سمنان- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: مردم نوعدوست این استان در فصل سرما همچون دیگر اوقات سال، با اهدای خون، بیماران نیازمند را دریابند.

وحید بغدادی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در زمان حاضر وضعیت ذخایر خون در استان سمنان مناسب است، افزود: هرساله میزان اهدای خون در فصل سرما کاهش می‌یابد و بر این اساس به اهداکنندگان مستمر، غیرمستمر و دیگر مردم استان سمنان توصیه می شود در این ایام همچنان یاریگر بیماران باشند.
بغدادی با بیان اینکه در فصل‌های سرد سال به‌طور معمول تعداد مراجعه‌کنندگان و میزان اهدای خون کاهش می‌یابد، اظهار داشت: در این روزها، آلودگی هوا نیز مزید بر علت شده و میزان اهدای خون در استان سمنان کاهش یافته است.
وی گفت: نیاز به خون و فرآورده‌های آن برای بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی و همچنین مجروحان ناشی از تصادف ها و سوانح و بیماران تحت اعمال جراحی و شیمی درمانی همچنان باقی است.

اهدای خون به صورت مناسبتی و هیجانی نباشد
وی توصیه کرد: اهدای خون نباید به صورت مناسبتی و هیجانی باشد بلکه با پذیرفتن این مهم که بیماران در هر شرایطی نیازمند خون هستند باید برای اهدای خون اقدام شود.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به اینکه میانگین سنی اهداکنندگان خون در سمنان ۳۷ سال است، اضافه کرد: داوطلبان اهدای خون باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال و حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشند.
وی ضمن قدردانی از مشارکت مردم، بر استمرار امر خداپسندانه اهدای خون تاکید کرد و گفت: تمام پایگاه‌های ثابت در استان سمنان آماده دریافت خون از شهروندان، مسافران و گردشگران است.
وی با بیان اینکه امکان اهدای خون برای افراد ۱۸ تا ۶۰ سال وجود دارد،‌ ادامه داد: آقایان هر سه ماه و بانوان هر چهار ماه یک‌بار می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان اظهار داشت: درمجموع این استان از نظر تامین نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های آن مشکلی ندارد و از نظر شاخص اهدای خون به ازای هر یک هزار نفر و داشتن بالاترین تعداد اهداکننده مستمر در کشور سالیان متعدد رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
سمنان، استان اول کشور در شاخص اهدا به ازای هر یکهزار نفر است، این شاخص در کشور ۲۷ و در استان سمنان ۴۶ اهداکننده است، ۷۹ درصد اهداکنندگان خون در استان اهداکننده مستمر هستند.