تهران- ایرنا- «تحولات قیمت ارز، سکه، خودرو و... یک هفته بعد از سهمیه‌بندی بنزین، آغاز اتصال اینترنت به صورت محدود در کشور؛ ترافیک داخلی رکورد شکست، بازارها در مسیر ثبات، افزایش قیمت در راه است؟ و چرا «اعتراضات بنزینی» رادیکال بود؟» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول ۷۲ ساعت گذشته است.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول ۷۲ ساعت گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان «برجسته های تارنماها» منعکس کرده است.

تحولات قیمت ارز، سکه، خودرو و... یک هفته بعد از سهمیه‌بندی بنزین

وبسایت خبری فرارو گزارش داد:‌ بازارهای ارز و سکه در حال عقب‌نشینی هستند،  دلار یک بار دیگر از ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده و به محدوده ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده. در این اتفاق می‌توان اثر سه عامل را بیشتر ارزیابی کرد.

اول؛ عامل اقتصادی: افت شاخص بورس باعث می‌شود نقدینگی از این بازار به سمت بازارهای دیگر حرکت کند. در هفته گذشته خودرو و ارز کاندیدای پذیرایی از این حجم نقدینگی بودند. افزایش قیمت بنزین و شروع سهمیه‌بندی هم توانایی ایجاد موج منفی را در بازار بورس داشتند. چون در چنین مواقعی پیش‌بینی‌های درباره ایجاد وقوع یک موج تورم‌زا انجام می‌شود. با این حال این پیش‌بینی‌ها معمولا سطحی هستند که نهایتا تاثیر خود را روی سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای بازار بورس می‌گذارند. در نتیجه وقتی التهاب اولیه خوابید، مشخص شد تورم از میزان پیش‌بینی شده پایین‌تر است. پس دلار در همان پایان هفته گذشته عقب‌نشینی کرد.

دوم؛ عامل روانی: قطع ارتباطات اینترنتی به دلیل مسائل امنیتی اتفاق افتاد، اما به‌هرحال می‌دانید که با قطع روند طبیعی اطلاع‌رسانی مثبت، دست دلالان باز می‌شود. در چنین شرایطی آن‌ها قیمت‌ها را هرطور دوست دارند اعلام می‌کنند و به التهاب بازار دامن می‌زنند. از سوی دیگر با نزدیک شدن به پایان سال نو میلادی موجی از تقاضا در بازار ارز شکل می‌گیرد که عموما توسط شرکت‌های بزرگ و با قصد و نیت تامین ارز مورد نیاز برای مبادلات خارجی هدایت می‌شود. این موج در هفته گذشته توسط دلالان کنترل می‌شد و آن‌ها می‌توانستند حرف خود را به‌کرسی بنشانند. اما این‌بار در نتیجه قطعی اینترنت و به‌خاطر محدویت‌های دسترسی همان شرکت‌های بزرگ هم ترجیح دادند فعلا بیرون از گود بنشینند و نظاره‌گر بازار باشند. یکی از دلایل عقب‌نشینی سریع نرخ‌ها را می‌توان چنین چیزی دانست.

سوم؛ عامل حیثیتی: هفته گذشته قیمت ارز به‌صورت افزایش پیدا کرد؛ در نتیجه نوسان‌گیرانی که افزایش کوتاه‌مدت را پیش‌بینی می‌کردند، در صف‌های خرید قرار گرفتند. در روز دوشنبه این اتفاق برعکس شد و آن‌ها را در صف‌های فروش مشاهده کردیم. این فرضیه احتمال تداوم کاهش قیمت ارز را در روزهای بعدی تقویت کرد. بااین حال، چون خریداری برای ارز وجود نداشت، نتوانستیم روی تابلوها و از زبان دلالان بازار رقم‌های پایین‌تری را مشاهده کنیم و بشنویم. این اتفاق نمی‌تواند در روزهای آینده ادامه داشته باشد. چون به‌هرحال مبادلات بازار باید ادامه داشته باشد. پس فرصتی مناسبی برای بانک مرکزی پیش خواهد آمد تا اجاره سوءاستفاده از موقعیت پیش آمده را ندهد و کنترل بازار را به‌دست بگیرد. افزایش عرضه اسکناس در سامانه‌هایی مثل نیما اگرچه به‌معنای مداخله غیرمستقیم است، اما می‌تواند در هفته جاری احتمال کاهش قیمت‌ها را تقویت کند.

