سمنان- ایرنا- راهپیمایی مردم استان سمنان علیه آشوبگران، زلزله ۴ ریشتری شهمیرزاد، سفر وزیر نیرو به غرب استان، کاهش ۳۳ درصدی مصرف بنزین، فوت پنج‌تن در حوادث گاز استان، و برنامه‌ریزی برگزاری نمایشگاه یلدا، از خبرهای مهم استان سمنان در هفته گذشته بود.

استان سمنان در هفته گذشته (از بیست و پنجم آبان تا یکم آذر ۹۸) شاهد رخدادها و اخبار مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود که برخی از این اخبار و رویدادها در این گزارش مرور می‌شود.


اقتصادی
رضا اردکانیان وزیر نیرو روز دوشنبه در سفری یک روزه به غرب استان سمنان برای افتتاح طرح های آب و برق از مهمترین خبرهای اقتصادی استان سمنان در هفته گذشته بود.
حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان شنبه گذشته در نشست شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی سمنان گفت: حوزه نفوذ کالاهای صادراتی استان از ۳۲ به ۴۵ کشور در سال ۹۸ افزایش یافت.
مهدی قرائیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: زیتون استان از لحاظ عملکرد محصول در واحد سطح رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
علی اکبر عرب عامری مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سمنان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: مصرف بنزین در این استان همزمان با اصلاح قیمت بنزین تا روز پنجشنبه هفته جاری ۳۳ درصد کاهش یافت.
مراد خادم مدیرکل امور عشایری استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: بارش شدید باران و جاری‌شدن سیلاب در روزهای گذشته ۴۰ درصد از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از ایل‌راه‌های مناطق قشلاقی عشایر استان سمنان را تخریب کرد.
علیرضا شریفی نژاد مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: پنج نفر از ابتدای امسال تاکنون در اثر گازگرفتگی و استنشاق مونو اکسید کربن، حوادث انفجار و آتش‌سوزی گاز در این استان جان باختند.
علی آقا شاهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: سرمای ناگهانی آبان ۹۸ در روزهای گذشته به مزارع ذرت این شهرستان خسارت زد.
اسماعیل غنیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان‌ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: سمنان با جذب سهمیه بیش از ۲ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال در بخش تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری جزو ۱۰ استان برتر کشور است.
حمیدرضا مداح معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان شنبه گذشته در نشست ستاد تنظیم بازار استان سمنان در سالن کوثر استانداری گفت: نمایشگاه یلدا به منظور کنترل قیمت و تنظیم بازار در آغاز فصل زمستان در سمنان برپا می شود.

احسان منصورکیایی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ‌ استان سمنان عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۱۲ هزار تن شن و ماسه و سه هزار تن نمک برای جلوگیری از لغزندگی جاده و بازگشایی جاده‌های برف گیر استان سمنان در فصل‌های سرد سال خریداری شد.
حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: ۴۵ هزار و ۱۷۶ کندوی زنبور عسل در استان وجود دارد که براساس آزمایش‌های انجام شده عسل تولیدی استان سالم و فاقد هرگونه آلودگی است.


فرهنگی
اکران نمایش تئاتر «کسی مدام مرا می خواند» داستان منصور بن حلاج است که به نویسندگی اکبر یادگاری و کارگردانی محمد علی دانشگر در تئاتر شهر سمنان، برپایی نمایشگاه اولین سالانه ملی طراحی معاصر سمنان با حضور هنرمندان ملی و استانی و با حضور حجت الاسلام علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در نگارخانه سیمرغ فرهنگسرای کومش و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن ثبت جهانی جنگل های هیرکانی همزمان در پنج استان کشور در آذرماه امسال، بخشی از مهمترین خبرهای فرهنگی استان سمنان در هفته گذشته بود.

اجتماعی

ایرج رئیسیان مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۳۰ درصد اعتبار اختصاص یافته به مدیریت بحران برای جبران خسارت سیل‌زدگان در ابتدای سال ۹۸ این استان معادل بیش از ۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.
وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۴ در مقیاس امواج درون زمین (ریشتر) که ساعت ۳۶ دقیقه و ۴۸ ثانیه بامداد شنبه در شهمیرزاد  استان سمنان که خسارت جانی و مالی نداشت، برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ با رمز یا محمد رسول الله (ص)، راهپیمایی مردمی علیه فتنه‌گران، اغتشاش‌گران و در دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران در برخی نقاط استان و کمبود داروی آنفلوآنزا در سمنان، بخشی از مهمترین خبرهای اجتماعی استان سمنان در هفته گذشته بود.

ورزش
مهدی دانایی‌فرد رئیس هیات ووشو استان سمنان شنبه گذشته در گفت‌وگو با ایرنا، ابراز داشت: سه ووشوکار این استان در بخش ساندا به اردوی آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در رقابت‌های آسیایی ۲۰۲۰ راه یافتند.