شده است و امکان تعریض در آن محور وجود ندارد، اظهار داشت: تنها راهحل ما، حذف ترافیک از این محور با ایجاد حلقه حفاظتی غرب و جنوب غرب اصفهان است.
به گفته وی، مذاکرههایی با ارتش برای امتداد بزرگراه شهید همت برای اتصال با حلقههای حفاظتی انجام شده که تحقق آن در کاهش ترافیک میدان دفاع مقدس، بزرگراه شهید دستجردی و مقابل پایانه مسافربری صفه تاثیرگذار است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه حلقه حفاظتی غرب فقط در اصفهان نیست بلکه محدوده شهرهای خمینیشهر و دُرچه را نیز شامل میشود، خاطرنشان کرد: امتداد آن در جنوب غربی اصفهان به اراضی نظامی برخورد خواهد کرد.
صلواتی با بیان اینکه ارتش برای بازشدن این محور قول مساعد داده است تا این محور از آزادراه ذوبآهن به سمت شهر ابریشم و جنوب سپاهانشهر امتداد یابد، تصریح کرد: تحقق این امر ترافیک را از محور شهید دستجردی و اقاربپرست حذف میکند.
وی در باره زمان شروع اجرای این طرح گفت: اگر امسال توافقهای لازم صورت گیرد، عملیات اجرایی آن اوائل سال آینده شروع میشود.
بطور میانگین روزانه ۹۰۰ هزار خودرو در کلانشهر اصفهان، تردد میکند.