عقب‌نشینی قیمت سکه
روند کاهش قیمت سکه تمام بهار آزادی از روز سه‌شنبه شروع شد. سکه که مدت‌ها در کانال سه میلیون تومان قرار داشت، با رشد قیمت ارز بار دیگر گران شد و تا چهار میلیون و ۳۰۰هزار تومان پیشروی کرد، اما با معکوس شدن روند بازار ارز، سکه هم خجالت‌زده و شرمگین عقب‌نشینی خود را آغاز کرد. سکه در آخرین روز هفته با کاهش قابل توجه قیمت روبرو شد و کف کانال چهار میلیون تومان به استقبال تعطیلات رفت. یادتان باشد، دشمن همیشه حتی بعد از شکستی بزرگ و عقب‌نشینی هنوز می‌تواند انتقام بگیرد. نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی از جمله عواملی است که شاید افزایش دوباره قیمت سکه را رقم بزند.
 

آغاز اتصال اینترنت به صورت محدود در کشور؛  ترافیک داخلی رکورد شکست

وب سایت خبری تابناک گزارش داد: بر اساس برخی اخبار رسیده، اتصال خطوط اینترنت ثابت به شبکه جهانی ارتباطات (همان اینترنت) در برخی استان‌ها در دستور کار قرار گرفته و به انجام رسیده و در حال گسترش است. این اخبار حکایت از اتصال خطوط ثابت (ADSL) در هرمزگان، کرمانشاه، مرکزی، مشهد، قم، تبریز، همدان، بوشهر و بخش‌هایی از تهران به اینترنت دارند.

در حالی که اتصال به شبکه جهانی اینترنت از روز شنبه و با شروع اعتراضات و التهابات بنزینی دستخوش اختلال و سپس به کل قطع شده بود،  امروز اخباری از اتصال دوباره برخی مراکز به اینترنت منتشر شده که از جمله آن‌ها اتصال برخی دانشگاه‌های بزرگ از جمله تهران، شریف، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، امیر کبیر، خواجه نصیر و برخی دیگر از مراکز دانشگاهی به شبکه جهانی ارتباطات است.

افزون بر این و بر اساس برخی اخبار رسیده، اتصال خطوط اینترنت ثابت به شبکه جهانی ارتباطات (همان اینترنت) در برخی استان‌ها در دستور کار قرار گرفته و به انجام رسیده و در حال گسترش است. این اخبار حکایت از اتصال خطوط ثابت (ADSL) در هرمزگان، کرمانشاه، مرکزی، مشهد، قم، تبریز، همدان، بوشهر و بخش‌هایی از تهران به اینترنت دارند و حتی مدعی هستند واتس اپ و اینستاگرام در این مناطق در دسترس کاربران هستند.

این در حالی است که از روزهای گذشته و در سایه برخی تدابیر ویژه، اتصال خطوط ثابت کشور به وب‌سایت‌های داخلی از جمله سایت بانک‌ها و ادارات دولتی و ظاهراً تمامی وب‌سایت‌هایی که از سرورهای داخلی بهره می‌بردند، برقرار شده بود که از آن با عنوان اینترنت ملی یاد می‌شد؛ عبارتی که وزیر ارتباطات تاکید دارد کاریکاتوری است چراکه شبکه ارتباطی داخلی وجود خارجی ندارد.

نکته مهم در اتصال دوباره برخی هموطنانمان به اینترنت، محدود بودن این اقدام به خطوط ثابت و رفع نشدن قطعی در ارتباطات خطوط تلفن همراه است. علاوه بر این، برخی گزارش‌های تاییدنشده حاکی از اتصال برخی شرکت‌های فعال و نیازمند به ارتباطات اینترنتی به شبکه جهانی ارتباطات است، با این ملاحظه که برخی اخبار تایید نشده دیگر حکایت از سخت گیری‌هایی در اتصال شرکت‌ها به اینترنت دارد.

