علی لاریجانی روز یکشنبه در نشست خبری در جمع رسانههای داخلی و خارجی گفت: امروز روز مجلس است که مصادف با سالروز شهادت شهید مدرس است که این روز را به نمایندگان و مردم تبریک میگویم، شهید مدرس یک فقیه مبارز و مجاهدی بود که ویژگیهای منحصربه فرد و اضلاع مختلف فکری داشت و یک سیاست مدار منصف، بسیار شجاع و پرهیزگار بود. قاطبه سیاست مداران آن زمان این ادعا را داشتند که مدرس چنین شخصیتی است، البته بودند کسانی که او را نیز تخریب میکردند، مدرس درخشندگی در تاریخ پارلمان ایران داشت که نماد مجلس شد.
وی اضافه کرد: او در تاریخ مبارزات ایران برجسته است زیرا برای حاکم کردن قانون در کشور تلاش کرد و طومار نظامهای استبدادی را برچید.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که مرحوم مدرس به عنوان حکومت عادله قائل بود این بود که قانونگرایی و قانون باید در کشور حاکم باشد او می گفت اگر قانون در کشور نباشد هیچ فایدهای ندارد.
حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادیها و اراده ملت است
لاریجانی گفت: مدرس مجلس را به عنوان تمامی ایران میدانست و توهین به مجلس را توهین به ملت و تقدس مجلس را بر هر امری مقدم میدانست، لذا وقتی استیضاح رضاخان را امضا کرد بود یکی از عناوین آن این بود که رضاخان به مجلس شورای ملی توهین کرده بود.
رییس مجلس با بیان این که برای مدرس قطعی بود که توهین و تخریب مجلس توهین به ملت است، بیان کرد: حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادیها و اراده ملت است، گاهی در فضای عمومی کشور با بیتقوایی سیاسی مواجه می شویم و افرادی هتک مجلس میکنند و آن را تخریب می کنند که خلاف مرام مدرس و مرام امام راحل(ره) است.
رییس مجلس با اشاره به دیدار نمایندگان دور اول مجلس با امام راحل گفت: امام فرمودند من خیلی از مجالس را به یاد دارم در برخی از مجالس هم به عنوان تماشاچی حضور داشتم یکی از امثال شما را در آن مجالس ندیدم به جز زمانی که مدرس بود.
وی افزود: بیان امام یک آیندهنگری در مجلس بود، ممکن است یک اشکالاتی در هر نهادی وجود داشته باشد اما نهاد مجلس یعنی نهادی که نمایندگی از کل ملت دارد و تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است ممکن است در فصل انتخابات یک هیجانات سیاسی افزایش پیدا بکند اما اگر هیجانات سیاسی بر اساس صدق و مروت نباشد دیوار کژی است که بر سر مردم فرود خواهد آمد.
رییس قوه مقننه گفت: کسانی که با دروغ، افترا و تحقیر خدمات نمایندگان ملت قصد فضاسازی دارند دلسوز ملت نیستند و آن هم زمانی که ما با دشمنی مواجه هستیم که دنبال تخریب و مساله سازی و تخریب در کشور هستند باید مقداری بیشتر توجه کنیم.
لاریجانی همچنین از روند قانونگذاری در مجلس دهم گزارش ارائه کرد و مهمترین قوانین مصوب مجلس را برشمرد.
بیش از ۱۶۰ قانون در مجلس دهم تصویب شد
وی گفت: قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، قانون صدور چک، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزهدیدگان ناشی از این امر، قانون کاهش مجازات اعدام، قانون منابع مالی تروریسم، قانون تجارت که نیز بررسی آن ادامه دارد، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا، قانون اصلاح تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تدوین قوانین بانکداری و بانک مرکزی که در دستور هم هست، حدود بیش از ۱۶۰ قانون است که در مجلس تصویب شده است.
رییس مجلس عنوان داشت: از نظر نظارت نیز، حدود ۱۶۵ سوال از وزیران در صحن مجلس مطرح شده است که این سوالات در موضوعات مختلف بوده است. سوال از رئیس جمهور یکبار انجام شده، تحقیق و تفحص ۶ مورد در صحن مجلس قرائت شد، موضوع آن درباره ذخیره فرهنگیان، سازمان تامین اجتماعی، قانون هدفمندی و تحقیقهای دیگری هم بیش از ۳۰ تحقیق که به مرور باید بیاید، ۶ مورد در صحن استیضاح مطرح شده، ۲ مورد آن به عدم رای اعتماد منجر شد.
