محمد کاظم جعفری روز چهارشنبه در بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی که در مجتمع آموزشی ایوب آزاد در منطقه ۵ تهران برگزار شد، اظهار داشت: شرایط مانور امسال به این علت که در یک هفته باید به سرانجام میرسید و مانوری به این شکل و با حضور دانشآموزان فضای بحران طبیعی را تبدیل به نشستی بانشاط و به یادماندنی کرد، کار ارزشمندی بوده و از لذت مضاعفی برخوردار بود.
وی با بیان اینکه بیست و یکمین مانور زلزله مصادف با سیامین سالگرد تاسیس این پژوهشگاه است، افزود: از ابتداییترین کارهای این پژوهشگاه ارتباط با وزارت آموزش و پرورش و ورود به کتاب درسی بود. مانور در سطح مدرسه، شهر و مانور سراسری که امسال بیست و یکمین سال اجرای آن است، از دیگر کارهای این پژوهشگاه است.
جعفری ادامه داد: آموزش و مانور یک بحث است و اینکه چرا هنوز کشور در مقابل حوادث آسیب پذیر است، بحث دیگری است.
رییس پژوهشگاه زلزلهشناسی و مهندسی زلزله گفت: عمده ماموریت آموزش و پرورش، فرهنگ سازی است. فرهنگ ایمنی نگاه دیگری برای کاهش آسیبپذیری است.
وی با بیان این که دانشآموزان امروز مدیران فردا هستند، گفت: زمانی که دانش آموز مدیر میشود باید در ذهن، دل و جان او این مسئله شکل بگیرد و به راحتی اجازه توسعه غیرایمن را ندهد. فرهنگ ایمنی و آمادگی برای مانور در زمان زلزله خوب است، اما آموزش و پرورش باید داستان کاهش ریسک و کاهش آسیبپذیری را به عنوان فرهنگسازی در مدارس در دستور کار قرار دهد.
جعفری افزود: در مانور زلزله، دو سال است که جامعه و محله در کنار مدرسه ایمن میآید. این بدین معنی است که مدرسه میتواند به عنوان پایگاه جدی در حوزه نجات و امداد مطرح شود. این مسئله در اکو به عنوان یک ایده مطرح شده و در سطح کشورهای اکو مانور مدرسه ایمن، جامعه تابآور به عنوان یک مصوبه وجود دارد. باید مدرسه با محیط اطراف آن دیده شود و به جایی برسیم که مدرسه نقش پایگاه نجات و امداد را در آینده بازی کند.
اردشیر دهقانی، معاون فعالیت های دانش آموزی سازمان دانش آموزی کشور در ادامه مراسم با خداقوت به مسئولانی که بیست و یک سال است چراغ برگزاری این مانور را روشن نگه داشتهاند، گفت: امروز بیست و یکمین و بزرگترین رویداد همگانی در خصوص ایمنی است. ۱۴ میلیون دانش آموز در ۱۱۰هزار مدرسه امروز ایمنی در برابر زلزله را یادمیگیرند.
وی با بیان این پیشنهاد که باید دروس علوم، ریاضی، فیزیک و غیره را در دو یا سه روز خلاصه کنیم و مابقی ساعت های مدرسه به همین مهارت ها پرداخته شود، گفت: شما دانش آموزان امروز مهارتی کسب کردید که اگر در کلاس تئوری یکسال مینشستید، چنین آموزش تاثیرگذاری را فرا نمی گرفتید.
دهقانی ادامه داد: در سازمان دانش آموزی نهضتی برپا شده تا مهارتهای زندگی اجتماعی به درون مدرسه بروند و دانش آموزان با هم بودن را تجربه کنند.
وی افزود: قرار بود علوم، ریاضی، فلسفه و منطق ابزاری باشند برای تربیت انسانهایی که مهارت با هم بودن را تجربه کنند، اما امروز کنکور در کلاس درس ما را به عنوان رقیبانی در کنار هم قرار داده که دلها را از هم دور میکند.
دهقانی با اشاره به فصلی شدن آموزش مهارت مانور زلزله گفت: باید برنامه ای داشته باشیم که بهجای یک مانور، پنج مانور برگزار شود و مهارت آمادگی در مقابل زلزله بخش لاینفک این مهم است. زیرا سازمان دانش آموزی به نیابت از آموزش و پرورش مسئول مانور است.
دهقانی خاطر نشان کرد: یک چهارم فعالیتهای سازمان دانش آموزی در حوزه اطفای حریق و امداد و نجات است و بیش از هشت و نیم میلیون دانش آموز عضو چهار تشکل کشوری هستند که باید این آموزش ها را به دیگران تعمیم و سوق دهند.
شاهین فتحی رییس جمعیت هلال احمر استان تهران نیز در ادامه مراسم بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی خطاب به دانشآموزان گفت: من و همکارانم در زلزلههای بزرگ و سیلهای شدید بسیاری از دانشآموزان و خانوادهها را از زیر آوار بیرون آوردیم، اما اگر جامعه آمادهتری داشتیم این افراد را نیز از دست نمیدادیم.
وی با بیان اینکه برگزاری مانور زلزله به داشتن جامعه ایمن کمک میکند، افزود: ۲۱ سال است که همراه این مانور هستم و در حوادث بزرگ شاهد بودم دخترانی که جان سالم به در برده بودند همگی اذعان را داشتند که در چنین مانورهایی شرکت کرده و آموزشهای لازم را دیده بودند، لذا در زمان زلزله پناه گیری مناسبی کرده و جان خود و خانواده خود را نجات دادند.
فتحی خاطر نشان کرد: معتقدم صدقه جاریه مجموعه پژوهشکده زلزله، مدیریت بحران، آموزش و پرورش، سازمانهای امداد و خدماتی برگزاری همین مانورها برای داشتن جامعه ایمن است.
مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس کشور با حضور بیش از 12 میلیون دانش آموز در 120 هزار واحد آموزشی به طور هم زمان با به صدادرآمدن زنگ زلزله و ایمنی برگزار شد. این مراسم به صورت نمادین همچون سال های گذشته با حضور مسوولان کشوری در یکی از مدارس تهران برگزار شد.