بازارها در مسیر ثبات، افزایش قیمت در راه است؟

وبگاه خبری خبرآنلاین در این گزارش آورده است: دلالان که در سال ۹۸ به دلیل ثبات و تعادل بازار در اغلب بازارها، کمترین بازدهی را کسب کرده‌اند، همواره تلاش کرده‌اند که به بهانه مختلف، قیمت‌ها را جابه‌جا کرده و برای خود کسب سود کنند. حالا نیز افزایش قیمت بنزین بهانه خوبی بوده تا از این فرصت، برای به حداکثر رساندن سود خود اقدام کنند.  در حالی که اقتصاددانان معتقدند که عامل کلیدی افزایش قیمت‌ها و تورم، افزایش قیمت بنزین نیست، اما گروهی موج‌سوار و سوءاستفاده‌کننده به هر بهانه‌ای متوسل می‌شوند تا با ایجاد تلاطم در بازارهای مختلف، قیمت‌ها را بالا ببرند.

این در شرایطی است که دولت بلافاصله بعد از تغییر قیمت بنزین، به بخش‌های مختلف اقتصادی اولتیماتوم داد که اجازه افزایش قیمت ندارند و حتی درخواستی برای گرانی کالاها نیز نداشته باشند.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت رضا رحمانی هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار با تاکید بر این‌که هیچ افزایش قیمتی در کالاها نخواهیم داشت، گفت: باید با نصب بنر، متخلفین را به مردم معرفی کرد تا مردم از این طریق بدانند که که این فرد در حق آنها اجحاف کرده است.

در این میان، دلالان که در سال ۹۸ به دلیل ثبات و تعادل بازار در اغلب بازارها، کمترین بازدهی را کسب کرده‌اند، همواره تلاش کرده‌اند که به بهانه مختلف، قیمت‌ها را جابه‌جا کرده و برای خود کسب سود کنند. حالا نیز افزایش قیمت بنزین بهانه خوبی بوده تا از این فرصت، برای به حداکثر رساندن سود خود اقدام کنند.

این در حالی است که به اعتقاد اقتصاددانان، عامل کلیدی افزایش قیمت‌ها، افزایش در حجم پول و تغییر متغیرهای وابسته به آن است. ضمن این‌که در سال‌جاری و سال آینده تنگناهای مالی دولت می‌تواند چندین برابر افزایش قیمت بنزین، تورم ایجاد کند.

چرا «اعتراضات بنزینی» رادیکال بود؟

پایگاه خبری فرارو در گفت و گو با جامعه شناسان، مطرح کرد: آرمان شهرکی، پژوهشگر در مورد شکل اعتراضات اخیر به فرارو گفت: سال هاست فقر در جامعه ما به محتوای معیشتی رسیده است. طبقه متوسط ما مدام در حال ریزش به طبقات پایین و کارگری است. بنابر این وقتی بحث معیشت است و منازعات به سطح خیابان کشیده می‌شود باید انتظار هر عکس العملی داشته باشیم.  اگر فرض کنیم بانک نماد دولت و پول است می‌توان فرض کرد یک بانک هم آتش زده شود، ولی در این مقیاس بالا طبیعی نیست. سنت و فرهنگ ایرانی‌ها اینطور نیست مگر گروه‌هایی باشند با اهداف خاصی چنین کاری کنند. یا بخواهند اعتراض مسالمت امیز را منحرف کنند یا فروشگاه را غارت کنند. به هر حال در هر جمعی اراذل و اوباش وجود دارد. ما باید خط فاصلی بین فردی که به فقر اعتراض دارد و این اقدامات بکشیم. البته ممکن است حتی اگر جمع کوچکی بخواهند این کار را کنند به اسم همه نوشته شود و بگوییم اعتراضات رادیکال شده است که البته استدلال پر بیراهی هم نیست.

نیره توکلی، جامعه شناس در مورد علت اصلی تغییر شکل و خشن و هیجانی شدن اعتراضات به فرارو گفت: تصور من این است که در مورد اینکه وضعیت اقتصادی به جایی رسیده که باعث این قضیه شده است باید کارشناسی بیشتری صورت گیرد. این اعتراضات بیشتر به دلیل احساس ناامنی و ناامیدی است. همیشه تغییر در قیمت حامل‌های انرژی به صورت نمادین علامتی از افزایش قیمت‌ها بوده است. چه پیش و چه پس از انقلاب این مساله وجود داشته است و چون قیمت سوخت روی سایر اقلام تاثیر می‌گذارد، احساس ناامنی افزایش می‌یابد. راهکار این است که مهربانانه برخورد شود و به نهادهای جامعه مدنی فرصت بدهند با مردم صحبت کنند تا آن‌ها بتوانند از طریق نهادها و اشکال جامعه مدنی، مشکلات را حل کنند.