وی یادآور شد: از ماده ۲۳۴، ۱۳ مورد آن تخلفات دستگاهها احصا و در مجلس قرائت شد که ۱۲ مورد آن به قوه قضائیه داده شد. کمیسیون ها ۳۱ مورد به مجلس گزارش دادند براساس ماده ۴۵ که موضوعات آن بسیار مهم بود راجع به سیل، پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه، حوادث تروریستی اهواز، اجرای سیاستهای اصل ۴۴، موسسات اعتباری. البته این جدا از گزارشاتی است که دیوان محاسبات و تفریغ بودجه هر سال گزارش میدهند.
لاریجانی گفت: علاوه بر این ما حدود شصت و چهار جلسه غیرعلنی داشتیم که در مورد آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه، درباره حادثه تروریستی در مجلس و حرم مطهر با مسئولین مربوطه، ناآرامیها در کشور که با حضور دبیر شورای امنیت و مسئولین مربوطه، ناترازی بانکها با مسئولین، فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با موادمخدر، وضعیت کسری وضعیت بیمههای درمانی، وضعیت کشاورزی و مواد غذایی، وضعیت اقتصادی کشور در این تحریمها، وضعیت موسسات اعتباری، وضعیت ارز که دولت ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرد و در مجلس و کمیسیون در جلسه غیرعلنی بحث و مشخص شد که مبنای علمی ندارد و همین مساله باعث شد که طرح نیمایی در کشور اجرا شد.
وی افزود: درباره موسسات اعتباری هم بحث مفصلی شد و با کمک رهبری ساز و کاری طراحی شد که میلیونها نفر مشکل داشتند، حل شد. درباره چالشهای فضای مجازی، صنعت کشور، گزارش وزارت خارجه در مورد FATF، وضعیت یارانهها حدود سه جلسه داشتیم یک جلسه در سال ۹۵ و یک جلسه در سال ۹۸ که سازمان و برنامه و مرکز پژوهشها گزارشهایی ارائه کردند.
لاریجانی تصریح کرد: علاوه بر این گزارشهای کمیسیون اصل ۹۰ مستمرا به مجلس میآید از برخی از نارساییهای قوای مختلف گزارش هایی نیز مرکز پژوهشهای به مجلس ارائه میدهد. که اخیرا یک وضعیت اقتصادی سال ۹۷ را گزارش بسیار مهمی ارائه داده است و یک پیشبینی برای وضعیت اقتصادی سال ۹۸ ارائه دادند که بسیار مهم است علاوه بر کارهایی که در تنقیح قوانین هم در معاونت قوانین شده که آنها هم به اطلاع خواهد رسید. مقصود این است که مجلس دهم هم در حوزه تقنین و هم در بعد نظارت کارهای بسیاری انجام داده گاهی در این فضاهای هیجانات برخی از امور دیده نمیشود.
جایگاه مجلس ریل گذاری پس از رهبر انقلاب است
علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲ سال ریاست وی در راس این قوه گفت: این که یک نهادی که امام فرمودند در راس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است و ایشان جهت گیری را مشخص میکنند. جایگاه مجلس هم ریلگذاری پس از رهبر معظم انقلاب است.
شورای هماهنگی سران قوا موقتی است
وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار میشد و سازوکاری در نظر گرفته میشد اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمیخواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.
رئیس مجلس تاکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تهدید شود.
لاریجانی درباره سیاستهای کلی نظام قانون گذاری و هماهنگی امر قانونگذاری با این سیاستها گفت: یک بخشهایی از سیاستهای ابلاغی رهبری مانند تنقیح قوانین و مکانیزم های نظارتی بیشتر در حال انجام است، برخی هم نیاز به مشخص کردن حد و مرزها است و یا نظام های ارزیابی قوانین است که بعد از ابلاغ سیاستهای کلی جلسه ای با معاونت حقوقی دولت و قوه قضاییه و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصحت نظام و کمیته کاری تشکیل شد و منتظر نتایج کارشناسی هستیم تا جلسات بعدی را بگذاریم که نحوه اجرا را نیز مشخص کنیم که هر بخشی در سیستم خود کارها را ساماندهی کند.
اصلاح ساختار بودجه ضروری است
رییس مجلس درباره اصلاح ساختار بودجه افزود: اصلاح ساختار به بخشهای مختلف کشور مربوط است. سال گذشته نیز در همین موقع ها رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی سران قوا قرار دهید، تقریبا در سه دوره ریاست بر مجلس تغییراتی که در لایحه سالانه بودجه در مجلس وجود داشته، حدود پنج درصد بوده است.
