به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین به منظور افزایش توان مالی اقشار کم درآمد صورت پذیرفت و دولت بر اساس این طرح به اعطای یارانه معیشتی به چندین میلیون نفر پرداخت.
رسانههای منتسب به جریان اصلاحطلب عنوان داشتند: دسترسی به ریز حسابهای بانکی یکی از شروط اصلی دریافت یارانه معیشتی ناشی از اجرای طرح سهمیهبندی بنزین است و بدون بررسی وضعیت مالی و اطلاعات مالی افراد نمیتوان سبد حمایتی معیشتی پرداخت کرد.
رسانههای اصولگرا نوشتند: ملاک دولت بر نحوه پرداخت یارانه معیشتی بر اساس کدامیک از شاخصهای واقعی جامعهشناختی است و هیچ شفافیتی در معیار شناسایی خانوار برای بهرهمند شدن از طرح سهمیهبندی و گرانی بنزین دیده نمیشود.
رسانههای اصلاحطلب
روزنامه همدلی به نقل از محمد شریعتمداری: دیگر میلیاردر بودن نشانه غنی بودن نیست. میتوانید خانه ۹۰۰ میلیونی تا یک میلیارد تومانی و ماشین ۲۵۰ میلیونی و دو سفر خارجی در سال داشته باشید، اما با این حال جزء افراد نیازمند سبد معیشتی دولت قرار بگیرید. این روزها اعداد و ارقام به ما میگویند قبح اعداد شکسته و خط فقر صفرها را در نوردیده است، به نحوی که افراد بیشتری را از یک زندگی طبیعی دور و دورتر کرده است. بررسی نحوه پرداخت یارانه معیشتی
روزنامه همدلی به بررسی میلیاردرهای فقیر میپردازد و به نقل از محمد شریعتمداری مینویسد: به آن دسته از کسانی که ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان ملک یا دارایی دیگری داشته باشند، یا خودروی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان دارند یا سه سفر خارجی غیر زیارتی در سال داشتهاند، جزو افراد با تمکن مالی به شمار رفته و به آنها کمک معیشتی تعلق نمیگیرد. وی ۶۰ میلیون ایرانی را واجد شرایط دریافت سبد معیشتی دانست. اعلام شرایط افراد واجد شرایط دریافت سبد معیشتی و همچنین آمار آنان از سوی وزیر کار از یک سو نشان دهنده عمیقتر شدن خط فقر و از سوی دیگر نشاندهنده این است که فقر چتر شوم خود را به روی جمعیت بیشتری از کشور گسترانده است، به نحوی که ۷۵درصد از مردم کشور در گرداب فقر قرار دارند و واجد شرایط و نیازمند دریافت سبد معیشتی دولت هستند. در عین حال، وقتی در جامعهای ۸۴میلیون نفری، ۶۰میلیون آن نیازمند مبلغ ناچیزی هستند که حداکثر ۲۰۵هزارتومان در ماه است، بیانگر این موضوع است که طبقههای اجتماعی در ایران به شدت دچار تغییر و دگردیسی شدند، به صورتی که اگر تا چندی پیش کسی فکر میکرد با داشتن خانهای ۹۰۰میلیون تومانی و خودرویی ۲۵۰میلیونی وضع مالیاش خوب است، در حقیقت خودش از فقر خود خبر نداشته است، حال آنکه همین اقشار حداقل از نگاه دولت و چه بسا واقعیت اجتماعی فقیر هستند.
روزنامه اعتماد در گفت وگو با سعید لیلاز درباره پرداخت یارانه معیشتی: اصلاح ساختارهای غلط سخن گفت و نوشت: دسترسی به ریز حسابهای بانکی، شرط دولت برای پرداخت یارانه معیشتی از ماه بعد است. این خبری است که احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن را اعلام کرده است، خبری که هر چند در فضای نهایی شدن فهرست افرادی که باید حمایت معیشتی دریافت کنند، مطرح شده اما میتواند یک تحول مهم در رابطه دولت و اقتصاد ایران به وجود آورد. در سالهای گذشته چه در حوزه اخذ مالیات از فعالان اقتصادی و چه در زمینه حذف پولدارها از فهرست یارانهبگیران، یکی از گزینههایی که از سوی برخی صاحبنظران مطرح شده، موضوع ورود دولت به تراکنشهای مالی و حسابهای بانکی بوده است.
