فرش دستباف، صنعتی که همه جای دنیا با نام تاجران ایرانی شناخته میشود، با آغاز تحریمها دستخوش تغییراتی شد. چنانچه این کالا پس از نفت، در لیست تحریم رفت تا هرگونه راه صادرات محصولات ایرانی به دیگر کشورها بسته شود.
رییس سازمان ملی فرش بارها اعلام کرده که تحریمها تاثیری بر صادرات این کالای ایرانی نداشته است؛ اما نایب رییس اتحادیه فرش دستباف کشور در این زمینه نظر دیگری داشته و به خبرنگار اقتصادی ایرنا میگوید: تحریمها بر صادرات فرش تاثیر داشته، اما برخی فرش ماشینی را به عنوان فرش دستباف صادر میکنند. وقتی تعرفه فرش ماشینی روی این محصول خورده و از گمرک عبور میکند، در آمار صادرات فرش دستباف لحاظ میشود.
وی با بیان اینکه باید به صورت عملی به این موضوع پرداخت، افزود: چه اصراری وجود دارد که بگوییم صادرات فرش دستباف متاثر از تحریمها نبوده و وضعیت صادرات آن مناسب است؟
فاخر با اعتقاد به اینکه باید برنامه تبلیغات برونمرزی برای صادرات فرش دستباف اجرا کرد، ادامه داد: برای توسعه بازار صادراتی میتوان از تبلیغگران بازار کشورهای هدف و فرشفروشان آنها استفاده کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رایزنان بازرگانی نمیتوانند برای این منظور مناسب باشند، گفت: ما تنها یک محصول نداریم و رایزن بازرگانی نمیتواند به صورت تخصصی برای تمام محصولات بازاریابی کند. باید کار دست افراد متخصص باشد.
نایب رییس اتحادیه فرش دستباف کشور درخواست کرد که مرکز ملی فرش به عنوان نماینده وزارت صنعت این موضوع را پیگیری کند.
فاخر اظهار کرد: در سالهای گذشته دو میلیون متر فرش در بازار داخلی یعنی در بازار ۸۰ میلیون نفری به فروش میرفت که امسال به دلیل وضعیت اقتصادی مردم ممکن است کمتر باشد.
وی ادامه داد: اگرچه فروش فرش در کشورهای دیگر هیچگاه به اندازه ایران نخواهد شد؛ اما اگر با تبلیغات، تقاضا برای فرش ایران را بالا ببریم، میتوانیم سالانه حدود ۱۰ میلیون متر فرش بفروشیم.
نایب رئیس اتحادیه فرش دستباف کشورمعتقد است ابتدا باید بازار ایجاد شود و سپس به فکر راههای رساندن محصول به کشور هدف بود.