تهران – ایرنا – در گزارش شاخص نظم و قانون سال ۲۰۱۹ موسسه تحقیقاتی "گالوپ" بر اساس نظرخواهی از شهروندان، ‌ سه کشور آسیای مرکزی جزو پنج کشور بالا در شاخص نظم و قانون قرار گرفتند. این نظرسنجی تاجیکستان را بعد از سنگاپور دومین کشور امن جهان معرفی کرده است.

مرکز پژوهشی آمریکایی گالوپ (Gallup) با نظرخواهی از حدود ۱۵۲ هزار نفر از ۱۴۲ کشور جهان در سال ۲۰۱۸، گزارش شاخص نظم و قانون ۲۰۱۹ را منتشر کرده است که تاجیکستان در رده دوم و افغانستان در رده آخر در بین ۱۴۲ کشور قرار دارند.

شهروندان کشورهای جهان در این نظرسنجی‌ به پرسش‌هایی درباره اعتماد به پلیس محلی، ‌ احساس امنیت برای پیاده‌روی تنها در شب و همچنین این پرسش که آیا در ۱۲ ماه گذشته پول یا دارایی آنها مورد سرقت قرار گرفته است، پاسخ داده‌اند.  

پس از نظرخواهی شهروندان از ۱۴۲ کشور، تاجیکستان با امتیاز ۹۴ در رتبه دوم (پس از سنگاپور با امتیاز ۹۷) ‌ قرار گرفته است.

همچنین دو کشور دیگر آسیای میانه ترکمنستان و ازبکستان با امتیاز ۹۲ همراه با کشور سوئیس طبق نظر شهروندان، ‌ در رده پنجم قرار دارند.  در این جدول کشورهای دانمارک و اتریش با امتیاز ۹۰ در رده‌های ۱۱ و ۱۲ قرار دارند.

برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به وضعیت آزادی بیان در کشورهای آسیای میانه، این مساله ممکن است در پاسخ‌های شهروندان به موسسه گالوپ و قرار گرفتن سه کشور ترکمنستان و ازبکستان و تاجیکستان در بالای جدول تاثیر داشته باشد.

دو کشور دیگر آسیای میانه یعنی قزاقستان و قرقیزستان که از توسعه سیاسی بیشتر و وضعیت بهتری در زمینه رسانه و آزادی بیان برخوردار هستند بر اساس نظر شهروندان در رتبه پایین‌تری قرار دارند. قزاقستان با امتیاز ۷۷ در رتبه ۷۲ و قرقیزستان با امتیاز ۷۶ در رتبه ۸۲ قرار دارد.

بر اساس این گزارش گالوپ، در مجموع بیش از دو سوم شهروندان جهان معادل ۶۹ درصد گفته‌اند که برای پیاده‌روی تنها در شب احساس امنیت می‌کنند و ۶۸ درصد مردم جهان هم به پلیس محلی ابراز اطمینان کرده‌اند. در کشور افغانستان تنها ۱۳ درصد مردم گفته‌اند که برای پیاده‌روی در شب احساس امنیت می‌کنند و ۲۲ درصد به پلیس این کشور ابزار اطمینان کرده‌اند.


نتایج این پژوهش که خبرگزاری خاور تاجیکستان نیز آن را منتشر کرده، بر اساس مصاحبه‌های تلفنی و حضوری با حدود یک هزار نفر بالای ۱۵ سال سن در هر کدام از کشورها مشخص شده است.