بر خلاف تجربه بسیاری از کشورهای توسعه یافته که در آنها ورود دولت به حسابهای بانکی از سالها قبل پذیرفته شده و یکی از راهکارهایی است که با استفاده از آن فرار مالیاتی به حداقل کاهش پیدا میکند در ایران هیچگاه موضوع ورود دولت به ریز اطلاعات بانکی افراد به مرحله اجرا نرسیده و در ماههای گذشته که بحث مقابله با فرار مالیاتی و حذف پولدارها از یارانه مطرح بود، نیز دولت زیر بار اجرای این موضوع نرفت. حالا اما به نظر میرسد، روال کار فرق خواهد کرد و پس از رصد ریز حسابهای بانکی، یارانه معیشتی پرداخت خواهد شد.
در صفحه نخست روزنامه ابتکار عنوان برخی خانوارها به واریز نشدن بسته حمایتی دولت معترض هستند، انعکاس یافت.
در این گزارش می خوانیم: همه ابهامهای اجرای طرح حمایت معیشتی بسیاری از خانوارها و اقشار کم درآمد جامعه نسبت به واریز نشدن بسته حمایتی دولت و نحوه شناسایی ۱۸ میلیون خانوار معترض هستند. این روزنامه به نقل از گزارش میزان آورده است: همزمان با اصلاح نرخ بنزین از بامداد ۲۴ آبان ۹۸، نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد مابهالتفاوت افزایش نرخ بنزین به ۶۰ میلیون نفر معادل ۱۸ میلیون خانوار پرداخت میشود. در این راستا روحانی رییس جمهوری نیز در جلسه هئیت دولت از اصلاح نرخ بنزین و سهمیهبندی آن اعلام کرد: ۲ نکته در میان مردم وجود دارد، یک نگرانی اینکه آیا آنچه که مسئولان دولتی اعلام کردند، در عمل ادامه میدهند یعنی این پولی که به مردم داده شود، یک ماه تا ۳ ماه داده میشود و بعد پشیمان میشوند؟ خدمت مردم عزیز عرض میکنم و اطمینان میدهم به عنوان امین و منتخب مردم در این طرح هیچ پولی نخواهد بود جز آنکه به مردم داده خواهد شد؛ مطمئن باشند تا پایان دولت این کار را انجام میدهیم و این طرح را اجرا و عملیاتی میکنیم.
تحلیلی بر پرداخت کمک حمایتی دولت را خبرگزاری ایسنا بدین گونه تیتر زده است: چرا صاحبان خانههای ۹۰۰ میلیونی خط خوردند؟
در گزارش این خبرگزاری آمده است: در شرایطی داشتن ملک ۹۰۰ میلیون تومانی به بالا به عنوان یکی از ملاکها در عدم پرداخت کمکهای حمایتی دولت اعلام شده که یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است در شرایط موجود، لزوما تمامی دارندگان خانههای ۹۰۰ میلیونی نمیتوانند جزو سه دهک بالای جامعه باشند. از سوی دیگر با توجه به جهش قیمت مسکن در شهر تهران ارزش خانهها افزایش یافته اما متناسب با آن درآمد افراد بالا نرفته است.
خبرگزاری ایلنا نیز به شناساییِ ابعاد تازهتری از نواقصِ طرحِ کمکِ حمایتی پرداخته و می نویسد: افزایش قیمت بنزین در حالی با پرداخت بستههایِ حمایت معیشت توام شد که هنوز عدهای بستههای خود را دریافت نکردهاند. آنها که دریافت کردهاند هم از میزان آن نالان هستند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به حساب مردم فقیر ریخته نشده است. این جمله را روز گذشته «مسعود رضایی» از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد آنهم در صحن مجلس که این روزها به کانونِ نقد دولت تبدیل شده است؛ دولتی که در چارچوب قانون اساسی ملزم به تامین معاش مردم است.
به چهکسانی یارانه معیشتی پرداخت نشد؟ موضوعی است که انضاف نیوز به آن توجه داشته است.
به نوشته این تارنما، احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دسترسی به ریز حسابهای بانکی، شرط دولت برای پرداخت یارانه معیشتی از ماه بعد است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار طی سه مرحله یارانه معیشتی دریافت کردهاند، افزود: سازمان هدفمندی یارانهها حدود ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان یارانه معیشتی پرداخت کرده است و حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور یارانه معیشتی دریافت نکردهاند.