مجلس خواهان افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی است؛  ما نمایندگان هم می‌دانیم که قیمت بنزین واقعی نیست

تارنمای خبری تابناک در گفت‌وگو با سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مطرح کرده است: پس از تصویب موضوع افزایش بهای بنزین در شورای عالی سران سه قوه، یکی از نخستین نهادهایی که به این تصمیم واکنش نشان داد و اعتراض بسیاری کرد، مجلس شورای اسلامی بود، به گونه‌ای که حتی برخی نمایندگان، طرح‌هایی نیز برای رد مصوبه سه قوه در برنامه خود گذاشتند.  نمایندگان فراکسیون امید، دو طرح سه فوریتی و دو فوریتی آماده کرده بودند که به محض ورود به مجلس، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شود تا ضمن رد مصوبه سران سه قوا، طرح جایگزین برای افزایش قیمت‌ها ارائه شود. اما پس از سخنان رهبر انقلاب، فراکسیون امید، طرح خود را از دستور خارج کرد؛ با این حال، برخی نمایندگان به ویژه نمایندگان منتسب به پایداری، همچنان بر باور خود در خصوص افزایش نیافتن بهای بنزین پافشاری داشتند.

سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده ورامین در مجلس دهم گفت: افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی، بهترین روند برای دولت و مردم است، زیرا هم مردم زندگی خود را با این افزایش کم و تدریجی تطبیق می‌دهند و هم دولت طبق برنامه کارش را جلو می‌برد.

تبعیض و بی‌عدالتی علت اصلی اعتراضات است؛ نبود تشکل و احزاب قوی، اعتراضات را به خشونت می‌کشاند

وب سایت خبری عصر ایران در گفت‌ وگو با آذر منصوری فعال اصلاح طلب، فعال سیاسی اصلاح طلب، آورده اسـت: فضای بعضی از نقاط ایران از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه هم‌زمان با اعلام ناگهانی خبر سهمیه‌بندی بنزین ملتهب شده است. این تجمعات که ابتدا آرام بود و خبر و تصاویر آن برخلاف معمول در برخی خبرگزاری‌های رسمی و به‌صورت خاص در صداوسیما هم منتشر شد ساعاتی بعد به خشونت کشیده شد. به دلیل قطع اینترنت در سراسر ایران دسترسی به شبکه‌های اجتماعی ممکن نیست. اما بر اساس خبرهای منتشرشده در رسانه‌های داخلی و برخی ویدئوهای شهروندان می‌توان شاهد تخریب، از بانک‌ها تا کیوسک تلفن همگانی، نرده‌های بلوار، پل عابر پیاده، مصلی و...بود. در طرف مقابل هم برخی معترضان می‌گویند که تخریب کار ما نیست و نفرات یا جریان سومی در حال تخریب اموال عمومی است.

در همین ارتباط آذر منصوری قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از فقدان احزاب، سندیکاها و تشکل‌های موثر مردمی در هنگامه‌ چنین بحران‌هایی سخن گفت و در تحلیل خشم معترضان هم توضیح داد؛ شماری از شهروندان به‌شدت بااحساس تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه مواجه هستند.

 

قانون «تشدید مجازات اسیدپاشی» چندان هم شدید نیست!؛ چرا در نروژ که مجازات اسیدپاشی کمتر از ایران است، وقوع این جرم در حد صفر است؟

