تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱

تهران - ایرنا - ششمین سال برگزاری کتابگردی در تهران و دیگر استان‎ها در حالی همزمان با روزهای پایانی بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران رقم خورد که سایه و روشن‌هایی داشت؛ از حضور مسئولان فرهنگی، هنری و شهری در کتابفروشی‌ها با خرید کتاب و تقدیر از حافظان یارمهربان تا وعده پیگیری معافت مالیانی کتابفروشان و ایجاد شهر دوستدار کتاب.

هفته‌ای که پشت سرگذاشتیم به لحاظ خبری در حوزه کتاب و کتابخوانی و ادبیات فارسی، در مقایسه با هفته‌های گذشته از بار ترافیکی در این حوزه برخوردار شدکه عمده آن به دلیل برگزاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور انجام شد. به‌رغم مشکلاتی؛ از قبیل قطع اینترنت و شرایط خاص در کشور آمار و ارقام ارائه شده بیانگر استقبال چشمگیر و اقبال خوب این رویداد بزرگ فرهنگی دارد. هرچند در کنار اخبار شیرین و مورد توجه هفته کتاب به عنوان روشن، اخباری نیز مانند آتش‌سوزی در کتابخانه عمومی و انبار یک کتابفروشی به عنوان سایه در این هفته دیگر خبرها و مطالب رو تحت شعاع قرار داد؛ این رویداد همچنان با قدرت و بدون وقفه روند طبیعی خود را طی کرده و به سرانجام مقصود رسید.

کتابگردی و هفته کتاب

از جمله برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی همزمان با بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران کتابگردی بود که با حضور گسترده فرهیختگان به منظور احیای فرهنگ کتابخوانی و خرید کتاب از کتابفروشی‌ها،  دیروز (پنجشنبه ۳۰ آبان) با حضور پرشور در قالب گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی و دوستانه در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور و خرید کتاب، از ناشران، نویسندگان، مترجمان و مشاغل مرتبط با تولید کتاب کشورمان برگزار شد.

احمد مسجدجامعی، مبدع طرح کتابگردی با انتشار فراخوانی از مردم کتابخوان و کتاب‌دوست و همگان برای حضور در ششمین دوره کتابگردی در سال ۱۳۹۸ دعوت کرد که به حق نیز اهالی قلم، روحانیون، هنرمندان، آموزگاران، استادان، اصحاب فکر، فرهنگ و اندیشه، پدیدآورندگان کتاب، شخصیت‌های سیاسی  و چهره‌های برجسته و مورد احترام مردم به این فراخوان لبیک گفته و ضمن حضور در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب برای پشتیبانی از این حرکت مردمی گامی دیگر جهت رونق و استمرار آن برای گسترش فضای گفت‌وگوی عمومی با محوریت کتاب برداشتند.

برنامه کتابگردی امسال در حالی برگزار شد که به‌رغم تاثیر تحریم‌ها بر انتشار کتاب و به دنبال آن گرانی این کالای فرهنگی، همگان با حضور چشمگیر خود در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب به روشن ماندن چراغ‌های کتابفروشی ها کمک کرده و شهر و خانه‌ها را روشن نگه داشتند. قطعا باید حضور در کتاب‌فروشی ها و خرید کتاب به یکی از عادت‌های همیشگی‌مان تبدیل تا هم اقتصاد نشر رونق گیرد و چرخ آن به حرکت خود ادامه دهد و هم امید و نگاه به آینده در فضای فکر و فرهنگ کشور تداوم داشته باشد.
 

همراه با کتابگردی  ۹۸ در پایتخت

در مراسم کتابگردی تهران احمد مسجد جامعی؛ عضور شورای اسلامی شهر تهران، نیکنام حسینی‌پور؛ دبیر هفته کتاب،محمدجواد حق‌شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر تهرانهومان حسن‌پور؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، محمود آموزگار؛ نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، حمدرضا جوادی یگانه؛ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، نصرالله آبادیان؛ شهردار منطقه ۱۱ تهران، ابوالفضل رفیع؛ مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، شهردار حرم مطهر امام خمینی (ره)، توریج فرهادی؛ شهردار منطقه ۶ تهران و اهالی فرهنگ و هنر حضور داشتند.

آغاز کتابگردی از دفتر نشر معارف

ششمین دوره کتابگردی از دفتر نشر معارف آغاز شد و در این کتابفروشی کتاب تاریخ شفاهی کتاب و یادمان هفته کتاب به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اهدا شد. دومین مقصد کتابگردان، کتابفروشی‌های غرب تهران بودند و از شهر کتاب ابن سینا، نشر آموت، کتابفروشی آفرینش، کتابفروشی اندیشه مهرآرا بازدید کردند.

آثار زیدآبادی و فردوسی‌پور، هدیه مسجدجامعی به خبرنگاران

در پایان بازدید از شهر کتاب ابن سینا، احمد مسجدجامعی کتاب‌های هنر خوب زیستن با ترجمه عادل فردوسی‌پور و  بهار زندگی در زمستان تهران احمد زیدآبادی و چند کتاب دیگر را خریداری کرده و به خبرنگاران هدیه داد.

