احمد معتمدی روز یکشنبه در هفتمین گردهمایی دانشگاه ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی و ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز جهانی که در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: پژوهشگاهها مانعی در راه ارتباط صنعت و دانشگاه ها هستند و تمام پژوهش ها را پژوهشگاه ها انجام می دهند و معمولاً چیزی از پژوهش ها برای دانشگاه ها باقی نمی ماند.
وی افزود: نیازمند بازنگری نقش دانشگاه ها در اقتصاد مقاومتی هستیم.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: دانشگاه نسل سوم، ارتقای جایگاه بین المللی این دانشگاه و رسیدن به تراز بین المللی سه موضوع مورد توجه این دانشگاه است که پیگیری می کنیم.
معتمدی گفت: شاخص های طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی باید بازنگری شود.
وزارت علوم و کمیسیون آموزش تعامل بیشتری داشته باشد
همچنین سعدالله نصیری قیداری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در این گردهمایی تاکید کرد: اجرای طرح اقتصاد مقاومتی و ارتقای ۱۰ دانشگاه و پژوهشگاه در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده برای اقتصاد مقاومتی باید قوت بیشتری پیش رود.
وی افزود: در تمام قسمت های آموزش عالی اگر روزی جوانی در جبهه بوده جامعه در زمان مقتضی از او حمایت هایی می کند، دانشگاه ها نیز در حمایت از دولت و نظام تلاش های زیادی کرده اند اما لطمه هایی به آنها وارد شده است.
سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در توضیح این موضوع خاطرنشان کرد: دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف به طور مضاعف گرفتار این لطمه ها از جمله تحریم ها هستند اما در اصول ۴۲ گانه طرح ارتقای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها اختصاص یک امتیاز به این قبیل دانشگاه ها دیده نشده است.
نصیری قیداری اظهارداشت: این دو دانشگاه اکنون در شرایط تحریم قرار دارند و به همین دلیل شرایط خاصی در این دانشگاه ها حکمفرما است.
وی ادامه داد: اگر به شاخص های تعریف شده در ارزیابی های دانشگاه ها برای ورود به تراز بین المللی نگاه کنیم، دانشگاه های صنعتی نسبت به دانشگاه های علوم پایه و علوم انسانی در رتبه های بالاتری قرار دارند.
سرپرست دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: در اسناد بالادستی، توجه ویژه ای به دانشگاههای علوم انسانی و پایه شده است اما این مساله چقدر در کشور دیده می شود؟ در کنار توسعه علم و فناوری باید به توسعه علوم، اخلاق و انسانیت هم توجه شود.
نصیری قیداری گفت: اعضای کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از این قبیل جلسات وزارت علوم بی اطلاع هستند و تنها ارتباط وزارت علوم با این کمیسیون در حد پاسخ به سوال ها نمایندگان یا استیضاح وزیر است.
وی تصریح کرد: ارتباط وزارت علوم و کمیسیون آموزش کاملاً یک طرفه است در حالی که وزارت علوم باید از این کمیسیون بخواهد در قانون و مقررات اصلاحاتی اعمال کند، چرا که بیشتر مشکلات ناشی از ایرادات موجود در قانون است.
وی افزود: آموزش عالی مدام بر این مساله انتقاد دارد که نمایندگان مجلس قانون مشخصی در مسائل دانشگاهی پیگیری یا تصویب نمی کنند در حالی که در تعامل دو طرفه نمایندگان و وزارت علوم باید از نظرات یکدیگر برای پُر کردن خلاء های قانونی مطلع باشند.
دانشگاه ها اختیارات بیشتری داشته باشند
مجتبی شریعتی نیاسر معاون پیشین آموزشی وزارت علوم و عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در این گردهمایی گفت: رویکرد آموزش عالی برای پیشرفت در طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز جهانی باید تحولی باشد؛ برخی نهادهای ذیربط کشور در این پروژه تاثیرگذار هستند و سایر دستگاه ها هم باید با دانشگاه ها همراهی کنند.
وی افزود: پیشرفت این پروژه به دو موضوع بودجه و تفویض اختیار بستگی دارد که البته تفویض اختیار به دانشگاه ها زیاد نیست.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: پیش از این ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال به طرح ارتقای ۱۰ دانشگاه و پژوهشگاه اختصاص می یافت اما میزان آن هم اکنون کاهش یافته است.
شریعتی نیاسر اظهار داشت: ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاهی که در این طرح ارتقا حضور دارند بهترین های آموزش عالی محسوب می شوند و پیشکسوتان آموزش عالی در همین تعداد مراکز آموزش عالی حضور دارند.
وی گفت: به همین دلیل باید تفویض اختیار بیشتری به دانشگاه ها صورت گیرد و اعتماد بیشتری به آنها داشت.