پایگاه خبری تابناک در گفت‌وگو با عبدالصمد خرمشاهی حقوقدان و وکیل دادگستری، آورده است: اسیدپاشی یک جرم خشونت بار با ویژگی‌های خاص علیه اشخاص است که در حقوق جنایی و جرم شناسی ایران، شایسته تجزیه و تحلیل نشده است. قانونگذار ایران برای اولین بار در سال ۱۳۳۷ برای این جرم، مجازاتی در نظر گرفت. پس از اینکه در دو دهه اخیر شاهد رشد وقوع این جرم بودیم، قانونگذار برای دومین بار قانونی جدیدی را درباره این جرم در سال ۱۳۹۸ تدوین و تصویب کرد. برخی حقوقدانان معتقدند که قانون جدید علی رغم بحث و بررسی فراوان، نتوانسسته تامین کننده اهداف تدوین آن باشد؛ لذا «تابناک» در گفت‌وگویی با عبدالصمد خرمشاهی به نقد و بررسی این قانون پرداخت.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری درباره ضرورت‌های تدوین قانون جدید و تفاوت‌های آن با قانون سابق ۱۳۳۷ به «تابناک» گفت: منظور اصلی نمایندگان مجلس از تدوین طرح جدید این بود که مجازات اسیدپاشی را تشدید کنند؛ اما با مقایسه ماده واحده ۱۳۳۷ و قانون جدید که اخیرا ابلاغ شد و جنبه قانونی گرفت، متوجه خواهیم شد که تفاوت آنچنانی ندارد و حتی در برخی موارد، قانون سال ۱۳۳۷ شدیدتر بود؛ به لحاظ اینکه اگر اسیدپاشی منجر به قتل می‌شد، مجازات در آن قانون اعدام بود؛ یعنی که حتی بحث قصاص هم مطرح نبود که با گذشت شاکی خصوصی موضوع اعدام منتفی شود و اگر هم منجر به جنایت می‌شد، مجازات آن حبس ابد با اعمال شاقه بود.»

این وکیل دادگستری با بیان اینکه هنگام بررسی این طرح در مجلس برخی نمایندگان معتقد بودند ماده واحده سال ۳۷ شدیدتر است گفت: «صرفنظر از اینکه این قانون شدیدتر است یا قبلی، مهم این است که این تشدید تاثیر چندانی بر پیشگیری از وقوع اسیدپاشی ندارد و حتی اگر هم داشته باش، مقطعی خواهد بود. کسی که می خواهد مرتکب جرمی شود نمی‌رود ببیند چه مواردی در قانون جدید گنجانده شده و کسی که مرتکب جرمی می‌شود در اصل جاهل به قانون است؛ بنابراین تشدید قانون نمی‌تواند باعث کاهش جرائم شود، اما نکته مهم و اساسی در قانون جدید نگاه حمایتی دولت از قربانی اسیدپاشی است که در قانون قبلی نبود و شاهد بودیم که قربانیان اسیدپاشی به خاطر صدمات شدید باید بارها  به پزشک مراجعه کرده و مشغول مداوا باشند که هزینه‌های زیادی هم داشت؛ اما در قانون جدید دولت مکلف شده اگر دسترسی به مرتکب جرم نباشد و یا مجرم استطاعت مالی نداشته باشد، دولت مکلف است که قربانیان اسیدپاشی را حمایت کند؛ که این باعث دلگرمی است و نکته برجسته این قانون است که در اصل وجه تمایز این قانون با قانون قبلی نگاه حمایتی دولت از منظر مادی و روانی از بزه دیده است نه تشدید مجازات و نباید دل به این خوش کنیم که این قانون مجازات را شدیدتر کرده است. باید به این مهم توجه کرد در اصل ما به فرهنگسازی نیاز داریم و مجازات‌ها هم هرچقدر شدید شود، خیلی کم می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ مانند مجازات مواد مخدر که تشدید مجازات روی آن تأثیر نداشت تا آخرالامر که مجازات آن در برخی موارد کاهش یافت.»
 

