کابل - ایرنا - کمیسیون انتخابات افغانستان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که پس از بازشماری و بررسی انجام شده، آرای یکهزار و ۱۷۹ محل رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۳ استان غیرمعتبر شناخته و باطل اعلام شد.

گزارش شنبه شب کمیسیون انتخابات افغانستان در این زمینه حاکی است این نهاد برای تأمین شفافیت و حفاظت از آرای واقعی مردم در هشت هزار و ۵۳۱  حوزه  رای گیری که مشکلات در آن ثابت شده بود حکم به  تفتیش و بازشماری آرا صادر کرده است.

براساس این اطلاعیه، بازشماری آرا در  روز ۱۸ آبان آغاز شد،  اما این اقدام به دلیل اعتراض برخی از ستادهای انتخاباتی و پاسخگویی کمیسیون نسبت به اعتراضات، حدود چهار روز متوقف شد.

کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در این گزارش افزود: روند بازشماری در ۲۴ استان تکمیل شده،  در برخی استان ها ادامه دارد و در ۷ استان نیز روند بازشماری هنوز آغاز نشده است.

یکی از اعضای گروه ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در واکنش به تصمیم کمیسیون انتخابات مبنی بر ابطال آرای بیش از یک هزار محل رای گیری، گفت :در حال حاضر حکم کمیسیون برای آنها قابل قبول نیست.

«فریدون خوزون» سخنگوی تیم ثبات و همگرایی افزود: تا زمانی که کمیسیون به خواست ‌های مشروع آنان پاسخ ندهد،  هیچ حکمی از کمیسیون در غیاب ناظران این گروه مورد پذیرش نخواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در روز ۶ مهر ماه امسال برگزار شد و تاکنون به علت چالش های متعدد در کمیسیون انتخابات و اعتراض های تعدادی از گروهها و رقبای انتخاباتی نتیجه آن اعلام نشده است.