مشهد- ایرنا- رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: معاونت بهره‌وری موقوفات این سازمان حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان، تولیدات صادرات‌محور و همچنین استفاده از ظرفیت موقوفات و بقاع متبرکه را برای تولید انرژی پاک آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی روز چهارشنبه در حاشیه مراسم بهره‌برداری همزمان ۲۶ نیروگاه خورشیدی خراسان رضوی در مشهد طی گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: به زودی ساختمان جدید سازمان اوقاف در تهران به بهره‌برداری می‌رسد که به استقرار شرکتهای دانش‌بنیان طرف قرارداد اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در شاخه تجهیزات پزشکی، شرکتی وقفی در استان فارس فعال است که واحدهای دانش‌بینان در آن ایمپلنتهای استخوانی تولید می‌کنند. این محصول آزمایشهای خود را پشت سر گذاشته و در حال دریافت استانداردهای اروپایی برای صادرات است. عرضه این محصولات در بازار بر کاهش قیمت تولیدات مشابه خارجی آن و هزینه درمان بیماران تاثیر زیادی دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین به تلاش این سازمان برای تولید موتورسیکلتهای برقی اشاره و بیان کرد: روزانه افزون بر چهار میلیون دستگاه موتورسیکلت در کلانشهر تهران در حال حرکت هستند که با احتساب مصرف یک لیتر توسط هر موتور و در سطح شهر روزانه چهار میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که هزینه بالایی برای نظام و دولت به دنبال دارد.

وی اظهارداشت: گفته می‌شود کمتر از ۲.۵ میکرون تولید آلاینده‌های کلانشهرها مربوط به موتورهای دوگانه سوز است. اگر این موتورها برقی شوند صرفه‌جویی زیادی در مصرف بنزین، حفظ سرمایه ملی و همچنین کاهش آلاینده‌ها صورت می‌گیرد. 

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: در صورتی که صرفه‌جویی انرژی در حوزه‌های کشاورزی، انرژی برق و زنجیره‌های دیگر تولید اتفاق افتد، به جریان اقتصاد مقاومتی و تولید درون‌زا کمک زیادی می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: قانون اجازه استفاده از انرژی خورشیدی را به همه افراد داده است. همچنین نصب پنلهای خورشیدی می‌تواند در پشت بام خانه‌ها، ساختمانهای نهادها و زمینهای بایر نصب شود. با بهره‌گیری از این ظرفیت قانونی و توسعه آن بین مردم می‌توان هم به حفظ محیط زیست و درختان کمک کرد و هم انرژی فسیلی کمتری استفاده نمود و انرژی برق در سطح گسترده‌ای از کشور تولید شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: یکی از بهترین شیوه‌ها برای افزایش بهره‌وری موقوفات، ایجاد نیروگاههای خورشیدی است و در همین راستا ۴۰ نیروگاه در خراسان رضوی ایجاد شده که امروز بهره‌برداری شدند.

وی بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی نیروگاههای خورشیدی و اختصاص ظرفیت زمینهای لم‌یزرع موقوفاتی را به نصب نیروگاهها دیگر برنامه‌ سازمان اوقاف برشمرد.

۲۶ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۹۳۶ کیلووات بطور میانگین ماهانه ۱۳۸ هزار و ۳۶۶ کیلووات ساعت انرژی تولید می‌کنند. برای راه‌اندازی آنها ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده که از این تعداد سه نیروگاه متعلق به موقوفه عبدالله رضوی در شاندیز است.

اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این تعداد نیروگاه خورشیدی راه‌اندازی شده در خراسان رضوی نیز هزار و ۳۸۳ نفر در سال است. 

فعالیت این نیروگاهها همچنین منتج به حفظ ۹ هزار و ۳۴۰ اصله درخت و نیز کاهش ۷۴۷ هزار و ۱۷۶ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن می‌شود.