اگر قیمت‌ها در نتیجه طرح فعلی افزایش پیدا کنند، مجددا طبقات بالا هیچ‌گونه ضعفی را احساس نمی‌کنند؛ زیرا درآمد بالا دارند یا خودرو کم‌مصرف استفاده می‌کنند یا حتی بیشتر از چند خودرو دارند و می‌توانند از کارت‌های سوخت آن‌ها، استفاده کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گو با آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران، آورده است: یک استاد اقتصاد بر این باور است که در نتیجه سهمیه بندی بنزین، مجددا طبقات بالا هیچ‌گونه ضعفی را احساس نمی‌کنند... مسیر درست این است که مالیات‌ها بر روی خودروهای گران‌قیمت افزایش پیدا کند. آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران،  در ارتباط از سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین، بر این اعتقاد است که نمی‌توان موضوع را بدون توجه به ابعاد ریز مساله مورد خوانش قرار داد، بر همین اساس ضروری است که به نوعی اهداف این طرح مورد واکاوی و تحلیل قرار بگیرد. او در ادامه اظهار داشت: «مواردی همانند کاهش قاچاق سوخت، افزایش درآمد دولت، کاهش مصرف سوخت، بهینه‌سازی و کاهش واردات بنزین را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای اهداف عنوان شده از سوی دولت مورد ارزیابی قرار داد اما باید این امر مورد سنجش قرار بگیرد کدام یک از این اهداف امکان محقق شدن دارند.»

وی افزود: در زمینه قاچاق سوخت بر این باور هستم که هیچ تغییر محسوسی پس از افزایش قیمت بنزین اتفاق نخواهد افتاد. به دلیل تفاوت نرخ ارز، قیمت‌ها آنقدر زیاد است که با افزایش ۳۰۰ درصدی نیز نمی‌تواند موثر واقع شود. در این زمینه، ضروری است مقابله با قاچاق تقویت شود و نه افزایش نرخ به عنوان ابزار مورد توجه قرار گیرد.»

این اقتصاددان در ارتباط با این هدف که طرح دولت با هدف کاهش مصرف سوخت اجرایی شده باشد، بر این باور است که اگر ما نرخ بنزین را به ۱۵۰۰ تومان افزایش دهیم و مقداری اندک به مقدار ۶۰ لیتر را به این نرخ به صورت سهمیه‌بندی ارائه نماییم و در سوی مقابل نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومانی تعیین شود؛ عملا تغییری در مصرف سوخت ایجاد نخواهد شد. تحقق این هدف تنها از طریق مدیریت و اصلاح الگوی مصرف انرژی ممکن است و نه با افزایش قیمت.

پیش‌بینی قیمت «دلار» بعد از اعتراضات بنزینی

تارنمای خبری فرارو در گفت وگو با حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی، عنوان کرد: همزمان با افزایش قیمت بنزین، دلار نیز از روز شنبه آهنگ رشد به خود گرفت و وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شد، این روند در روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز ادامه پیدا کرد، اما از روز سه‌شنبه و همگام با فروکش کردن اعتراضات ناشی از افزایش قیمت بنزین، بهای دلار سیر کاهشی به خود گرفت و دوباره وارد کانال ۱۱ هزار تومانی شد.  حال در چنین شرایطی باید دید ارز در کوتاه مدت چه مسیری را در پیش خواهد گرفت و اینکه آیا تا پایان سال می‌توان انتظار داشت، دلار روند کاهشی و ثبات خود را حفظ کند.

تاثیر افزایش قیمت بنزین و اعتراضات اخیر در بازار ارز تخلیه شد
حیدر مستخدمین حسینی کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه تاثیر افزایش قیمت بنزین و اعتراضات اخیر در بازار ارز تخلیه شده است، گفت: «با توجه به اینکه این اثرگذاری در کوتاه مدت بوده، قیمت ارز سه شنبه و چهارشنبه سیر کاهشی به خود گرفته و به نوعی سیر افزایش قیمت که از ابتدای هفته در پی افزایش قیمت بنزین در بازار ارز شروع شده بود، متوقف شد و روند معاملات به حالت عادی بازگشته است.»

وی با بیان اینکه دلار در حال حاضر ازکانال ۱۲ به ۱۱ هزار تومان وارد شده است، اظهار داشت: «به نظر می‌رسد دلار پایان هفته را با همین روند به کار خود خاتمه دهد، این در حالیست که یورو دیگر ارز بین‌المللی نیز به مانند دلار مسیر کاهشی را طی می‌کند و در حال نزدیک شدن به قیمت خود در قبل از افزایش قیمت بنزین است.»

مستخدمین حسینی در مورد پیش‌بینی قیمت دلار در کوتاه مدت نیز اظهار داشت: «اگر اتفاق خارج از کنترلی رخ ندهد، پیش‌بینی بنده این است که دلار در کانال ۱۱ هزار تومان در نوسان باشد و این امر را حداقل تا پایان سال می‌توان انتظار داشت.»

