تهران-ایرنا- ده ها نفر از دانشجویان دانشگاه «یورک» کانادا با سر دادن شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین و مخالفت به اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه دیدار هیاتی متشکل از سربازان سابق رژیم صهیونیستی از این دانشگاه تظاهرات کردند.

بر اساس ویدئو هایی که در فضای مجازی منتشر شده است، در این اعتراض ها دانشجویان شعارهای «زنده باد فلسطین»، «اشغالگری یک جنایت است»، «زنده باد انتفاضه» و «اسرائیلِ آپارتاید» سر دادند.

روزنامه آمریکایی ونکوور سان، در گزارشی ضمن تایید اعتراض دانشجویان نوشت: در بخش هایی این  اعتراض ها به خشونت کشید و پلیس تلاش کرد معترضان را متفرق کند.

بر اساس این گزارش، سازمان دهی این مراسم را گروه موسوم به «هِروت کانادا/ Herut Canada» -سازمان صهیونیستی که سابقه ای دیرینه در حمایت از سیاست های این رژیم دارد، برعهده داشت. این رویداد در نتیجه اعتراض دانشجویان مختل شد و سازمان دهندگان آن تلاش کردند با مداخله پلیس با بستن درها و در نهایت اسکورت حاضران به خارج این مراسم را ادامه دهند.

هِروت، یک حزب راست افراطی رژیم صهیونیستی است که به معنای «آزادی» است و درسال ۱۹۴۸ میلادی توسط «مناخیم بگین» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی تاسیس و در سال ۱۹۸۸ با حزب لیکود ادغام شد.

هیات متشکل از نیروهای سابق ارتش رژیم صهیونیستی در این مراسم قصد داشتند در مخالفت با یهودستیزی و به ویژه جنبش بایکوت، تحریم و  منع سرمایه گذاری (BDS) رژیم صهیونیستی سخنرانی کنند.

جنبش جهانی موسوم به «بایکوت، منع سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی،  جنبشی جهانی است که  تحت فشار قراردادن این رژیم با اهرم‌ های اقتصادی و آگاهی بخشی به افکار عمومی مردم دنیا به منظور پایان دادن به اشغال سرزمین های فلسطینی را هدف قرار می دهد.

ونکوورسان در گزارش خود آورده است: این  اعتراض در حالی انجام شد که کانادا با رای موافق به قطعنامه سازمان ملل متحد درباره حق فلسطینی ها در تاسیس کشور مستقل و حفظ وحدت ارضی و یکپارچگی همه سرزمین های اشغالی از جمله شرق اورشلیم (شرق قدس) رویکرد خود در قبال مسائل خاورمیانه را تغییر داده است.  

اعتراض دانشجویان کانادایی همچنین به دنبال اقدام ایالات متحده آمریکا در تغییر موضع خود و به رسمیت شناختن شهرک سازی های رژیم صهیونیستی بروز کرده است.

اعلام موضع جدید دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره موضع شهرک های رژیم صهیونیستی با واکنش شدید کشورها و گروه های فلسطینی مواجه شد.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد، این موضع آمریکا  را  «بسیار تاسف‌آور» توصیف و تاکید کرد که  موضع این سازمان درباره شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های اشغال شده فلسطین به عنوان اقدامی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، تغییری نکرده است.