اظهارنظرها و دیدگاههای طرح سهمیهبندی بنزین
در تیتر یک روزنامه ایران بافت یک رؤیا با تار و پود خیال، موجسواری انتخاباتی روی طرح بنزین را برجستهسازی شده است.
در بخشی از این گزارش می خوانیم: نباید دولت ناگهانی بنزین را گران میکرد؛ باید از قبل به مردم اطلاع داده میشد؛ اقناع افکار عمومی صورت نگرفت؛ این طرح اصلاح قیمت سوخت، از سمت دولت ارائه شد و ما نقشی در آن نداشتیم؛ باید مقدمات اجرایی این طرح آماده میشد؛ دولت بر اساس قانون چند سال وظیفه داشت نسبت به مدیریت سوخت اقدام کند و در این چند سال اقدام نکرد. اینها فقط چند نمونه از جملاتی است که در روزهای اخیر در واکنش به جراحی بزرگی که گریزی از آن نبود، از سوی افراد مختلف گفته شده است و نمونههای مشابه آن را میتوان در انواع رسانههای کاغذی و غیرکاغذی دید و شنید.
این روزها اجرای طرح سهمیهبندی بنزین محملی شده است برای تسویه حسابهای سیاسی که ریشهاش نه به دیروز و نه حتی به سال ۹۶ بلکه به سال ۱۳۹۲ برمیگردد. اما با وجود آنکه این طرح، یک تصمیم ملی و مورد حمایت مقامات عالی کشور است، کمتر از ۲۴ ساعت بعد از اجرایش، رقابتی در اعلام برائت از نقش داشتن در اتخاذ این تصمیم بین شخصیتها و دستگاهها به راه افتاد و این مباحث، هنوز داغ است و بعید به نظر میرسد که به این زودیها به خط پایان برسد. این در شرایطی اتفاق افتاده است که همگی بخوبی میدانند چه شرایط و عواملی باعث شد تا دولت به ناچار مجری طرحی باشد که آخرین گزینهاش در لیستی بود که برای تمشیت امور کشور در نظر گرفته شده بود. در واقع اگر آنان نیز در رأس قوه مجریه بودند، احتمال اینکه در سال ۹۳-۹۴ مجبور به احیای طرح سهمیهبندی بنزین بشوند، خیلی بالاتر از این بود که در سال ۹۸ ناگزیر از اجرایش شوند. زیرا اگر در سال ۹۲ آنان به جای روحانی به پاستور میرفتند، بسیار بعید بود که روند قبلی سیاست خارجی تغییر کند بنابراین، قطعاً توافق برجام شکل نمیگرفت. برجام به همان اندازه که باعث درهم رفتن چهره مخالفان دولت و رقبای سیاسی طیف برنده انتخابات ۹۲ شده بود، به مذاق رئیس جمهوری جدید امریکا نیز خوش نیامد و در نهایت از آن خارج شد و اعمال فشارها علیه ایران را آغاز کرد.
روزنامه دنیای اقتصاد مطلبی با عنوان تقاضای روزانه بنزین ۱۹ میلیون لیتر کاهش یافت، را پوشش داد.
این روزنامه گزارش داد: انتشار آمار رسمی از کاهش ۱۹ میلیون لیتری مصرف بنزین در ۱۰ روز ابتدایی طرح سهمیهبندی خبر میدهد. به این ترتیب، میزان مصرف روزانه بنزین در روزهای اخیر به ۷۹ میلیون رسیده که پیشتر چنین ارقامی در سال ۹۵ مشاهده شده بود. هرچند واکنشهای ابتدایی به اصلاح قیمتها ممکن است با گذر زمان کمتر شود، اما بدون شک افت حدود ۲۰ درصدی فعلی را نمیتوان رفتاری مقطعی دانست و در نتیجه، سیاست اخیر اثر قابلملاحظهای بر کنترل مصرف بیرویه این کالای عمومی داشته است. این در حالی است که پیشتر، برخی مدعی بودند بنزین کالایی بیکشش است و نسبت به تغییرات قیمت، واکنشی از سوی مصرفکنندگان نشان نمیدهد. اساس این تصور به مقایسههای غلطی مربوط میشود که با اقتصادهای جهانی صورت میگرفت و در آنها از این نکته که قیمت بنزین در عمده کشورها در سطوح واقعی خود قرار دارد، غفلت میشد. به عبارت دقیقتر، وقتی قیمتها در یک اقتصاد بهطور مصنوعی پایین نگه داشته میشود انواع جدیدی از تقاضا شکل میگیرد. بنابراین در اقتصاد ایران علاوه بر مصرف واقعی و به نوعی ضروری بنزین که کمکشش است دو نوع دیگر از مصرف به چشم میخورد. یکی مصارف رفاهی-تفریحی است که کاملا نسبت به تغییرات قیمتی حساسیت دارند و ثانیا مشاغلی که به دلیل ارزان بودن بنزین شکل میگیرد و بیکشش نیستند.