معاون اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه دلیل اصلی توقف روند رشد نرخ دلار آرام شدن و فروکش کردن اعتراضات بود، بیان داشت: «با توجه به وضعی که وجود دارد، به نظر می‌رسد اعتراضات تا پایان هفته نهایتا برچیده خواهد شد و از هفته بعد دوباره همه چیز به روال سابق خود باز خواهد گشت، در بازار ارز نیز تغییر معناداری را شاهد نخواهیم بود.»

چرا «پراید» گران شد؟

پایگاه خبری فرارو در گفت وگو با فربد زاوه، آورده است: این کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با فرارو با اشاره به اینکه قیمت پراید به سه دلیل طی دو روز اخیر قیمت آن به بیش از ۵۵ میلیون تومان رسیده است، اظهارداشت: «اولا به دلیل افزایش قیمت بنزن، چون مصرف پراید نسبت به خودروهای دیگر بهتر است و به نوعی سوخت کمتری مصرف می‌کند، تقاضا برای آن با افزایش همراه بوده و طبعا قیمت نیز بالا رفته است.»

وی افزود: «دلیل دوم نیز مربوط به همین افزایش قیمت بنزین است، اما از یک زاویه دیگر، با توجه به اینکه قبل از اجرایی شدن این مسئله، پیش‌فرض این بود که دولت قصد دارد بنزین را به دلیل تامین کسری بودجه خود گران کند، اما بعد از اینکه افزایش قیمت صورت گرفت، دولت اعلام کرد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین را به مردم می‌دهد، این امر خود به تورم موجود در اقتصاد دامن زد و یکی از اثرات ملموس آن در بازار خودرو اتفاق افتاد و موجب شد قیمت خودروهای با رشد بیشتری همراه شود.»

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه برای متعادل شدن قیمت‌ها در بازار باید میزان تولید و عرضه خودرو افزایش پیدا کند، اظهار داشت: «با توجه به اینکه در حال حاضر خودروسازان با زیان‌دهی روبرو بوده و از سوی دیگر تحریم‌ها و تامین سرمایه در گردش برای آن‌ها مشکلات فراوانی را به همراه داشته، خودروسازان برای افزایش تولید با موانعی روبرو هستند.»

برانکو به تیم ملی ایران بازمی‌گردد؟

به گزارش پایگاه خبری پارسینه؛ عصر دیروز پرسپولیس تهران در دیداری خانگی مقابل نفت مسجدسلیمان شکست خورد و با ۱۹ امتیاز از ۴ مسابقه فعلا در جایگاه سوم باقی ماند. اتفاق حاشیه‌ای اینکه در پایان بازی سرانجام برانکو توسط تماشاگران تشویق شد و این زنگ خطری برای کالدرونی است که طی ۱۱ مسابقه ۴ بار تیمش در زمین مسابقه شکست خورده است.

این در حالی است که روز گذشته سفیر ایران در زاگرب دیدار صمیمانه‌ای با برانکو داشت و شایعاتی مطرح شد که این دیدار در حد سفیر با سرمربی کروات بخاطر مذاکره برای جانشینی ویلموتس در تیم ملی ایران است.

اتفاقی که اصلا بعید بنظر نمی‌رسد و با شناختی که برانکو از شرایط فوتبال ایران دارد و بحرانی که تیم ملی با ویلموتس گرفتار آن‌ شده شاید در این شرایط بازگشت برانکو بتواند مُسکن آرام بخش برای صعود ایران به جام جهانی باشد. برانکو حالا نسبت به ۱۳ سال پیش باتجربه‌تر شده و می‌داند با بازیکن‌سالاری چطور مبارزه کند.

هرچند به حقیقت پیوستن این موضوع خبر بسیار بدی برای پرسپولیسی‌هایی است که همچنان امیدوار به بازگشت برانکو به باشگاهشان هستند.

