تهران- ایرنا- معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در باز مهندسی سیاست‌های کلی تحول در برنامه درسی برای تقویت و ارتقای روحیه انقلابی و ضد استکباری دانش‌آموزان اسناد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در کتاب‌های درسی گنجانده شده است.

کوروش امیری نیا روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، استکبار ستیزی از شاخص‌های مدرسه در افق چشم انداز ۱۴۰۴، ترسیم شده است.

وی افزود: از این‌رو در کنار اهتمام آموزش و پرورش در استفاده از فرصت‌های تربیتی نظیر مسابقات فرهنگی و هنری در زمینه ایجاد روحیه مبارزه با استکبار در دانش‌آموزان، دفتر تالیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در باز مهندسی سیاست‌های کلی تحول در برنامه درسی، به منظور تقویت و ارتقا روحیه انقلابی و استقلال طلبی و ضد امپریالیستی و ضد استکباری دانش‌آموزان میهن اسلامی، موضوع اشغال و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را در محتوای کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم تاریخ ۳، صفحات ۱۴۰ و ۱۳۸  با کد: ۱۱۲۲۱۹ و  تاریخ اسلام ۳ صفحه ۱۵۹ با کد: ۱۱۲۲۳۳ تبیین شده است.

معاون برنامه‌ریزی متوسطه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۲ آبان ۱۳۹۵ در دیدار دانش آموزان و دانشجویان اشاره کرد و گفت: مطالبه ایشان از وزیر آموزش و پرورش وقت این بود که " ۷۰ جلد کتاب از اسناد لانه جاسوسی منتشر شده است، چرا هیچ نشانی از این کتاب ها درمدارس و دانشگاه‌ها نیست؟ این یکی از اعتراض‌های من است، وزیر جدید هم در جلسه هستند. چرا این اسناد در کتاب‌های دانش‌آموزان نیست تا جوانان بدانند و بفهمند در کشور چه گذشته است".

امیری نیا تصریح کرد: دفتر تألیف کتب درسی براین اساس تلاش کرد که اسناد لانه جاسوسی در محتوای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان گنجانده شود. برخی از این اسناد در کتاب‌های ارتباط مؤثر پایه دهم شاخه‌های فنی و حرفه‌ای  صفحه ۱۱۱، با کد:  ۲۱۰۲۰۹؛ آمادگی دفاعی پایه نهم  صفحه ۲۳،  با کد: ۹۱۵؛ و تفکر و سواد رسانه‌ای  صفحه ۸۷،  با کد: ۱۱۰۲۲۵ آمده است.

وی ادامه داد: همان‌گونه که کارکرد گذر زمان از چهره فریب و شیطنت آمریکای سلطه‌طلب به نحوی آشکارتر پرده برداری کرده است، احیای روحیه انقلابی در نسل نو دانش‌آموزان به نحوی جدی‌تر در دستور کار فعالیت‌های پیش‌روی این سازمان قرار گرفت.

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: در تدوین اهداف دوره‌های تحصیلی که در واقع تجلی اهداف آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود و مبتنی بر اسناد بالا دستی به ویژه سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش، سند جامع علمی کشور، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برنامه های ساحت تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی دوره‌های تحصیلی به نحو مستقل تبیین شده است.

امیری نیا خاطرنشان کرد: با توجه به این رویکرد و استقرار حوزه‌های تربیت و یادگیری در سال تحصیلی جاری امید آن می‌رود که در انجام رسالت‌های خود به گونه‌ای ایفای نقش کنیم که مربیان آگاه و با بصیرت را پرورش دهیم و با عقلانیت راه سعادت و عزت را پیموده  و با روحیه انقلابی و استکبارستیزی، زمینه ظهور منجی عالم بشریت را فراهم کنیم.