وی افزود: برخی از اصلاحات و تغییرات در بودجه ممکن است کیفی بوده باشد، مثلا در بخش کشاورزی در مورد آبیاری تحت فشار چند سال اصرار داشتیم که آن کار انجام بشود ولی تغییرات عمده و کلان در کل لایحه ندیدیم.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اصلاح ساختار بودجه ضروری است و ابتدا باید در دولت اتفاق بیافتد و لایحهای باشد که با آن ساختار واقعی بودجه تطبیق داشته باشد که بحث آن وجود دارد و سازمان برنامه باید یک برنامه مدون در مورد آن داشته باشد، و اگر حرف سنجیده و معقولی باشد مجلس حتما حمایت میکند.
لاریجانی گفت: دلیلی بر عدم حمایت از اصلاح ساختار بودجه نداریم اما باید پیشنهاد را باید ببینیم یک بخشهایی را قانون اساسی مشخص کرده است.
لایحه بودجه دو ساله با قانون اساسی سازگار نیست
وی اظهار داشت: پیشنهاد لایحه بودجه به صورت دو ساله با نص صریح قانون اساسی سازگار نیست قانون بودجه یکساله است البته می توانند مطالعه دو ساله انجام بدهند اما بودجه ای که به مجلس ارائه می شود باید یکساله باشد.
وی افزود: برخی دستگاهها چون قانون اساسی درآمدها و هزینه ها در ردیفهای مشخص تعیین شده و قانون محاسبات نیز آن را تایید کرده است بنابراین باید ردیفها مشخص باشد و الزامات قانون اساسی و قوانین مادر باید رعایت شود.
بیان کلمه لابی در مجلس اشتباه است
وی ضمن گلایه از استفاده از کلمه لابی دستگاهها با مجلس گفت: عنوان میشود که برخی از دستگاهها با مجلس و کمیسیونهایش لابی میکنند این کلمه اشتباهی است چرا که آنها مشکلاتشان با دولت حل نمیشود و برای حل آن به مجلس و کمیسیونهای تخصصی مراجعه میکنند.
وی تصریح کرد: بهتر است که از این کلمه استفاده نشود چرا که برداشتهای دیگری از آن میشود البته این موضوع اشکالی ندارد که آنها برای حل مشکلاتشان به مجلس روی میآورند، در کلان باید شاهد اصلاحات ساختاری معقول و سنجیده بودجه باشیم.
در دوازده سال حضورم در مجلس بسیار تجربه کسب کردم
لاریجانی درباره حضور خود در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و این که لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از حیث عملکرد سیاسی چه فرق هایی کرده است گفت: این سوالات بیشتر رمانتیک است که من وارد نیستم، به هر حال انسان ها در مسیر کارهای سیاسی مثل بقیه امور پیشرفت میکنند و در زمینههای مختلف تجربه پیدا می کنند. من هم در خدمت نمایندگان مجلس در این دوازده سال واقعا درس آموختم و خیلی تجربه پیدا کردم و از نظراتشان استفاده کردم. در سطوحی مشکلات کشور را بهتر دیدم و بنابراین اگر شما صدرایی بیندیشید مرحوم ملاصدرا به حرکت جوهری قائل بود و هر دم انسانها عوض می شوند و این خیلی عجیب نیست.
مجلس با دقت در موضوع رونق تولید کار کرد
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی در حوزه رونق تولید چه اقداماتی انجام داده و به چه دلیل تحقیق و تفحصهایی که برای مجلس هزینهبر است به سرانجام نمیرسد؟ تصریح کرد: تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و در قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار گرفت یا تحقیق و تفحص در مورد سازمان تامین اجتماعیدر قوه قضاییه مورد پیگیری است.برخی مباحث در این حوزه تخلف و برخی دیگر جرم است اگر جرم باشد از سوی قوه قضاییه پیگیری میشود و اگر تخلف باشد کمیسیونهای مجلس آن را پیگیری میکنند.
رییس مجلس مجلس خاطرنشان کرد: پروندههای زیادی در خصوص مسئولین اجرایی قبلی و کنونی در دیوان محاسبات مطرح است و برخی از تحقیق و تفحصها در دیوان محاسبات مورد پیگیری قرار میگیرد.
وی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با دقت زیادی بر روی موضوع رونق تولید کار کرد و کمیسیونی را برای این موضوع مشخص کرد. در این مجلس قانون رفع موانع تولید تصویب شد که یکی از قوانین مترقی کشور است. البته برخی از زوایای آن اجرایی نشده از همان کمیسیون مذکور چندین گزارش به مجلس شورای اسلامی داده شد که در چه حوزههایی نقص وجود داشته اما در این حوزه هم در تقنین و هم در نظارت کارهای خوبی انجام شده است.
برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه ای ندارم
لاریجانی درباره برنامه خود برای مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم گفت: امیدوارم هم مخالفان و موافقان من همیشه خوشحال باشند و بخلی در این زمانه ندارم. من یک فرزند کوچک نظام و عضو مجلس شورای اسلامی هستم و همواره از محضر نمایندگان استفاده میکردم.
