تهران - ایرنا - سخنگوی فدراسیون کشتی در نشست خبری گفت: گردش مالی لیگ برتر کشتی ۱۸ میلیارد تومان بود که اتفاقی خوب و روندی فزاینده در این رشته به شمار می‌آید.

نشست خبری «حسن رنگرز» سخنگوی فدراسیون کشتی و مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی امروز (دوشنبه) در سالن کنفرانس کمیته ملی المپیک برگزار شد.

بحث تعلیق جام جهانی کشتی فرنگی یکی از محوری‌ترین مسائل این نشست بود. سخنگوی فدراسیون کشتی در این زمینه به خبرنگاران گفت: کمیته اجرایی دیروز نشستی در استانبول برگزار و تعلیق این مسابقات را دیشب به صورت ایمیلی به ایران اعلام کرد. فدراسیون برای حل این مساله با رییس اتحادیه جهانی کشتی در ارتباط است.

 وی با اشاره به اقدامات فدراسیون برای برگزاری این رقابت ها عنوان کرد: آنچه  که وظیفه فدراسیون بوده در رابطه با اسکان، تغذیه، تجهیز سالن و تامین دلاری مسابقات انجام شده است و آمادگی داشتیم تا این تورنمنت به بهترین شکل ممکن برگزار شود. در تلاشیم که نظر اتحادیه جهانی کشتی برای برگزاری رقابت‌ها در زمان مشخص جلب کنیم و چنانچه میسر نبود در اولین فرصت این مسابقه‌ها را به بهترین شکل در تهران برگزار خواهیم کرد.

سخنگوی فدراسیون درباره برخی اخبار پیرامون تامین نشدن منابع مالی این مسابقات اعلام کرد: به شدت این اخبار را رد می‌کنم، فدراسیون همه هزینه های ریالی و ارزی را تامین کرده و سه هتل نیز برای اسکان در نظر گرفتیم. چیزی که وظیفه ما بوده انجام دادیم و تیم کوبا نیز به ایران آمده است.

قهرمان سابق کشتی فرنگی جهان در ادامه افزود:‌ ۱۰ روز قبل تیم کشتی فرنگی مجارستان به دلایل فنی انصراف خودش را اعلام کرد و چین جایگزین شد و ۲ روز قبل ژاپن هم ایمیلی برای انصراف زد.

مدیر تیم های کشتی فرنگی در ادامه با اشاره به برنامه‌های فنی این رشته اظهار کرد: همه تیم‌ها و کشتی گیران در رشته فرنگی، ملزم به حضور در انتخابی جام تختی هستند. جام تختی در شیراز برگزار می‌شود که مهمترین مسابقات انتخابی تیم ملی است. پس از مسابقات جام تختی رقابت‌های رنکینگ‌دار ایتالیا را پیش رو داریم که قرار است مطالعاتی در زمینه مفید بودن یا نبودن حضور در آن انجام شود.

وی ادامه داد: قهرمانی آسیا دیگر مسابقه‌ای است که پیش روی فرنگی‌کاران قرار دارد. برای این مسابقات تیم جوانی را اعزام خواهیم کرد و بعد از آن در فروردین سال ۹۹ مسابقات کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا در چین برگزار خواهد شد و در صورت نیاز بعد از آن در مسابقات جهانی کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در بلغارستان حضور خواهیم یافت. مهمترین دغدغه فدراسیون و کادر فنی حضور قدرتمند در پیکارهای کسب سهمیه المپیک است.

این پیشکسوت کشتی در زمینه اردوهای تیم کشتی آزاد نیز عنوان کرد:‌ تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد برنامه‌های خود را ارایه کردند و علت اینکه تیم ملی کشتی آزاد اردو نداشته،  برگزاری لیگ و حضور ملی‌پوشان در تیم‌های باشگاهی بود.

رنگرز با اشاره به تعدد مسابقات ملی پوشان کشتی افزود: فدراسیون کشتی ۹ ماه به صورت سرپرستی اداره می‌شد و بخشی از برنامه های ما به سه ماه پاییز موکول شد. باید در بخشی که جزو تقویم اتحادیه بود مانند مسابقات ارتش‌های جهان و رقابت‌های امیدهای جهان شرکت می‌کردیم و هیچ کاری نمی‌توانستیم انحام دهیم. اما می‌توانستیم لیگ را در یک بازه زمانی مناسب برگزار کنیم. جام جهانی نیز قرار بود در ابتدای سال برگزار شود که به آذرماه موکول شد.

او با بیان اینکه در نظر داریم رقابت‌های غیرضروری را حذف کنیم و تمرکز ما بر روی تیم‌های ملی آزاد و فرنگی باشد تصریح کرد: بر همین اساس بخشی از برنامه های رده‌های سنی را به زمان دیگری در سال ۹۹ موکول کردیم. براساس نظر کارشناسان برگزاری اردوهای بلند مدت برای تیم‌های پایه فواید فنی ندارد و بعضا ممکن ملی‌پوشان را با مصدومیت مواجه کند.

