مجید رضاییان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درمورد اطلاع رسانی اصلاح قیمت بنزین اظهار داشت: مردم هنوز به درستی از ابعاد مختلف افزایش قیمت بنزین مطلع نیستند، رسانهها میبایست از یک سو اطلاعات کارشناسی و از سوی دیگر نظر اقشار مختلف مردم و صنوف را منعکس کنند.
وی تاکید کرد در شرایط افزایش نرخ بنزین بهترین استراتژی رسانهای، استراتژی اقناعی یا فرآیندی است، دولت باید پیش از اجرای برخی سیاستها مانند افزایش نرخ بنزین در یک بازه زمانی با استفاده از استراتژی اقناعی از نظرات مردم برای اجرای بهتر سیاست خاص بهرهمند شود.
این پژوهشگر ژورنالیسم تصریح کرد: هنگام رخداد یک اتفاق مهم در جامعه با اطلاع رسانی و نظرسنجی، آمار و ارقام تبعات اجرای سیاستهای اقتصادی برای مردم تبیین میشود.
رضاییان ادامه داد: با اطلاع رسانی در یک دوره زمانی چندماهه یا حتی یک ساله موانع و مشکلات دولت برای اجرای سیاست بیان میشود تا در زمانی مشخص اجرا شود.
وی با بیان اینکه هر دولتی در دنیا در قالب یک استراتژی رسانهای، سیاستهای خاص خود را پیش میبرد، خاطرنشان کرد: بیشک با این استراتژی، دولت می تواند از نظر مردم در بهبود اجرای سیاست ها بهره ببرد.
این استاد علوم ارتباطات همچنین گفت: در حال حاضر رسانهها میتوانند کاملا هدفمند در راستای کاهش آثار تورمی افزایش نرخ بنزین نقش موثری داشته باشند.
رضاییان افزود: رسانهها باید آثار تورمی افزایش قیمت بنزین را به حداقل برسانند تا از این موضوع سوءاستفاده نشود و بیش از این به مردم فشار وارد نشود.
وی با بیان اینکه اعتراض به عنوان یک حق قانونی در قانون اساسی عنوان شده است، اظهارداشت: مطالباتی در کشور وجود دارد که تا کنون کمتر به آنها پرداخته شده است، در هفته گذشته این مطالبات نیز در کنار افزایش نرخ بنزین خود را نشان داد.
این پژوهشگر ژورنالیسم یادآور شد: حق قانونی اعتراض در قانون اساسی وجود دارد، باید مکانی برای بیان نظرات مسالمت آمیز و مدنی مردم وجود داشته باشد.
رضاییان گفت: دولتمردان باید مطالبات و حرفهای مردم را به درستی شنیده و با مطالعه و بررسی در راستای احیای سرمایههای اجتماعی گام بردارند.