تهران- ایرنا- مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: اجرای پیمان نامه جهانی حقوق کودک، یک قانون رهایی بخش و نیاز توسعه ای کشور است.

فرشید یزدانی روز سه شنبه در نشست چالش های نظری و علمی اجرای پیمان نامه جهانی حقوق کودک افزود: این پیمان نامه به انسانی شدن مناسبات اجتماعی کمک می کند و پیمان نامه ای فرهنگ ساز و جهت دهنده است.

وی در تشریح چالش های نظری و علمی در اجرای پیمان نامه جهانی حقوق کودک گفت: یکی از چالش های نظری این است که در مفهوم کودکی ابهام داریم و نماد این ابهام در قوانین و مناسبات اجتماعی مشاهده می شود.

یزدانی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش های نظری این است که مطالعات زیادی درباره جامعه شناسی کودک در جهان انجام شده اما در ایران به آن توجه ای نشده است و هنگامی که از کودک صحبت می شود، عبارت کودک سالاری مطرح می شود در حالی که خود عبارت کودک سالاری نشان دهنده ابهام در مناسبات اجتماعی است.

وی در تصریح چالش های علمی اجرای پیمان نامه جهانی حقوق کودک نیز گفت: لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان حدود ۱۲ سال در دولت و مجلس معطل مانده است و از سوی دیگر کاندیدهای انتخابات برنامه ای برای کودکان ندارند که این موارد نشان دهنده پتانسیل ضعیف سیاسی در اجرای پیمان نامه جهانی حقوق کودک است.

مدارس دولتی ضعیف ترین مدارس هستند

روانشناس و فعال حوزه کودک نیز در این نشست با اشاره به غفلت مهدهای کودک و مدارس از تفریح و بازی به عنوان یکی از نیازهای اصلی کودک گفت: آموزش ها بیشتر جنبه آکادمیک پیدا کرده و تفریح هایی در حوزه آموزش به وجود آمده است. 

الهه خوش نویس افزود: مدارس طبقه بندی شده اند و مدارس دولتی ضعیف ترین مدارس ما هستند.

وی اضافه کرد: پیوستن به کنوانسیون پیمان نامه جهانی حقوق کودک امنیت خاص روانی را برای خانواده ها به همراه داشته است اما هنوز ابهاماتی داشته و نیاز به بازنگری دارد. 

خوش نویس ادامه داد: هنگامی که والدین به عنوان حمایت کننده امن در کنار کودک حاضر نشوند، بذر ناهنجاری روانی در کودک کاشته می شود.

1834