رییس مجلس گفت: من احساس نمی کنم پس از من خلایی وجود داشته باشد همین الان رجالی در میان نمایندگان هستند که میتوانند کارهای بسیار اساسی انجام بدهند و این عرصه خالی نیست، این که مخالفان مطالب را می گویند به امید خدا حجت شرعی دارند دشمن یکدیگر که نیستیم این نظام کار میکند شاید نظر متفاوتی با من دارند.
وی افزود: من خانه نشین نیستم و هر وظیفه ای به دوش من گذاشته شود انجام می دهم ما در این چهل سال بر اساس عقیده مان کار کردیم، هم در زمان جنگ و هم پس از آن کار کردیم. تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه ای ندارم.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره سهمیه بندی بنزین و اجرای آن گفت: این مساله مال امروز و دیروز نیست. از سال ۸۸ در مجلس و دولت مطرح بوده است. بحث این است که آیا این یارانههای پنهان به اقتصاد کشور لطمه میزند. آیا توزیع عادلانه است یا خیر؟
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: من تا آنجا که اطلاع دارم هم آن زمان و هم این زمان بعضی اقتصاددانان برجسته کشور و طیفهای مختلفی در این زمینه اتفاق نظر داشتند که این مسیر اتلاف منافع است و به شکاف طبقاتی هم کمک میکند که باید از آن جلوگیری کرد. بعضی از مجلات و روزنامه های اقتصادی هم که در می آید غالبا مطالعه میکنم خیلی راجع آن حرف زده شده است یعنی به صورت قارچ گونه نبوده که حادث شود. بحث زیادی شده است.
وی ادامه داد: بحث این است که چگونه باید آن را علاج کرد. قانون هدفمندی یارانه ها مدلی برای علاج ارایه کرد. آن قانون، قانون دقیقی است دولت باید آن را درست اجرا کند. من حامل این نظرم که مجلس تصمیمش در آن زمان درست بوده است. اگر درست اجرا شود حمل و نقل عمومی در آنجا ذکر شده است که چقدر منابع به آن سمت برود. راجع مترو و راه آهن در مورد همه آنها بحث شده است. یعنی یک وجه نباید انجام شود باید همه وجهها اجرا شود.
پروندههای تخلفات مسئولان اجرایی قبل و حال در دیوان محاسبات باز است
وی افزود: الان پروندههای زیادی در دیوان محاسبات از تخلفات مسؤولین اجرایی قبل و حال وجود دارد و بعضی از این موارد نیز بر اساس تحقیق و تفحصهایی است که مجلس انجام داده و یا دیوان محاسبات کمک کرده و با هم انجام دادهایم و این طور نیست که این تحقیق و تفحصها هدر رود.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مجلس دهم درباره تحقق شعار سال گفت: از مسائلی که مجلس به طور فوری روی آن کار کرد این بود که کمیسیونی برای این کار مشخص کرد که آقای فولادگر مسئول آن است و قانون رفع موانع تولید توسط این کمیسیون ارائه شد و در مجلس مورد تصویب قرار گرفت که یکی از قوانین مترقی کشور است. البته همه زوایای آن اجرا نشده و من این را قبول دارم اما کار مجلس قانونگذاری است.
وی اظهار داشت: علاوه بر این همین کمیسیون چندین گزارش به مجلس در مورد نواقص در اجرای حمایت از قانون حمایت از تولید ملی به مجلس ارائه داد و هم در نظارت برای تحقق شعار سال کار شده و ما پیگیر این موضوع هستیم.
اراده سیاسی برای حل موضوعات بین ایران و آمریکا همیشه هست و بن بستی نیست
لاریجانی درپاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون CBS NEWs آمریکا که پرسید آیا راه کار عملی برای شکستن بن بست بین ایران و آمریکا می بینید؟ گفت: اراده سیاسی برای حل این موضوعات همیشه هست و بن بستی نیست. افرادی هم هستندکه گفتگوهایی میکنند. بحث این است که آن سیاست فشار حداکثری حتما روش غلطی است و باید این روش را اصلاح کنند. برخی کشورها هم دارند تلاش می کنند ما هم درها را نبستیم ولی اصل این است که آمریکایی ها باید بفهمند که این روش درست نیست.
وی افزود: این روش در گذشته هم جواب نداد. زمانی فشار میآوردند که ایران از مساله هسته ای منصرف شود حتی یادم هست که میگفتند یک سانتریفیوژ هم نباید داشته باشید آیا موفق شدند، نشدند، اوباما نامه نوشت من غنی سازی را در ایران قبول میکنم حالا بیاید مذاکره کنید. همین قدر عقل را اگر مسوولین آمریکایی داشته باشند که از تجربه گذشته استفاده کنند میتوانند این مساله را حل کنند و راه بسته نیست.