در صفحه نخست تارنمای فرارو به نقل از وزیر کشور آمده است: باید به ابهامات مردم درباره سهمیهبندی بنزین پاسخ دهیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی به موضوع ناگفتههایی از طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین پرداخته است. وی با اشاره به اجرای طرح سهمیهبندی بنزین گفت: در این چند روز ابهامات و شبهات بسیاری مطرح شده و ما باید به سوالات مردم جواب دهیم.
رسانههای اصولگرا
خبرگزاری دانشجو گزارش داد: ۱۰ روزی از تصمیم دولت مبنی بر گرانکردن قیمت بنزین میگذرد و در این مدت رسانههای داخلی و خارجی، این تصمیم و تبعاتش را به روشهای خودشان پوشش دادهاند. بیبیسی فارسی در این مدت چه کرده است؟ سخنان وزیر کشور
حمله به ۷۳۱ بانک و ۷۰ پمپ بنزین در اغتشاشات اخیر، عنوان مطلبی است که در روزنامه رسالت انعکاس یافته است.
عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه از شنبه برخی اغتشاشگران کاملا مسلح بودند، گفت: مقابل لشکر قمه بهدست و مسلح، همه از نیروهای انتظامی انتظار دارند وارد عمل شود.
به گزارش روزنامه رسالت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شامگاه سهشنبه پنجم آذر در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای طرح سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین و مسائل پیرامون آن گفت: در این چند روز ابهامات و شبهات بسیاری مطرح شده است و ما باید به سوالات مردم جواب دهیم.
وی ادامه داد: همه دولتها و حکومتهایی که تجلی اراده مردم هستند برای مردم امنیت آرامش رفاه توسعه و نیکبختی میخواهند. همه مردم عزیزمان میدانند ما دشمن داریم؛ ۴۰ سال است که دشمنان ما به طرق مختلف درگیر بودند و به نحوی میخواستند کارآمدی نظام یا ساختارهای نظام را دچار مشکل کنند. ما باید بدانیم و قبول کنیم که مشکلاتی در جامعه به خصوص در حوزه های اقتصادی و معیشتی داریم.
یارانه معیشتی
خراسان نیز در صفحه نخست روزنامه خود عنوان شکایت ۹۰ درصد جاماندگان یارانه بنزینی را مورد بررسی قرار و در ادامه می نویسد: ۵.۴ میلیون سرپرست خانوار خواستار بررسی مجدد برای دریافت یارانه بنزینی شدند.
اظهارات سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت معیشتی نشان داد که گزارش های میدانی مبنی بر کم نبودن خانوارهایی که یارانه بنزینی را دریافت نکرده اند چندان بیراه نبوده است. این روزنامه به گزارش خبرگزاری فارس استناد کرده و می نویسد، حسین میرزایی در خبری که دیروز منتشر شد اعلام کرد که ۵.۴ میلیون سرپرست خانوار در طرح دریافت حمایت های معیشتی (از طریق کد دستوری #۶۳۶۹*) ثبت نام کرده اند. این اظهارات در حالی است که هم اینک حدود ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارند و طبق اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، در این مرحله به حدود ۱۷.۷ میلیون خانوار در کشور، پرداخت صورت گرفته است. بنابراین با فرض صحت اعتراض های صورت گرفته در سامانه مذکور، می توان گفت هم اینک ۹۰درصد خانوارهای جامانده از یارانه، معترض هستند! این موضوع نشان می دهد که احتمال خطا در این مرحله کم نبوده است. البته به نظر می رسد مسئولان وزارت رفاه نیز این مسئله را قبول دارند. چرا که به گزارش ایرنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز درباره واریز نشدن یارانه بنزینی برای برخی خانوارها گفت: قطعا بررسی آزمون وسع بدون دسترسی به اطلاعات کامل مالی با خطاهایی مواجه است.
در گزارش خبرگزاری مهر عنوان چالش جاماندگان کمک معیشتی/چرا کد رهگیری برای افراد ارسال نمیشود؟، مطرح شده است.