سخنگوی فدراسیون کشتی در زمینه برگزاری رقابت‌های لیگ برتر کشتی نیز یادآور شد: گردش مال ۱۸ میلیارد تومانی در لیگ کشتی را امسال شاهد بودیم و این اتفاق خوبی است و این حجم فزاینده و صعودی است. به هر حال کسی که سرمایه گذاری می‌کند انتظار دارد به عنوان حامی مالی محصولاتش دیده شود.  اینکه لیگ در زمان کوتاه برگزار شد برای سرمایه گذاران شاید توجیه نداشته باشد و یراساس برنامه ریزی باید مدت زمان لیگ بیشتر شود که حامیان مالی انگیزه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در تلاشیم با همه محدودیت‌ها و دیون برجامانده برنامه‌های تیم‌های ملی بزرگسالان را بطور کامل انجام دهیم. از حامیان مالی و بنگاه های اقتصادی می خواهیم برای کمک به کشتی در سال المپیک ورود کنند. با توجه به افزایش نرخ ارز بحث تامین مالی با دشواری روبرو شده و لازم است حامیان مالی نقش پررنگ تری در کمک به کشتی ایفا کنند.

رنگرز درباره کسب سهمیه های باقیمانده المپیک در کشتی آزاد و فرنگی گفت: کار برای کسب سهمیه های المپیک با توجه به کاهش یک رویداد گزینشی بسیار سخت شده اما در تلاشیم در ۲ رویداد گزینشی تمامی سهمیه های لازم را کسب کنیم.

او با انتقاد از شیوه قبلی انتخابی‌های تیم ملی گفت: در گذشته فرآیندی داشتیم که در نهایت به این نتیجه رسیدیم این شکل نمی‌تواند منافع کشتی ما را تامین کند. ما پروسه چند مرحله‌ای را تعریف کردیم. رقابت‌های قهرمانی کشور، انتخابی جام تختی و جام تختی جزو فرآیند انتخابی است.  در سال المپیک نمی‌توانیم مسابقاتی را خارج از ضوابط برگزار کنیم اما بعد از المپیک فرآیند جدید به شکل کامل و با بررسی دقیق اجرایی خواهد شد.

وی درباره احتمال تغییرات در کادرهای فنی رده‌های پایه علی رغم عملکرد بسیار خوب آن ها، گفت: ما تا بهمن تصمیمی برای کادرهای فنی تیم‌های پایه نداریم و مباحث مطرح شده نه تکذیب و نه تایید می شود.

رنگرز درباره تأثیر نداشتن کرسی‌های مهم بین‌المللی در تصمیم اتحادیه جهانی کشتی بر تعویق جام جهانی کشتی فرنگی گفت: کسب یک کرسی مهم و تاثیرگذار بین‌الملی مطالبه جدی جامعه کشتی است تا بتواند از حق ما در مجامع بین‌المللی دفاع کند. این جایگاه در مدیریت قبلی با صرف هزینه‌های زیاد و به سختی بدست آمد، اما بنابر دلایلی که برای ما مشخص نیست، از دست رفت.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی فدراسیون کشتی بازپس‌گیری کرسی از دست رفته ایران در اتحادیه جهانی کشتی است، افزود: معرفی یک چهره مطرح شناخته شده مانند حمید سوریان برای دریافت یکی از این کرسی‌ها مطرح شده و رایزنی‌های خوبی هم با فدراسیون های کشورهای دیگر انجام شده است.

رنگرز درباره غیبت سرمربیان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در لیگ های کشتی گفت: غلامرضا محمدی مدیران فنی تیم‌ها و اعضای کادر فنی ناظر بر رقابت‌ها بودند، هر چند حضورشان انگیزه بخش بود، اما الزامی در این خصوص وجود نداشت.

وی درخصوص واگذاری خانه کشتی شماره ۲ به فدراسیون جودو گفت: در صورت آماده‌سازی هتل آکادمی جدید کشتی که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، ۳ خانه کشتی خواهیم داشت که لزومی به این تعداد نداریم و می‌توانیم ظرفیت‌های اضافی را در اختیار سایر فدراسیون‌ها قرار دهیم، اما تا زمانی که آن مجموعه کاملا آماده و واگذار نشود، این امکان وجود ندارد. از طرفی ساختمان اداری در خانه کشتی شماره ۲ قرار دارد.

قهرمان سابق کشتی فرنگی جهان با بیان مشکلات میزبانی مسابقات در ایران گفت: جام تختی از تقویم اتحادیه جهانی کشتی خارج شده است و به خاطر یک سری مسائل نمی توانیم مسابقات قهرمانی جهان را برگزار کنیم. تنها تورنمنتی که امکان میزبانی آن وجود دارد جام جهانی است که اکنون به تعویق افتاد.

وی در زمینه هزینه های این تورنمنت افزود: تنها در بخش ارزی ۱۲۰ هزار دلار برای مسابقات جام جهانی بودجه پیش بینی شده بود و در بخش ریالی نیز سه میلیارد تومان بودجه پیش بینی کردیم.