رونمایی از تابلوی راهنمای کتابفروشی‌ها در تهران

مسجدجامعی در رونمایی از تابلوی راهنمای کتابفروشی آموت، وعده داد: نصب تابلوی راهنمای کتابفروشی‌ها در همه جای تهران اجرایی شود. عضو شورای شهر تهران همچنین در کتابفروشی آموت تصریح کرد: سیاست ما این است که کتابفروشی‌های محله (پاتوق کتاب) را در محلات مختلف تهران رونق دهیم.

ایجاد شهر دوستدار کتاب در غرب تهران

وی در حاشیه‌ بازدید از کتابفروشی آفرینش گفت: زمین کنار ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشانی بلوار فرحزاد، تقاطع دادمان، روبروی بیمارستان آتیه طی مذاکرات شهرداری تهران با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است به شهر دوستدار کتاب تبدیل شود و مبلمان آن متناسب با رده‌ سنی کودکان و نوجوانان تبدیل به فروشگاه شود.

پیگیری معافیت مالیاتی کتابفروشان

در ادامه‌ برنامه‌ کتابگردی از اندیشه مهرآرا که سه سال است در پونک احداث شده بازدید شد. این کتابفروشی توسط یک دانشجوی معلول کارشناسی‌ارشد تاریخ با همکاری مادرش راه‌اندازی شده است.

مدیر اندیشه مهرآرا عدم اجرای معافیت مالیاتی را از مشکلات صنف کتابفروشی‌ها دانست. مسجد جامعی در این مورد گفت: در ایام نمایشگاه کتاب تهران این مورد مطرح و قرار شد معافیت مالیاتی کتابفروش‌ها در مجلس مصوب شود و این اتفاق افتاد اما به نظر می‌رسد به امور اقتصاد و دارایی ابلاغ نشده است. همچنین وی از مدیرعامل موسسه خانه کتاب خواست تا معافیت مالیاتی صنف کتابفروشی‌ها را پیگیری کند.

تلاش شهرداری برای حل مشکلات کتابفروشان راسته انقلاب

نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران نیز گفت: با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همکاری‌های متعددی داریم و کارگروهی برای این منظور ایجاد شده است. یکی از اساسی‌ترین این مسائل، مشکل فضای انبار و انبارداری کتابفروشی‌هاست؛ زیرا به دلیل فضای کوچک، کتابفروشی‌ها ناچارند کتاب‌ها را در انبار نگهداری کنند. ولی به دلیل اینکه این مکان‌ها با کاربری مجاز انبار، مغایرت دارد به معضلی تبدیل شده است.

اهدای ۱۰ هزار جلد کتاب به طرح پویش «هفته کتاب پلدختر در تهران»

مسجدجامعی در این بازدید از طرح پویش هفته کتاب پلدختر در تهران گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تعداد ۱۰ هزار جلد کتاب به طرح پویش «هفته کتاب پلدختر در تهران» اهدا خواهد شد.

کتابگردی، تکریم کتابفروشی‌هاست

نایب‌رئیس اتحادیه کتابفروشی‌ها و ناشران تهران با حضور در ششمین دوره‌ی کتابگردی گفت: کتابفروشی‌های محلی، هزینه‌ای برای دولت نیستند بلکه نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند.

محمود آموزگار تصریح کرد: وجود کتابفروشی‌های محلی در محلات از میزان جرم و بزه می‌کاهد و فضای محلات را تلطیف و آرام می‌کند.

کتابگردی باید مردم‌محور شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با حضور در برنامه‌ ششمین دوره‌ی کتابگردی، گفت: کتابگردی به یکی از کارهای ماندگار و تاثیرگذار تبدیل شده و نباید محدود به یک روز و هفته در سال شود.

محمدجواد حق‌شناس اظهار داشت: رویداد کتابگردی در حال حاضر بیشتر مسئول‌محور است و باید در ادامه این روند را پیش ببریم که مخاطبان عام بیشتری حضور یابند و فضای مجازی در این امر نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

غرفه‌های کتاب مترو ساماندهی شود

هومان حسن‌پور در این کتابگردی، گفت: برخی کتابفروشی‌ها متاسفانه قیمت کتاب را افزایش داده، سپس ۵۰ درصد تخفیف می‌دهند و این تفکر در ذهن مردم ایجاد می‌شود کتاب سود بسیاری دارد.

حسن‌پور، جلوگیری از پدیده‌ قاچاق کتاب را دغدغه‌ مهم این اتحادیه ذکر کرد و از مسجدجامعی خواست غرفه‌های کتاب واقع در ایستگاه‌های مترو تهران ساماندهی شود و این غرفه‌ها از اتحادیه ناشران و کتابفروشی‌ها تهران تاییدیه دریافت کنند.

