تهران- ایرنا- رییس شورای ملی زعفران ضمن انتقاد از بکارگیری کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف، گفت: هنوز کارت‌های اجاره‌ای از صادرکنندگان واقعی سبقت می‌گیرند و صادرکنندگان واقعی در این بخش مشکلاتی دارند که حل نشده است.

«محسن احتشام» امروز (دوشنبه) در مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: در دوره رکود و تحریم، سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود، چرا که بخش قابل توجهی از تولید و درآمد منطقه‌ای در این بخش متمرکز است.

وی ادامه داد: در بسیاری از تولیدات محصولات کشاورزی مانند خشکبار و زعفران دارای مزیت نسبی و حتی در بسیاری از محصولات دارای مزیت مطلق هستیم. از آنجا که بخش اعظمی از افراد کم درآمد جامعه در مناطق روستایی مستقر هستتد، توجه به بخش کشاورزی و صادرات موثر محصولات آن، حمایت از این گروه در راستای تولید ثروت و فقرزدایی است.

احتشام معتقد است صادرات محصولات کشاورزی، تاثیر مستقیم بر زندگی روستاییان دارد.

رییس شورای ملی زعفران بیان کرد: حفظ بازارهای فعلی، توسعه بازارهای صادراتی، ارتقای کیفیت و اثربخشی تولیدات بخش کشاورزی بر توسعه صادرات غیرنفتی مستلرم سازمان تخصصی است. تقاضا داریم از سازمان توسعه تجارت ایران حمایت شده و بودجه لازم به موقع در اختیارش قرار گیرد.

احتشام با تاکید بر اینکه به سیاستگذاری درست در حوزه صادرات نیاز داریم، تصریح کرد: سامانه جامع تجارت و تفاوت بازار نیما با بازار واقعی ارز از جمله معضلات صادرکنندگان بخش کشاروزی است.

وی با بیان اینکه رویه‌ها و خط مشی‌های کنونی در راستای ساماندهی و تسهیل فرایند صادراتی نیست، افزود: باید روش‌های قابل اجرا در شرایط فعلی برای تحقق اهداف صادراتی تعیین شده و موانع صادراتی از سر راه برداشته شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به سیاستگذاری‌های نظام پولی و ارزی گفت: تولیدکننده و صادرکننده باید جایگاه خود را داشته و از نظام سوداگری و واسطه‌گری جدا باشند.

احتشام همچنین با انتقاد از محدودیت‌های ارزی تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی ارزبر نیست، بلکه ارزآور است. بنابراین انتظار داریم بخشنامه‌های بازگشت ارز صادراتی کشاورزی به خصوص در محصول زعفران حذف شود.