به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ازدیاد تولید گوشت قرمز از جمله اولویتهای راهبردی در تولید غذای مورد نیاز کشور است، تجاری سازی «لاپاراسکوپی» در ایران که به افزایش باروری دام کمک میکند، گامی در همین راستا است که توسط یک شرکت دانش بنیان صورت گرفته است.
با افزایش قیمت گوشت قرمز در یک برهه زمانی، لزوم توجه بیشتر به فناوریهای نوین بیش از بیش احساس میشود. تلقیح با استفاده از لاپاراسکوپی از جمله روش های بهرهور و مبتنی بر فناوری است که با اجرای آن میتوان انتظار نتایجی همچون چند قلوزایی، بهبود صفات مادری، داشتن سرعت رشد، غیرفصلی کردن تولید مثل و زایش، بهبود کیفیت لاشه و حذف و یا کاهش دنبه بدون افزایش چربی لاشه در مقایسه با نژادهای بومی در تولیدات جدید را داشت. این روش پیش از این به صورت آزمایشی در مراکز تحقیقاتی دولتی اجرا میشد.
محمد مرادی شهر بابک، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: پیش از این تلقیح مصنوعی با روشهای موسوم به تفنگی و نظایر آن انجام میگرفت، تلقیح مصنوعی با استفاده از روش لاپاراسکوپی مزیتهای بسیاری از جمله کیفیت را به همراه دارد. پیشتر، از این روش به صورت آزمایشگاهی استفاده میشد. این شرکت با دعوت از کارشناسان استرالیایی از آنها برای آموزش متخصصین ایرانی کمک گرفت.
وی افزود: با توجه به این مساله در واقع انتقال اساسی دانش به داخل کشور در راستای بومیسازی این روش و در نهایت تجاریسازی آن صورت گرفت. برای آن که بتوان اسپرم گوسفند نژادهای بهرهور را به تمام کشور ارسال کرد، باید حتما آن را منجمد کرد و در صورت انجماد تنها میتوان از روش لاپاراسکوپی استفاده کرد.
مرادی در ادامه ضمن اشاره به تلاشهای تیم تحقیقاتی این شرکت افزود: در طول دوره ۱۷ روزهای که با حضور کارشناسان استرالیایی برگزار شد، توانستیم سه اکیپ کامل را آموزش دهیم و اکنون ظرفیت ۵۰۰ هزار دوز تلقیح مصنوعی به صورت تجاری وجود دارد و امیدوار هستیم در آینده این ظرفیت را افزایش دهیم.
وی اظهار کرد: کارشناسان خارجی هر واحد تلقیح مصنوعی با این روش را با نرخ ۱۲۰ هزار تومان در ایران انجام میدادند، البته اکنون کارشناسان ایرانی این خدمت را با نرخی در حدود ۲۵ هزار تومان انجام میدهند.
مرادی گفت: با این روش گوسفندهای دو رگهای ایجاد میشود که از خصوصیات نژادی بهتری برخوردار هستند و این مساله برای بهبود وضعیت ذخایر استراتژیک دامی کشور مهم است.