در انتخابات مجلس شرکت نمیکنم
لاریجانی در پاسخ سوالی مبنی بر اعلام کاندیداتوری مجددش اظهار داشت: حقیقت این است من در مجلس دهم هم نظرم این بود که ورود نکنم و الان که نگاه میکنم که ۱۲ سال است توفیق نمایندگی مردم قم را داشتم و آن زمان هم آن زمان هم بزرگان و آقایانی تماس داشتند و به نحوی شد که مرا قانع کردند این بار هم همینطور شد که بزرگان و آقایان نامهای نوشتند به صورت شفاهی و تلفنی با من صحبت کردند و من هم تلاش کردم که آنها را قانع کنم به اینکه ۱۲ سال برای حضور در این عرصه کافی است لذا به نظر میرسد که این تصمیم لحظهای نیست و من مدتی روی آن فکر کردم و امیدواریم که انشاءالله همین مسیر طی شود.
رییس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بدون اقناع عمومی بیان کرد: البته من در این زمینه توضیح دادم و گفتم این موضوع ۲ وجه داشت، یک وجه مشورتی و و یک وجه تصمیمگیری. آن صحبتی که مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه فرمودند کاملا همین بود که حق بود. یعنی این مساله در جلسه سران مطرح شد و ایشان هم حمایت فرمودند. البته حواشی مسائلی مطرح میکنند ولی حق همین است.
وی افزود: البته من مطلع بودم پنجشنبه هم با آقای رحمانی وزیر صنعت و معدن هم درباره برخی مشکلات این امر صحبت کردم و روز سهشنبه هم در جلسه غیرعلنی به نمایندگان مجلس گفتم که چنین طرحی شبیه طرح وجود دارد. آقای مصری هم در مجلس گزارش دادند در حال اجرا است. البته تاریخ دقیق آن را به خاطر ندارم ولی گفتم که روزهای آینده.
لاریجانی اضافه کرد: نکته این است که دولت میتوانست طبق قانون هدفمندی یارانهها اینکار را انجام بدهد و قانون به او گفته که این کار را بکند. منتها دولت به خاطر شرایط و حساسیتها در آنجا مشورت کرد این جنبه مشورتی بود. ولی پیشنهاد، پیشنهاد دولت است. آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع را به مردم بدهند. چرا که قانون هم گفته ۵۰ درصد را بدهد ما این را تغییر بدهیم.
رییس مجلس بیان کرد: در مرحله اجرا نیز اقناع عمومی لازم بود و الان هم لازم است چرا که هنوز هم ابعاد آن روشن نیست. رسانهها و رادیو و تلویزیون باید در این قضیه کار کنند و البته من شنیدم در آن ستادی که وزارت کشور داشت کمیته رسانهای داشته و بنا بوده که کار کنند و القاعده آقایان رادیو وتلویزیون باید همت کنند و اگر نقصی هم وجود داشته باید جبران کنند.
عراق را متحد طبیعی خود میدانیم
وی درباره اتفاقات عراق و نگرانی ایران گفت: با حضور آیت الله سیستانی در عراق و رهبری جامعی که دارد ما نگرانی نداریم و ایشان به ابعاد مساله خوب وقوف دارند. آن زمانی را که داعش را آمریکا تحریک کردند که عراق را بگیرد آن زمان ما نگران بودیم و برای سرکوب آنها هم کمک کردیم. الان فکر می کنم ایشان با تدبیر موضوع را به سمت حمل ماجرا می برند و اگر کمکی از ما بخواهند در خدمت آنها هستیم ولی اصل تدابیر ایشان است.
خبرنگاری پرسید اتفاقات عراق تاثیری بصورت سیاسی و کلی در ایران دارد گفت: چه تاثیری، شما هر تخیلی دارید بگویید ما چیزی نمیبینیم، ما از نظر کلی عراق را یک متحد طبیعی خود میدانیم ولی ما نگرانی نداریم چون رجال پخته سیاسی و مذهبی در عراق هستند مخصوصا خود آیت الله سیستانی این مسایل را می توانند حل کنند و نیاز به کمک ندارند.
برخی رفتارهای اروپاییها منصفانه نیست
رییس مجلس انتقادات پارلمان اروپا به جمهوری اسلامی ایران گفت: پارلمان اروپا همواره در معرض لابیهایی است و گاهی نظراتی را هم مطرح می کنند که برای حالا نیست، قبلا هم از این مطالب بیان می کردند، البته یک مذاکرات انتقادی هم با آنها داشتیم که نمایندگانی از مجلس با آنها گفتوگو میکنند و اختلاف نظر هم با آنها داریم.
