بندرعباس- ایرنا- شهید علی دهقانی سرگزی یکی از شهیدان دفاع‌مقدس استان هرمزگان خطاب به خواهرش نوشته است: خواهر عزیزم تا از دستتان برمی‌آید به این انقلاب و جمهوری اسلامی خدمت کنید.

شهید علی دهقانی سرگزی یادگار نگار و زینب سرگزی یکم مرداد ۱۳۴۳ در بندرعباس به دنیا آمد و سال ۱۳۵۰ زمانی که هفت ساله بود راهی مدرسه و کلاس درس شد.

سال ۵۹ زمانی که وی برای کلاس دوم دبیرستان آماده شده بود، جنگ تحمیلی آغاز شد و او نیز هم‌چون سایر دانش‌آموزان ایران زمین نگران دانش‌آموزانی بود که در بمباران‌های دشمن از درس و تحصیلات باز ماندند.

این دانش‌آموز ۱۶ ساله شهر بندرعباس تحصیلات خود را تا چهارم متوسطه در رشته علوم انسانی ادامه داد و به یک عنوان بسیجی راهی جبهه‌های جنگ شد.

شهید دهقانی سرگزی در حالی که چندماه دیگر به سن ۱۹ سالگی می‌رسید، ۲۲ فروردین ۱۳۶۲ در دومین اعزام به جبهه در منطقه بستان به شهادت رسید.

«شهر بستان در ۳۰ کیلومتری شمال غربی سوسنگرد و در جنوب رودخانه کرخه قرار دارد، با شروع جنگ نیروهای بعثی پس از تصرف پاسگاه سوبله و عبور از تنگه چزابه، در ۴ مهر ۵۹ این شهر را اشغال کردند. اما پس از عملیات « غیور اصل » و پیش روی نیروهای خودی به سوی مرز ، در دهم مهر، بستان آزاد شد.یک هفته بعد هجوم مجدد دشمن برای تصرف بستان آغاز و پس از چهار روز برای بار دوم اشغال شد تا اینکه در عملیات طریق القدس در دهم آذر ماه ۱۳۶۰ بستان برای همیشه به دست رزمندگان اسلام آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی بازگشت».

پیکرشهید علی دهقانی سرگزی تا مدت‌ها در منطقه بستان باقی ماند و سال ۷۹، پس از تفحص پیدا شد و به بندرعباس انتقال یافت.  

مزار شهید علی دهقانی سرگزی در گلزار شهیدان بندرعباس قرار دارد.

شهید علی دهقانی سرگزی در بخشی از وصیت‌نامه خود آورده است: مردم به این دنیای پست و فانی دل‌خوش نکنید دنیا را بازیچه بگیرید دنیا کاروان‌سراست و انسان‌ها مسافر؛ از این مسافرخانه توشه سفر آخرت خودتان را بردارید به جبهه‌ها بیاورید.

وی با اشاره به جمله‌ای از صحیفه امام خمینی(ره) که؛«اسلام امروز احتیاج به شما جوانان دارد به سوی نبرد با کفر بشتابید و برادران عراقی خود را نجات دهید و برادران جان بر کف رزمنده جمهوری اسلامی را کمک کنید که فردا دیراست»؛ ابرازداشته است: این جبهه‌ها هستند که انسان را به دیدار خدای بزرگ می‌رساند.

این شهید دفاع مقدس ادامه داده است: در جبهه‌هاست که فاصله بین عاشق و معشوق به کوچکی یک گلوله یا یک ترکش می‌رسد.

شهید دهقانی سرگزی افزوده است: سخنی دارم با پدر و مادر عزیزم، مبادا در مرگ من عزا بگیرید مبادا قطره اشکی از چشمان عزیزتا فرو ریزد ، فکر کنید به سفری رفته‌ام که برگشتی در کار نیست و شمایید که باید این بار به دیدار من بشتابید اما زمانی دیرتر.

این شهید دانش‌آموز خطاب به خواهرش نوشته است: خواهر عزیزم تا از دستتان برمی‌آید به این انقلاب و جمهوری اسلامی خدمت کنید.

شهید دهقانی سرگزی برادران عزیزم از شما انتظار دارم اسلحه به زمین افتاده مرا برگیرید و به سوی دشمنان ملت مظلوم ایران آتش بگشایید.

استان هرمزگان در مجموع دارای یکهزار و ۲۵۰ شهید و  یکهزار و ۱۰ جانباز شامل( ۷۷۰ جانباز ۲۵ درصد تا ۳۹ درصد، ۱۰۹ جانباز ۴۰ درصد تا ۴۹ درصد ،۹۰ جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد، ۴۱ جانباز ۷۰ درصد) است.

از این تعداد جانبازان استان هرمزگان، ۲۱ اردیبهشت ماه امسال 'سلیمان داج' یکی دیگر از این جانبازان شیمیایی پس از سال‌ها تحمل درد و رنج عوارض شیمیایی از ناحیه ریه در بیمارستان ام لیلا بندرعباس به برادران شهیدش پیوست.

با درگذشت مرحوم محمد نیرومند جانباز ۷۰ درصد نیز تعداد جانبازان استان هرمزگان هم‌اکنون به ۱۰۰۸ نفر رسیده است.