مشهد- ایرنا- شمار احزاب و تشکلهای سیاسی مجوزدار و فعال در مشهد ظرف حدود یک سال اخیر به میزان ۳۰ درصد بیشتر شده است.

۳۱ حزب و تشکل سیاسی تا اسفند ۱۳۹۷ با مجوز لازم در مشهد فعالیت داشتند. این تعداد در طول ۱۰ ماه اخیر  تاکنون به ۴۲ حزب و تشکل سیاسی مجوزدار افزایش یافته است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری مشهد روز چهارشنبه پیرامون این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: ظرف سه هفته اخیر دو حزب و تشکل سیاسی پس از دریافت مجوز فعالیت، نمایندگان حزب مرکزی خود را در این شهرستان معرفی کردند.

احمد ریواده در خصوص علت افزایش شمار احزاب سیاسی در مشهد، موسم انتخابات را "بهار فعالیت احزاب و تشکلهای سیاسی" توصیف و بیان کرد: رشد تعداد احزاب سیاسی و افزایش تحرک و فعالیت آنها در این برهه برای ارائه خود به مردم و جلب مشارکت عمومی در فرایند انتخابات است.

وی گرایش سیاسی اجتماعی احزاب فعال در حوزه شهرستان مشهد را "اصولگرا، اصلاح‌طلب، مستقل و اعتدالگرا" اعلام و بیان کرد: گرچه نمی‌توان آمار دقیقی از شمار احزاب بواسطه گرایش سیاسی آنها به دست داد اما بر اساس آماری که پارسال اعلام شده به نظر می‌رسد همچنان همان نسبت گذشته بین احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا در فضای سیاسی مشهد برقرار است.

معاون فرماندار مشهد همچنین به آغاز ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دهمین روز آذر ماه جاری اشاره و بیان کرد: بر اساس برآورد کمیته سیاسی این فرمانداری شمار افرادی که قصد حضور در فرایند انتخابات آتی را دارند نسبت به دوره انتخابات مجلس دهم افزایش یافته است.

وی افزود: دوره پیش ۴۸۰ نفر به عنوان نامزد داوطلبی انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه مشهد و کلات با حضور در این فرمانداری ثبت‌نام کرده بودند.

ریواده ادامه داد: بر اساس برآوردهای موجود، شمار افرادی که در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت کامل فرایند ثبت‌نام  را به عنوان داوطلب نامزدی انتخابات در فرمانداری مشهد انجام خواهند داد افزون بر ۵۰۰ نفر پیشبینی می‌شود.

گرایش اصلاح‌طلبی در ۶۵ درصد احزاب مشهدی 

مطابق فهرستی که پارسال فرمانداری مشهد از هویت احزاب و تشکلهای سیاسی مجوزدار در حوزه این شهرستان در اختیار ایرنای خراسان رضوی قرار داده بود، گرایش ۶۵ درصد معادل ۲۰ حزب از مجموع ۳۱ حزب و نمایندگی احزاب سیاسی فعال در مشهد اصلاح‌طلبانه بود.

همچنین در این چارچوب پنج حزب گرایش اصولگرا و سه حزب گرایش مستقل داشتند اما سه تشکل گرایش سیاسی خود را بطور شفاف و در قالبهای مرسوم، اعلام نکرده بودند. 

حوزه انتخابیه "مشهد و کلات" شامل شهرستان کلات و ساکنان بخش مرکزی مشهد، پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

شهرستان مشهد با افزون بر ۳.۵ میلیون نفر جمعیت در مساحت ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع شامل سه بخش "مرکزی، احمدآباد و رضویه" دارای ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است. کلانشهر مشهد در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز دوم اسفند ماه آتی برگزار می‌شود.

۱۸ نفر از ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم خراسان رضوی در خانه ملت هستند.

این استان همچنین شش نماینده در مجلس ۸۸ نفری خبرگان رهبری دارد. شهروندان خراسانی در چارچوب انتخابات میاندوره‌ای آتی مجلس خبرگان رهبری یکی از نمایندگان خود را به جای مرحوم آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی که دی ماه پارسال دعوت حق را لبیک گفت انتخاب خواهند کرد. 

خانه احزاب خراسان رضوی که از سال ۱۳۹۵ فعال شده هم‌اینک شامل ۵۵ حزب و تشکل سیاسی دارای مجوز است. همچنین دفاتر فرعی احزاب سیاسی در شهرستانهای نیشابور، سبزوار تربت‌حیدریه، قوچان، کاشمر و جوین استان خراسان رضوی فعالیت دارند.