تجهیز ۲۲ کتابخانه تهران برای نابینایان و کم‌بینایان

ابوالفضل رفیع همچنین به تجهیز کتابخانه برای معلولان و نابینایان خبر داد و گفت: ۲۲ کتابخانه فرامحله‎ای که برای معلولان هم مناسب است، به کتاب‌های صوتی و کتاب‌های مناسب کم‌بینایان و نابینایان تجهیز شد. همچنین در ۲۲ منطقه از کارشناسان، کتابداران برتر، نویسندگان و ناشران تجلیل شد. همچنین  با حضور شهرداران مناطق طرح کتابگردی انجام شد و پوستر یادمان تقارن هفته وحدت و هفته کتاب توزیع شد.

خرید ۱۲ تابلوی نقاش روشندل توسط شهردار بهشت زهرا

سعید خال در حاشیه بازدید از انتشارات گویا در برنامه کتابگردی ۱۲ تابلوی نقاشی هاتف شهار را به مبلغ ۱۵ میلیون تومان خرید.


وی گفت: نمایشگاهی در آینده نزدیک از آثار این نقاش برگزار خواهیم کرد و تابلوهای نقاشی این جوان را در راستای تقدیر از معلولان برای یادآوری توانمندی‌های این قشر از جامعه تقدیم این افراد خواهیم کرد.

کتابگردی در مشهد با حضور احمدی و دهقانکار

همچنین ششمین کتابگردی در استان‌ها نیز پُر فروغ بود. ایوب دهقانکار؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی و محمدمهدی احمدی؛ مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مشهد مقدس همزمان با حضور در نشست برنامه‌ریزی برای هجدهمین دوره جشنواره بین‎المللی امام رضا(ع) از کتابفروشی‌ها بازدید کردند. در این بازدید دغدغه‌های کتابفروشان مطرح و درباره حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشی‌ها در قالب طرح‎های فصلی خرید کتاب گفت‌وگو شد.

دهقانکار با اشاره به حضور در چندین کتابفروشی محلی نیز گفت: تلاش کردیم در این بازدید صرفا به کتابفروشی‌های بزرگ و صاحب نام، بسنده نکنیم و از چند کتابفروشی محلی نیز بازدید شد. در ادامه از فرهنگسرا و کتابخانه اهل قلم بازدید کردیم و با برخی از کتابخوانان و کتابداران نیز به گفت‌وگو پرداختیم.

اهدای شاخه گل به کتابفروشان در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در بازدید از کتابفروشی‌های شهرکرد، با اهدای لوح تقدیر و شاخه‌ گل از زحمات آن‌ها در راستای ترویج فرهنگ گسترش کتاب در جامعه قدردانی کرد.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار حال خوش خواندن از ۲۳ آبان در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۵ آذرماه ادامه دارد. امسال بیش از ۷۰ سازمان و نهاد مختلف در اجرای برنامه های هفته کتاب مشارکت دارند. این رویداد فرهنگی از چهارشنبه (۲۲ آبان) در یزد افتتاح شد و ایام هفته به این اسامی نامگذاری شده اند: چهارشنبه؛ کتاب و پایتخت کتاب ایران، پنجشنبه؛ کتابخانه، کانون فرهنگی محله، جمعه؛ کتاب معجزه پیامبر (ص)، شنبه؛ وقف کتاب، ترویج کتابخوانی، یکشنبه؛ مدرسه کتاب‌محور، دانش‌آموز کتابخوان، دوشنبه؛ کودک، کتاب، آینده، سه‌شنبه؛ کتاب مبنای تمدن، چهارشنبه ۲۹ آبان؛ کتاب، رسانه و فضای مجازی و پنجشنبه؛ کتابفروشی پاتوق فرهنگی.
همزمان با این هفته برنامه های مختلفی برای توجه بیشتر به کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه برگزار می شود که از جمله آن طرح پاییزه کتاب است. بر اساس این طرح علاقه‌مندان و خریداران کتاب‌های عمومی و کودک و نوجوان می‌توانند با ارائه کد ملی از ۲۰ درصد یارانه خرید کتاب تا سقف ۱۲۰ هزار تومان در کتابفروشی‌های ثبت‌نام کرده در این طرح، بهره‌مند شوند.
کتاب‌گردی توسط اهالی قلم و نشر، جمع آوری کتاب برای مناطق محروم در قالب پویش با کتاب میشه توسط نهادهای مرتبط؛ از جمله معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه ملی، گرامیداشت نویسندگان کودک و نوجوان، برگزاری اختتامیه هیجدهمین جشنواره کتاب و رسانه، برگزاری پنجمین دوره جشن ملی مترجمان و اختتامیه دومین دوره پوپک دانا تنها بخشی از این برنامه ها با رنگ و بوی کتاب است.
همچنین با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات امسال برای اولین بار هفته کتاب در بیش از ۱۲ کشور؛ از جمله ترکیه، مجارستان، سوئیس، آلمان، ایتالیا و قرقیزستان با مشارکت نهادهای فرهنگی این کشورها برگزار شده است. فایل پوستر و تیزر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روی پایگاه اطلاع رسانی هفته کتاب بارگذاری شده است.

از علی اکبرقزوینیان