ارومیه - ایرنا - معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: هم اکنون ۲ هزار روستای استان در کنار رودخانه‌ها استقرار یافته که ارتقای ایمنی این روستاها نیازمند مدیریت مهندسی رودخانه در استان است.

آیدین رحمانی رضاییه روز یکشنبه در بیست و هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان غربی افزود: علاوه بر آن، چندین رودخانه از وسط ۱۷ شهر استان می گذرد که لایروبی این رودخانه ها برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به ساکنان این مناطق ضروری است.

وی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی های اخیر و بارش هایی که به وقوع می پیوندد، قدرت نفوذپذیری آب به خاک کمتر شده و سیلاب ها اتفاق می افتد که لایروبی انهار و رودخانه ها می تواند در هدایت آب های سطحی کمک موثری باشد.

وی ادامه داد: در ابتدای سال جاری ۷۰ کیلومتر لایروبی در استان انجام شد که در نوع خود بی نظیر بود و باید قدردان اقدامات علمی و جهادی مدیران استان بود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه با توجه به محدودیت منابع امکان لایروبی تمامی بازه های بحرانی نیازمند لایروبی در استان وجود ندارد، گفت: باید بازه هایی که خطر وقوع سیل در آنها بیشتر است و جزء خطوط قرمز است در اولویت لایروبی‌ها قرار گیرد.

وی اضافه کرد: تمامی ماشین آلات دستگاه های اجرایی برای لایروبی انهار و رودخانه ها باید بسیج شود زیرا موضوع لایروبی، موضوع مدیریت بحران است.

رحمانی گفت: فرمانداران لایروبی بازه های بحرانی را در اولویت شهرستان های تحت مدیریت خود قرار دهند و از تجاوز به بستر رودخانه ها نیز جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: برداشت شن و ماسه از مسیر رودخانه ها یک ظرفیت است که شهرداری ها در کنار لایروبی رودخانه ها می توانند از این مصالح در پروژه های عمرانی خود استفاده کنند.

آذربایجان غربی در ابتدای امسال با مدیریت مناسب توانست یکی از موفق ترین استان ها در راستای جلوگیری از بروز سیل در کشور لقب بگیرد؛ این امر با لایروبی رودخانه ها و انهار حاصل شد.