عباس عبدی: وقتی اجازه اعتراضات مدنی را ندهیم، به طور ضمنی خشونت و تخریب را پذیرفته ایم/ حق اعتراض با آزادی رسانه نیز عجین است

سایت جامعه خبری تحلیلی الف در گفت و گو با عباس عبدی، ‌ فعال سیاسی اصلاح طلب، آورده است: بنابر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز آغاز شد و همزمان دولت اعلام کرد برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم، علاوه بر یارانه نقدی، مبلغ ۵۵ تا ۲۰۰ هزار تومان به خانواده های ۱ تا ۵ نفره پرداخت خواهد کرد. این تصمیم دولت موجب شد تا از روز جمعه تجمع‌های اعتراضی در برخی شهرهای ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین برگزار شود که این اعتراض ها از روز شنبه ۲۵ آبان نیز ادامه و موجب سوءاستفاده افراد اغتشاشگر و ضد انقلاب از اعتراضات مردمی شد.

گسترده شدن دامنه اعتراضات و ابهام های موجود درباره نحوه استفاده از حق مدنی اعتراض و تجمعات اعتراضی نکته ای است که در چند روز گذشته مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار گرفته است.  

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص به الف گفت: دو سال پیش و بعد از اتفاقات سال ۹۶ این موضوع مطرح شد که مردم باید حق اعتراض داشته باشند ولی هنگامی که آب‌ها از آسیاب افتاد به فراموشی سپرده شد. مردم اگر بیانیه بدهند که ما به یک تصمیمی می‌خواهیم اعتراض کنیم، این مردم باید کی و به کجا مراجعه کنند و چه مرجعی حق آنان را استیفا می‌کند؟ این احزاب و گروه‌ها هستند که باید اعتراضات را سازمان‌دهی کنند. مردم که بدون گروه نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند. همچنین حق اعتراض با آزادی رسانه نیز عجین است.

علی ابراهیمی: اصولگراها به دنبال جذب اقبال عمومی مردم به سمت خودشان هستند؛  ائتلاف اصلاح‌طلبان راحت‌تر از اصولگراها صورت می‌گیرد

پایگاه اطلاع رسانی شفقنا در گفت و گو با علی ابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی آورده است: نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آرایش سیاسی مجلس آینده بعد از ثبت نام‌ کاندیداها آشکار می‌شود، اظهار کرد: جناح‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در مجلس دهم، حضور بیشتر و اثرگذاری بالاتری داشتند و هر کدام به سهم خودشان سعی کردند تا افراد تاثیرگذارشان را به مجلس بفرستند؛ اما لیست امید به دلیل اینکه بخشی از نفراتشان رد صلاحیت شده بود، گستره حمایتش را بیشتر و از اصولگراهای معتدل هم دعوت کرد. بعد از اینکه وارد مجلس شدند، شکل‌گیری فراکسیون‌های سیاسی به شکلی رقم خورد که گرایش‌های اصولگرایی در یک فراکسیون و گرایش‌های مرتبط با فراکسیون امید که تقریبا نگاه اصلاح طلبانه دارند در فراکسیون دیگر قرار گرفتند.

او در ادامه افزود: تعداد زیادی از مستقلین مورد حمایت هر دو جناح، در قالب فراکسیون مستقل ظاهر شدند که هم فراکسیون امید و هم فراکسیون اصولگرا نسبت به این قضیه رضایت نداشتند؛ ولی چیزی که در مجلس دهم اتفاق افتاد توازن نسبتا خوبی بود؛ به عبارت دیگر وزن فراکسیون‌های سیاسی همه جناح‌ها نسبت به هم برابری دارد. وقتی لایحه، طرح و پیشنهادی به صحن می‌آید واقعا نمی‌توان دقیق حدس زد که با چه سرنوشتی رو به رو می‌شود؛ درحالی که در مجلس هفتم، هشتم و نهم کاملا سرنوشت آنها با نگاه سیاسی قابل رصد بود.

اصولگراها به دنبال جذب اقبال عمومی مردم به سمت خودشان هستند

ابراهیمی ادامه داد: اصولگراها به دنبال این هستند که به شکلی اقبال عمومی را به سمت خودشان بکشند ولی تصور من این است که مردم، در جریان نحوه مدیریت کشور و سیاستگذاری‌ها هستند و اطلاعاتشان نسبتا افزایش پیدا کرده و من پیش‌بینی می ‌کنم رقابت نزدیکی را درانتخابات آینده تجربه خواهیم کرد.