لاریجانی افزود:رفتار اروپاییها در برخی از زمینه ها واقعا منصفانه نیست و ما هم قائل نیستیم و اختلاف نظر داریم ممکن است آنها نقد بکنند و ما هم کار آنها را نقد کنیم، دلیل ندارد با اروپاییها یکسان بیاندیشیم؛ راه مذاکرات میان نمایندگان مجلس و پارلمان اروپا بسته نیست و مسیر گفتوگو وجود دارد.
وی درباره اینکه چرا علی رغم اینکه برخی نمایندگان اذعان دارند برخی کاندیداها هزینه نجومی میکنند اما مجلس دهم قانونی در اینباره تصویب نکرد و اهتمامی هم در این زمینه نداشت؟ گفت: من از جنابعالی که از رسانههای کشور هستید تعجب می کنم ما راجع به کیفیت انتخابات که استانی بشود و در واقع همان نگاه ملی که میگویید و هم برای شفافیت مالی و هم برای نگرانی که آیت الله جنتی یکی دوبار گفتند که این سیل جمعیت برای نام نویسی کم شود برای آن چارچوب هایی گذاشتیم و این قانون تصویب شد و به شورای نگهبان فرستاده شد که آنها ایراداتی گرفتند، خوب الان چه کار کنیم. ما کارمان را انجام دادیم بنابراین ایراد را باید شورای نگهبان رفع کند.
لاریجانی با بیان این که ایراد چه بود و از کجا شروع شد، افزود: بحث استانی شدن انتخابات در هر سه دوره مجلس مطرح بود. انتخابات استانی بصورت تناسبی بود تا افرادی که تفکرات ملی و عمیقتری دارند بتوانند انتخاب شوند. من یک سال و نیم پیش با آیتالله جنتی صحبت کردم گفتم این مطلبی است که مرکز پژوهش های مجلس به نتیجه رسیده است و آقای دهقان که الان عضو حقوقدان شورا شدند نیز پیگیری این مسئله بود و بعد که اتفاقاتی رخ داد، من هم جلساتی با اعضای شورای نگهبان داشتم و آقای کدخدایی، دهقان، کولیوند و مرکز پژوهشها را دعوت کردم بنا شد در قانون انتخابات تجدیدنظر کنیم ساختار آن را درست کنیم تا هم نقش احزاب و گروهها مشخص شود و همچنین کاندیداها شفافیت مالی داشته باشند . اما وقتی تصمیمگیری در مجلس شد و مجلس هم رای داد، در شورای نگهبان به استانی شدن ایراد گرفتند.
رییس مجلس با بیان اینکه مجلس کارش را انجام داد و باید از شورای نگهبان پرسید که چرا این کار را به تعویق انداختند، اظهار داشت: یک ماه هم تصویب آن در مجلس طول کشید. من فکر میکنم برای این انتخابات نمیشود کاری کرد مگر اینکه دوباره در سطح ملی فکرهایی کرد، ممکن است بگویید میشد بحث شفافیت را جدا میکردیم و بقیه طرح میماند که مجلس به این کار رای نداد و متوقف شد.
مجلس اختیار زمان و روش اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را به دولت واگذار کرده بود
رییس مجلس درباره مشورت با نمایندگان مجلس درباره اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت اظهار داشت: در جلسات مختلف بحث یارانهها در مجلس جدا از جلسات سران قوا مطرح شد، این طرح هم دو سال پیش مطرح بود و هم در مهرماه ۹۸ هم مطرح شد. سازمان برنامه بودجه و مرکز پژوهشهای مجلس نیز گزارشاتی را به نمایندگان ارائه کردند.
وی گفت: هیات رییسه مجلس نیز سازو کاری را تعیین کرد و یکی از نواب رییس نیز طرح را بررسی و گزارشی را نیز ارائه کرد، بنابراین این طرح در مجلس مطرح بود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت تصمیم مجلس نبود، چون مجلس قبلا در سال ۱۳۸۸ قانون گذرانده بود.
وی گفت: البته ممکن است درباره زمان و روش اجرا طرح مدیریت مصرف سوخت اختلاف نظر وجود داشته باشد، چون اختیار به دولت واگذار شده بود دولت آن را اجرا کرد.
