پیمایش یکصد کیلومتر مسیر کوهستانی ناهموار و سختگذر شهرستان دزفول در روزهای سرد سال آن هم با کمترین امکانات از جمله حمل ونقل کار هر روز برخی معلمان است.
معلمانی که این روزها با توجه به افزایش نرخ بنزین با مشکل جدیدی نیز مواجه شدهاند چراکه اغلب مناطق عشایری از سیستم حمل ونقل مناسبی برای تردد به شهرها برخوردار نیستند و باید این مسیرهای طولانی و سختگذر را با وسیله نقلیه شخصی طی کنند.
تهیه نفت برای مدارس عشایری از جمله مشکلات این مدارس در سطح شهرستان دزفول است؛ با توجه به اینکه اغلب مدارس عشایری شهرستان در نقاط کوهستانی و سردسیر واقع شدهاند انتظار میرود توزیع نفت در این مناطق در اسرع وقت انجام شود.
سال گذشته با توجه به بارندگیهای فراوان و جاریشدن سیلاب در چندین نقطه شهرستان با مشکل استقرار عشایر و مدارس عشایری چادری در مسیر سیلاب مواجه بودیم که این موضوع نیز نیازمند برنامهریزی برای جلوگیری از اتفاق مشابه است.
علاوه بر موارد یادشده تحصیل کودکان کمبضاعت و بیبضاعت در چادر و یا کانکسی که از وسیله گرمایشی در سردترین مناطق بیبهرهاند نیز شاید دور از تصور باشد ولی درشهرستان دزفول وجود دارد.
تحصیل یکهزار و ۱۰۰ دانش آموز عشایری در شهرستان دزفول
رئیس آموزش و پرورش عشایر شهرستان دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش و پرورش عشایر شهرستان دزفول در سه حوزه جغرافیایی عشایر سردست، عشایر شهیون و عشایر حاشیه دزفول فعالیت میکند.
مصطفی جمالوند با بیان اینکه حدود یکهزار و ۱۰۰ دانشآموز عشایری در ۷۵ مدرسه ابتدایی و ۲ مدرسه شبانهروزی متوسطه تحصیل می کنند، افزود: ۱۵۰ همکار فرهنگی وظیفه آموزش این دانشآموزان را دارند.
وی اظهارداشت: مدارس عشایری دزفول شامل ۴۳ مدرسه چادری، ۱۲ کانکس و ۲۲ مدرسه ساختمانی فرسوده هستند و فقط پنج مدرسه از این تعداد وضعیت نسبتا خوبی دارند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش عشایر در دورترین مناطق شهرستان دزفول فعالیت میکند، اظهارداشت: مدرسه جدیدی در سال تحصیلی جدید برای ریشهکنی بیسوادی در مرز خوزستان و لرستان(منطقه مودو آرپناه) راهاندازی شده است به امید اینکه در هیچ نقطهای شاهد دانشآموزان جامانده از تحصیل نباشیم.
رئیس آموزش و پرورش عشایر شهرستان دزفول به راهاندازی چادر نو و پنج کانکس در مناطق عشایری در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: ۲ مدرسه عشایری دیگر نیز با همت خیران ساخته شده که بزودی بهرهبرداری میشوند.
وی با اشاره به مشکلات و کاستیهای آموزش وپرورش عشایر گفت: همکاران فرهنگی برای رسیدن به محلی که قرار است آموزش دهند باید افزون بر یکصد کیلومتر مسافت طی کنند که با توجه به گرانی بنزین و حقوق زیر ۱۰ میلیون ریالی برای این معلمان مشکلاتی ایجاد شده است.
جمالوند خواستار اختصاص سهمیه بنزین برای این فرهنگیان شد و افزود: همکاران برای تردد به این مناطق بدلیل نبود وسیله حمل ونقل مناسب، مجبورند از وسیله شخصی استفاده کنند که درخواست میشود درصورت وجود وسیله نقلیه مازاد در ادارات آنها را برای تردد معلمان اختصاص دهند.
لزوم توزیع نفت و وسایل گرمایشی در مدارس عشایری
وی تهیه نفت برای گرمکردن مدارس عشایری را یکی دیگر از مشکلات موجود دانست و گفت: سرمای شدید از هفتهها قبل در مناطق کوهستانی آغاز شده است که انتظار میرود سهمیهای برای نفت مدارس عشایری در نظر گرفته شود تا از نفت خانوارهای عشایری استفاده نشود.
