تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹

تهران- ایرنا- پهلوانان نمی‌میرند و قهرمانان ماندگارند و محبوب. پهلوانانی که اخلاق‌مداری آنها در گنجینه دل تاریخ ثبت شد تا امروز این جریان فرهنگی- اجتماعی با ابتکار کمیته ملی المپیک یادگاری ماندگار در تکریم آنان تبدیل شود.

بزرگانی چون «پوریای ولی» پهلوان قرن هشتم قمری، جهان پهلوانان «غلامرضا تختی» و «پرویز دهداری» سرمربی تیم ملی و معلم اخلاق که قهرمانی را با پهلوانی معنا کردند تا برای همیشه در تاریخ به عنوان الگویی تمام عیار ماندگار شوند و در این برهه هم هر ورزشکار قهرمانِ که به عنوان سفیر ایران در عرصه‌های ورزشی حضور می‌یابد و با گفتن «یا فاطمةالزهراء»، «یا ابوالفضل» و سجده بر زمین یا اهدا مدال، نگاه‌ها را به خود معطوف می‌کنند، گویای احساسات ملی و هویت اسلامی و در یک جمله نماد شخصیت ملت بزرگ را به تصویر می‌کشند.

هر چند در ورزش دنیای مدرن بسیاری از کشورها نیروی ورزشکار کالایی گرانبها است که صاحبش آن را به بهترین خریدار می‌فروشد یا ورزشکاران مارکی برای فروش می‌شوند که کالاهای دیگر را با نام آنها بتوان فروخت، اما اصالت ورزش ایرانیان مبتنی براخلاق است، ورزش مولا علی (ع) است و پیوند این ورزش با بدنه ورزش حرفه‌ای و حتی آماتور و آموزش آن در سراسر کشور می‌تواند بالندگی اخلاقی را در ورزش کشور احیا کند.

کمیته ملی المپیک هم در این مسیر دست به ابتکار زد و با تکریم از پیشکسوتان و ارج نهادن به جایگاه قهرمانان، با تاسی از منش اخلاقی پهلوانی خود وارد گود شد تا با نصب پلاک افتخار ایران بر سر درب منازل قهرمانان المپیک و پارالمپیک در ترویج فرهنگ پهلوانی و اخلاقی سهمی به یادگار بگذارد.

این نهاد بین‌المللی در گام نخست با حضور در منازل «علی میرزایی» پیشکسوت و دارنده برنز وزنه‌برداری المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی و نقره و برنز مسابقه‌های جهانی ۱۹۵۱ میلان و ۱۹۵۴ وین، «محمد نصیری سرشت» دارنده 3 مدال طلا، نقره و برنز بازی‌های المپیک و پنج مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز در رقابت‌های جهانی و سه نشان طلا و یک نقره بازی‌های آسیایی، «امامعلی حبیبی عسگری» دارنده نخستین مدال طلای المپیک ایران، «محمد مهدی یعقوبی» پیشکسوت کشتی و دارنده مدال نقره المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و برنز قهرمانی جهان در سال ۱۹۵۱ هلسینکی، «ابراهیم جوادی» ستاره کشتی ایران و جهان و دارنده پنج مدال المپیک و جهان، «منصور برزگر» قهرمان جهان و نایب قهرمان المپیک و «علی اکبر حیدری» پیشکسوت کشتی آزاد و دارنده نشان برتر بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ و نقره بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ پلاک افتخار را بر سر درب خانه هایشان نصب کرد.

در واقع گام نخست کمیته المپیک نصب پلاک افتخار قهرمانان مدال طلا، نقره و برنز بازی‌های المپیک ۱۹۴۸ تا ۲۰۰۰ است که در ادامه نصب پلاک افتخار چهار پیشکسوت وزنه‌برداری، ۱۹ قهرمان و نایب قهرمان و پیشکسوت عرصه کشتی، تکواندو و جودو باقی مانده است.

همچنین کمیته ملی المپیک در گام دوم با حضور در منازل قهرمانان و مدال‌آوران المپیک ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ پلاک افتخار این عزیران را بر سر درب منازلشان نصب می‌کند که در این گام ۲۵ مدال‌آور حضور دارند. 

مدیر موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک که مسوولیت این کار را برعهده دارد، قرار است پلاک افتخار مدال‌آوران پارالمپیک را از نخستین حضورشان در سال 1988 تاکنون را در تعاملی با فدراسیون جانبازان و کمیته پارالمپیک بر سر درب منازلشان نصب کنند.

در عین حال با برنامه‌ریزی و رایزنی صورت گرفته توسط کمیته ملی المپیک قرار است در نزدیکترین بوستان و پارک منازل قهرمانان المپیک، سردیس نام‌آوران ساخته و نصب شود.

این اقدام فرهنگی یا تعامل موزه ملی ورزش می‌تواند یکی از روش‌های موثر ترویج اخلاق در ورزش، نهادینه کردن فرهنگ پهلوانی در میان ورزشکاران باشد و این مهم زمانی تحقق خواهد یافت که مسوولان فرهنگی هم به سهم خود به این امر توجه داشته باشند.