راه گفت وگو باز است اما نباید حرفهای گستاخانه بزنند
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، در مورد برجام و نقش طرفهای اروپایی گفت: اروپایی ها نمی گویند که نمیخواهند به تعهدات برجام عمل کنند بلکه برخی از آنها می گویند ما نمیتوانیم، البته برخی در داخل کشور معتقدند اروپایی راست می گویند، اما به هر حال ما در این طرف قضیه از وقتی آمریکاییها از برجام خارج شدند ما باید از نفع برجام استفاده میکردیم اما این اتفاق نیفتاد. باید برای این معادله راه حلی پیدا میکردیم. برخی کشورهای اروپایی تکاپویی دارند که نمیدانم به چه نتیجهای برسند. اما اگر آنها بخواهند از ماشه استفاده کنند ایران هم برخی از تعهدات خود نسبت به آژانس را مورد تجدید نظر قرار میدهد. اگر عنصر نامطلوبی در صحنه بینالمللی مقررات را زیر سوال میبرد بقیه باید جلوی او را بگیرند نه جلوی کسی که به او اجحاف شده است. ما بیش از یک سال صبر کردیم. الان من معتقدم راه گفتوگو و دیپلماسی باز است اما نباید حرفهای گستاخانه بزنند.
قطعی اینترنت بحث موقتی بود
رییس مجلس در پاسخ به سوال روزنامه آساهی ژاپن درباره قطعی اینترنت و آسیب به بیزینسهای نوپا اظهار داشت: این یک بحث موقتی بود و شورای امنیت در این زمینه تصمیم گیری کرده بود البته به این موضوع نیز دقیق کرده بودند که برخی از کسب و کارها از طریق اینترنت بوده و نباید لطمه وارد شود و به همین دلیل مساله قطعی اینترنت سریعا حل شد و البته بخشی از قطعی اینترنت نیز منطقهای بود که حل شد.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ای اف پی فرانسه، درباره اغتشاشات و اعتراضات اخیر و مطرح شدن زمانبندی افزایش نرخ بنزین به نحوی دیگر بیان کرد: قاعدتا این مساله میتوانست از راههای دیگری هم انجام شود. این امور یک راه ندارند. آن مجموعه ای که از دولت مسئول این کار بودند، این راه را دنبال کردند. شاید هم آنها فکر نمیکردند این مساله این میزان تبعات داشته باشد. البته من در جریان نیستم و شورای امنیت مسئول این مساله بود. ولی به اعتقاد من حتما فرصتی هست که حتما بازنگری انجام شود که کجاها در اجرا نقص وجود داشته است. و آن نقایص را جبران کنند چرا که اصل فکر یک مساله است و نحوه اجرا بحث دیگر.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه AFP فرانسه مبنی بر اینکه آیا زمانبندی اجرای تصمیمگیری اخیر درباره سهمیهبندی بنزین میتوانست به زمان و شرایط دیگری موکول شود گفت: قاعدتا میتوان از طریق راههای دیگر این موضوع را انجام داد چرا که این امور یک راه ندارد ولی به هر حال آن مجموعهای از دولت که مسئول اجرای این کار بودند این راه را دنبال کردند.
وی افزود: شاید هم دولت فکر نمیکرد که اجرای این موضوع اینقدر تبعات داشته باشد ولی در مجموع شورای امنیت مسئول این کار بوده است.
وی اظهار داشت: تصور میکنم فرصت لازم هم اکنون وجود دارد تا بازنگری در اجرای این موضوع وجود داشته باشد تا نقصها مشخص شود و باید تلاش کنیم تا این نقایص را جبران کنیم چرا که اصل فکر یک چیز است و اجرا چیز دیگری.
پارلمان صدای مردم است
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اعتراضات مردم از سوی مسئولین و نمایندگان مجلس حق شناخته شده و آیا احتمال اجرای این موضوع چگونه به یک اقدام عملی تبدیل شود تا مردم بتوانند مطالباتشان را بیان کنند همچنین آماری از جانباختگان اغتشاشات اخیر هم وجود ندارد گفت: ما مدلی در مجلس هم اکنون داریم که معمولا صنوف مختلف اگر اعتراضی داشته باشند مقابل مجلس و در جایگاهی خاص اعتراض خود را بیان میکنند و معمولا یک نفر از اعضای هیات رئیسه و یا یکی از مسئولین کمیسیونها در جمع افراد معترض رفته و نظرشان را جویا میشوند و اگر هم لازم باشد چند نفر از آنها به داخل مجلس آمده و با آنها مذاکره کرده و حرفشان را میشنویم و اگر هم نیاز به پیگیری آن باشد آن اقدام را دنبال میکنیم. چرا که معتقدیم پارلمان صدای مردم است.
وی افزود: اکثر روزها در کنار پارلمان جمعی از صنوف مختلف آمده و نظراتشان را بیان میکنند.
لاریجانی تصریح کرد: در کشور هم قانون اساسی اعلام کرده و همه هم این حرف را میزنند و مشکلی در این زمینه نداریم اما مشکل آنجایی است که این اعتراض به رفتاری خشونتآمیز تبدیل میشود و استفاده از سلاح سرد و سلاح گرم از سوی برخی افراد به کار میرود.