رئیس آموزش و پرورش عشایر دزفول برخوردار نبودن این آموزش وپرورش از بودجه شهرستان را از دیگر مشکلات موجود عنوان و پیشنهاد کرد از بودجه مالیات بر ارزش افزوده برای آموزش و پرورش استفاده شود.
وی درخصوص نبود تجهیزات مناسب در مدارس عشایری گفت: انتظار میرود با اختصاص کانکس و چادر نو بخشی از دغدغههای دانشآموزان عشایری رفع شود.
جمالوند افزود: قرارگرفتن برخی عشایر به ویژه عشایر منطقه زاویهها در مسیر سیلابها مشکلساز شده به طوریکه در جریان سیلاب گذشته ۲ چادر عشایری همراه با میز و نیمکت در زاویه مرادی را سیلاب برد و مشکلاتی ایجاد شد.
وی از مسوولان دزفول خواست عشایر درمسیر سیلاب را جابجا کنند تا در سیلابهای دیگر مشکلی نداشته باشیم.
تعیین سهمیه سوخت برای معلمان فعال در مناطق دوردست
مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای همکاران و معلمانی که در خارج از شهرستان تدریس میکنند برنامهریزی شده تا سهمیه سوخت برای آنها درنظر گرفته شود.
عبدالمحمد جرجانی افزود: سه نوع مدرسه عادی، استثنایی و عشایری وجود دارد که در این بین مدارس عشایر از نظر موقعیت، تجهیزات و نوع دانشآموزان مشکلات خاص خود را دارند.
وی اظهارداشت: با وجود همکاری و کمکهای ارائه شده به مدارس عشایری هنوز این مدارس با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستند که باید بررسی و پیگیری بیشتری برای رفع آنها صورت گیرد.
وی درخصوص سهمیه بنزین به همکاران فرهنگی گفت: سهمیه ۱۲۰ لیتر بنزین برای راهبران در نظر گرفته شده است لذا برای دریافت سهمیه باید در سامانه تعیین شده ثبتنام کنند.
متحرکبودن عشایر و دشواری خدماترسانی به آنها
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز گفت: خدماترسانی به عشایر که متحرک هستند و یکجانشین نیستند، کاری دشوار است و ابتدا باید اقدامی در راستای یکجانشینی آنها کرد.
محمد حیدری افزود: باید شاخصهای آموزش و پرورش عشایر مشخص و وضعیت موجود بررسی شود تا ببینیم در کجا قرار داریم و برای رسیدن به شاخصها چه کمبودهایی باید رفع شوند.
وی اظهار داشت: نباید انتظار داشت خدماتی که به دانشآموزان مرکز شهر داده میشود به دانشآموزان عشایر نیز داده شود چون هر کدام از مناطق شاخصهای خاص خود را دارند ولی باید با بررسی چارچوبها، آسیبها و نقاط ضعف و قوت را مشخص کرد.
حیدری ارائه خدمات متناسب با استانداردهای عشایر را ضروری دانست و گفت: مکانیزمهای نفت و بنزین روشن است و برای اختصاص سهمیه باید ثبتنام صورت گیرد ولی برای اختصاص خودروی سایر ادارات به آموزش و پرورش باید گفت امکانات در این حد نیست ولی میتوان برای بازدیدهای مشترک راهداری و امور عشایر از خودروی آنها استفاده کرد.
وی افزود: درخصوص حمل و نقل جاده دز در ابعاد مختلف با حضور استاندار خوزستان بحث و تبادل نظر شده است و اختصاص سهمیه باید از طریق ثبتنام در سامانه انجام شود.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: درخصوص وضعیت حمل ونقل درون شهری و برون شهری نیز برنامههایی در حال طراحی است که اطلاعرسانی میشوند.
به هر حال با توجه به گفته امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه "عشایر ذخایر انقلاب هستند" توجه و رسیدگی به این قشر ضروری است و مسوولان و خیران باید برای رفع مشکلات آنها از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
گرچه یکجانشین نبودن عشایر خدمات رسانی به این قشر را دشوار کرده ولی میتوان برخی از مشکلات آنها را با بررسی کارشناسی و ارائه راهکارهای لازم برطرف کرد.