تهران- ایرنا- قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه با گاز سوز کردن خودروهای سواری هزینه سوخت از ۱۸۰ هزار تومان مصرف بنزین به ۲۴ هزار تومان با سی ان جی کاهش پیدا می‌کند، گفت:‌ مصرف سی ان جی،‌ هزینه سوخت تا ۸۰ درصد کاهش خواهد داشت.

حمید قاسمی ده چشمه عصر امروز در نشستی خبری در مورد افزایش مصرف سی ان جی بعد از سهمیه‌بندی بنزین با اشاره به اینکه دو هزار و ۴۰۰ جایگاه سی ان جی در مقابل سه هزار و ۹۰۰ جایگاه بنزین در کشور وجود دارد،‌ افزود:هزینه هرلیتر بنزین هزار تومانی مانع از آن بود که کسی تمایلی به استفاده از سی ان جی داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته دستمزد جایگاه‌داران  از ۱۴۵ تومان به ۲۴۰ تا ۲۶۰ تومان افزایش یافت،‌ گفت:‌ هدف توسعه متوازن جایگاه‌ها است و تضمین آن هم افزایش سوددهی جایگاه ه‌داران برآورد می شود.

به گفته قاسمی،‌اکنون بازگشت سرمایه جایگاه سی ان جی با توجه به کارمزدهای جدید با ۱۰ ساعت کار در روز به سه سال رسیده و از همین رو بخش خصوصی تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در جایگاه‌های سی ان جی خواهد داشت.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مشکل زمین را یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه جایگاه‌های سی ان جی در شهرهای بزرگ دانست و گفت: ‌اکنون به سمت احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس حرکت کرده‌ایم تا جایگاه‌ها در فضایی ۱۰۰ متر مربعی احداث شود.

وی پیرامون شناسایی ۳۲۴ نقطه در تهران برای احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس سی ان جی توضیح داد: بیشتر این جانمایی‌ها در میادین میوه و تره‌بار در نظر گرفته شده تا وانت‌ها بعد از بارگیری و یا تخلیه بار بتوانند از این امکان استفاده کنند و در بین راه برای سوخت‌گیری توقف نداشته باشند.

قاسمی تاکید کرد: قیمت‌ها باید طوری باشد تا علاوه بر استفاده از فناوری روز، ۳۰۰ کیلو متر پیمایش را پوشش دهند.

وی اضافه کرد: زیر ساخت‌های اصلی افزایش مصرف سی ان جی مهیا است و این توانایی وجود دارد که افزایش قیمت در حمل و نقل عمومی کنترل شده و به جامعه منتقل نشود.

به گفته این مقام مسوول بر اساس قانون، ‌سی ان جی در سال‌های آینده افزایش قیمت نخواهد داشت و افزایش کارمزد جایگاه‌داران اعمال خواهد شد.

وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور به گاز دسترسی دارند و ‌با توجه به گازرسانی به سیستان و بلوچستان،‌هشت  کمپرسور سی ان جی برای این استان در نظر گرفته شده است.

قاسمی به وجود دو میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه وانت در کشور اشاره کرد و گفت: تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه وانت از این رقم گازسوز است و از یک میلیون و ۳۰۰ هزار وانت دیگر نیز ۲۰۰ هزار دستگاه امکان گازسوز شدن ندارند ، بنابراین جامعه هدف برای گازسوزسازی وانت‌بارها یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه پیش بینی می شود و اکنون  یکهزارو۱۰۰ کارگاه برای گازسوز سازی خودروها در دست ساماندهی است.

وی تاکید کرد:‌ بر اساس مصوبه اسفند سال گذشته،‌ خودروهایی که گازسوز شوند تا پنج سال معاینه فنی رایگان خواهند داشت و ‌با گازسوز شدن خوروها ، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و ذرات معلق نیز به صفر می‌رسد.  

این مقام مسوول ضمن تاکید بر اینکهگازسوز شدن وانت بارهادر اولویت کاری قراردارد، گفت:در روزهای بعد از سهمیه‌بندی بنزین ۳۰ هزار نفر در سامانه  IRNGV.IR برای گاز سوز کردن خودرو خود ثبت نام کرده‌اند.