صف معترضین از اعتشاشگران جدا شد
وی افزود: در برخی از این شهرها شنیدم که از سلاح تیربار استفاده کردهاند که این موضوع محل اشکال است و کاملا مشخص است که اینها دو صنف هستند که یکی معترضین که باید حتما حرفشان را شنید و سنجید و راه حل برای آن پیدا کرد و دیگر اینکه عدهای میخواستند از این بلوا چیز دیگری درست کنند، طبق فرمایش مقام معظم رهبری صف معترضین از اغتشاشگران باید جدا میشد.
وی افزود: طبعا برای هر دو موضوع راه وجود دارد و اگر دنبال قانون خاصی هستند میدانم که برخی از همکاران به دنبال آن بودند که طرحی در این باره بیاورند و اگر لازم است که قانونی در این باره تصویب شود ما آن را دنبال میکنیم ولی فکر نمیکنم هم اکنون مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد و اگر هم نقصی دارد حتما آن را دنبال خواهیم کرد.
لاریجانی گفت: اینکه در حوادث اخیر برخی افراد مجروح شده و یا مشکلاتی برای آنها بوجود آمده و یا ضایعهای برای برخی خانوادهها بوجود آمده و یا اموال برخی افراد سوخته و یا خسارتهایی به آن وارد شده است باید بگویم که حتما بخشهای امنیتی کشور حتما این کار را دنبال خواهند کرد و وظیفه آنان است که این موضوع را پیگیری کنند.
وی درباره پاسخ نظام در این باره گفت: حتما این راه بسته نیست و حتما به خواستههای آنها توجه خواهد شد و اگر هم لازم باشد کارهایی انجام شود حتما پیگیری خواهد شد.
اعتبارات حوزه فرهنگ کاهش یافته است
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به کاهش اعتبارات حوزه فرهنگ گفت: این نقص وارد است که اعتبارات حوزه فرهنگ کاهش یافته است و باید به مطبوعات و بخشهای فرهنگی توجه بیشتری شود. همچنین مطبوعات با ما تماس گرفتهاند که وضعیت خوبی ندارند و منابعی که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته است کفاف نمیدهد.
لاریجانی ادامه داد: در بودجه ۹۹ باید به اعتبارات حوزه فرهنگ توجه کنیم و البته منابع امسالمان محدود است و ممکن است که سال آینده باز هم با مشکلاتی روبهرو شویم، اما این اشکال وارد است و باید به حوزه فرهنگ توجه بیشتری داشته باشیم.
اصلاحات سیاسی باید در شرایط آرام و منطقی انجام شود
لاریجانی درباره ضرورت اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشور گفت: اصلاحات ساختاری از یک جنس نیستند، برخی در خود دولت و نهادهای حکومتی باید انجام شود، مثلا در مورد املاک و امکاناتی که بخش های مختلف دولت و قوا و نهادهای مختلف دارند حجم بسیار گسترده ای است که ربطی به آحاد مردم ندارد بلکه باید استفاده بهینه از امکانات موجود باید در نظر گرفته شود، که یک بخش از اصلاحات ساختاری است.
رییس مجلس اظهار داشت: صندوقهای بازنشستگی دچار مشکل است که اصلاح و تبدیل آن باید درون دولت و حکومت باید انجام شود که ربطی به مردم ندارد، برخی از این اصلاحات ساختاری به نحوی نیست که مشکلات اجتماعی در آن وجود داشته باشد.
لاریجانی اصلاح ساختاری در حوزه اقتصادی را ضرورری و لازم دانست و گفت: البته شاید برخی از اصلاحات ساختار اقتصادی در شرایط فعلی تحریمی امکان پذیر نباشد، منابع آن نیز وجود نداشته نباشد اما باید تفکر آن وجود داشته باشد و ساماندهی شود.
وی برخی اصلاحات در ساختار اقتصادی را امکان پذیر برشمرد و گفت: در ساختار بودجه می توان وضع بهتری بوجود آورد اگر با فکر برنامه ریزی شود، قابل اجرا است.
اصلاح ساختار اقتصادی بر سیاسی اولویت دارد
لاریجانی درباره اصلاح ساختار سیاسی کشور نیز گفت: برای این کار باید شرایط قانون اساسی را تغییر دهیم، البته هنوز از ظرفیتهای فراوان قانون اساسی استفاده نکرده ایم.
وی گفت: قانون اساسی کشور وحی منزل نیست در یک شرایط آرام و منطقی می توان بری اصلاحات کشور و بهبود وضعیت ساختار سیاسی کشور که در قانون اساسی سازو کار آن وجود دارد و تعبیه شده است، البته آن چه الان مهم است اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.