نیویورک- ایرنا- جنجال رسانه‌ای و کشمکش شدید سیاسی بر سر «اوکراین گیت»، بزرگترین پرسش در آمریکا را درباره سرنوشت استیضاح دونالد ترامپ مطرح کرده است که آیا این استیضاح در کنگره نتیجه می‌دهد یا باید منتظر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ماند؟

مردادماه امسال، یک فرد ناشناس افشا کرد که ترامپ در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، از وی خواسته بود تا درباره عملکرد مالی « هانتر بایدن » پسر جو بایدن در شرکت اوکراینی «بوریسما» تحقیق کند.

بایدن یکی از رقیبان ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست. هدف ترامپ از اعمال فشار بر اوکراین، پرونده‌سازی برای ضربه زدن به بایدن تعبیر شده است.

نمایندگان دموکرات، این اقدام ترامپ را سوءاستفاده از قدرت تلقی و تحقیقات درخصوص امکان استیضاح او بر مبنای این اتهام را آغاز کردند.
اکنون دموکرات‌ها در روند استیضاح رئیس جمهوری بر دو موضوع متمرکز شده‌اند. نخستین اتهام درباره درخواست از یک کشور بیگانه برای مداخله علیه رقیب ترامپ است و دومی، جلوگیری از تحقیقات و اجرای عدالت از سوی رئیس جمهوری آمریکاست که در تحقیقات بازرس مولر بارها به آن اشاره شده بود.

با این حال گمانه‌زنی‌های سیاسی حکایت از آن دارد که دموکرات‌ها نتوانسته‌اند از ماجرای اوکراین‌گیت برای ایجاد شکاف در جبهه جمهوریخواهان و همراه ساختن نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه علیه ترامپ بهره‌برداری کنند.
تحلیلگران سیاسی در آمریکا می‌گویند تا اینجای جنجال رسوایی اوکراین، به نظر نمی‌رسد دموکرات‌ها به رهبری « آدام شیف » توانسته باشند بر موضع جمهوریخواهان تاثیر گذاشته باشند. در حقیقت، برعکس، حمایت از ترامپ در داخل حزب جمهوریخواه با صدایی بلندتر و رساتر بیان می‌شود.

هفته گذشته، سناتور جمهوریخواه « جان کندی » در گفت‌وگویی با تلویزیون فاکس نیوز استدلال کرد، اگر رئیس جمهوری معتقد باشد که فردی (جو بایدن) - که به نظر می‌رسد رقیب سیاسی است - فاسد است، حق دارد از اوکراینی‌ها بخواهد درباره‌اش تحقیق کنند و این  بر خلاف منافع ملی کشور نیست.

سناتور « لیندسی گراهام » که از چهره‌های مهم جمهوریخواه در کنگره است نیز به تازگی خواستار آن شده است که تمرکز تحقیقات نه روی ترامپ، بلکه بر « هانتر » پسر بایدن و ارتباط او با شرکت گاز اوکراین باشد. گراهام به فاکس نیوز گفت: نمی‌خواهم کشوری را شاهد باشم که فقط جمهوریخواهان در آن مورد تحقیق و بازخواست باشند.

به باور ناظران سیاسی، مواضع جمهوریخواهان نوعی اعتماد نفس به ترامپ داده است.
این نکته‌ای است که « ایمی دیویدسون سورکین » در مقاله‌ای در مجله نیویورکر بر آن تاکید و اذعان می‌کند که جمهوریخواهان با صراحت بیشتری از ترامپ درباره اتهامات مربوط به رسوایی اوکراین پشتیبانی می‌کنند.

بر اساس برخی نظرسنجی‌های جدید در آمریکا، درصد بزرگی از رای‌دهندگان جمهوریخواه از ترامپ پشتیبانی می‌کنند. برخی پایگاه‌های خبری آمریکا همچون « هیل » نیز رقم ۸۸ درصد را در نظرسنجی‌ها اعلام کرده‌اند.
پیام این نظرسنجی‌ها برای نمایندگان جمهوریخواه بسیار روشن است، اگر در برابر ترامپ قرار بگیرند، با ریزش طرفداران خود روبرو شده و در نتیجه، شانس انتخاب دوباره آنها می‌تواند اندک باشد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد روند استیضاح و افشاگری‌های مربوط به پرونده اوکراین بر موضع بسیاری از رای‌دهندگان دموکرات و مستقل‌ها و بسیاری از افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ مشارکت نکردند، تاثیر گذاشته باشد. نظرسنجی‌هایی که توسط چند مرکز مهم در آمریکا از جمله « پولیتیکو، رایزنی صبحگاهی و سی‌ان‌ان » صورت گرفته است نشان می‌دهد ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان از استیضاح ترامپ و برکناری وی حمایت می‌کنند.

 این نظرسنجی‌های تازه حکایت از افزایش درصد موافقان استیضاح در میان این گروه‌هاست. این تغییر نشان می‌دهد که روند استیضاح ترامپ برای دموکرات‌ها بدون دستاورد نبوده بود زیرا احتمالاً هر کسی که اکنون از برکناری ترامپ طرفداری می‌کند، در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر(آبان) سال آینده به پای صندوق‌های رای خواهد رفت و علیه وی رای خواهد داد. بنابراین از نگاه دموکرات‌ها، میوه استیضاح را نه در کنگره بلکه باید در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ چید.
۲۰۲۳