براساس این گزارش، اگرچه مطابق با اعلام رسمی متولیان، مقرر است پس از ۲۴ ساعت از ارسال پیام به سامانه #۶۳۶۹* کد رهگیری ارسال شود، اما بررسی ها نشان می دهد برای برخی از افراد هنوز کدی ارسال نشده است.
مهر می افزاید، پس از پایان سومین مرحله از دور اول پرداخت کمک های معیشتی به ۱۷.۷ میلیون خانوار ایرانی، سامانه ای تحت عنوان #۶۳۶۹* برای ثبت درخواست های جدید متقاضیان اعلام شد.
به نوشته جهان نیوز، درحالی وزیر کار و رفاه اجتماعی بیان می کند کسانی که خانه یک میلیاردی دارند مشمول دریافت یارانه معیشتی نمی شوند که باید گفت با افزایش سرسام آور قیمت مسکن بسیاری از افراد از حق دریافت یارانه محروم می شوند. افرادی که سرمایهدار نیستند و این خانهها جزو درآمد آنها محسوب نمیشود و تنها سرپناه زندگی آنان است.
در همین راستا، «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه زنده نگاه یک گفت: «حتی درآمد حاصل از صادرات بنزینی که در مصرف مردم صرفهجویی یا از قاچاق کاسته میشود نیز به مردم بازگشت داده میشود و هیچ درآمدی از افزایش قیمت یا صادرات بنزین به جیب دولت نمیرود.»
افزایش قیمت و سهمیهبندی بنزین
خبرگزاری فارس طرح افزایش قیمت بنزین باید با برنامهریزی بهتری انجام میشد، را مورد توجه قرار داده و در ادامه به نقل از عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد آورده است: اینکه باید طرح افزایش قیمت بنزین با برنامهریزی بهتری انجام میشد، نمیشود بنزین را گران کنیم اما تورمی که به دنبال آن ایجاد میشود را مدنظر قرار ندهیم.
وی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به افزایش قیمت بنزین گفت: مگر میشود بنزین گران شود و کرایه حملونقل تغییر نکند.
موجسواری رسانههای خارجی
خبرگزاری دانشجو گزارش داد: ۱۰ روزی از تصمیم دولت مبنی بر گرانکردن قیمت بنزین میگذرد و در این مدت رسانههای داخلی و خارجی، این تصمیم و تبعاتش را به روشهای خودشان پوشش دادهاند. بیبیسی فارسی در این مدت چه کرده است؟
در ادامه گزارش می خوانیم: حیات بیبیسی فارسی در گروی آشوب است. انگار از همان زمستان ۸۷ -یا اگر رادیویش را حساب کنیم، زمستان ۱۳۱۹- برای همین تأسیس شده است و تا امروز هم با همین زنده مانده. بیبیسی آشوبها را پیدا میکند؛ به آشوب دعوت میکند؛ آشوبها را پوشش میدهد؛ و گاهی حتی آشوب بهراه میاندازد، چون به آن نیاز دارد. حفظ تعادل بر لبه تیزی که یک طرفش پرتگاه آمدنیوز و طرف دیگرش رسانههای محافظهکارند، کار مشکلی است، مخصوصاً اگر قرار باشد هنگام راهرفتن روی این تیزی، مراقب کراوات و خط اتوی شلوارت هم باشی و شأن حرفهای را حفظ کنی. بیبیسی مسیر سختی را انتخاب کرده است، پس اگر گاهی -یا اغلب- مجبور میشود یک کدام از این سه را قربانی کند، قابل درک است. گاهی مجبور میشود برای نگهداشتن مخاطب رو به اخبار عامهپسند بیاورد؛ گاهی خیالپردازی میکند و فانتزی مینویسد؛ گاهی چند منورالفکر را دورهم جمع میکند و درمورد چیزهایی که در سرشان هست حرف میزنند؛ و در خشنترین و اصیلترین راهبردش، خیابانها را خونآلود میکند، تا خبر خودش را بگیرد. هیچ رسانهای بهاندازه بیبیسی فارسی از شکستن شیشه ماشینها و ساختمانها و آتشزدن بانکها و سطل زبالهها و کشتن دخترهای جوان -و در مواردی پایینکشیدن شلوار بسیجیها- منفعت نمیبرد. بیبیسی صلح را نمیخواهد و آرامش را دوست ندارد، چون در آرامش دیده نمیشود، و در صلح، میمیرد.