آیین اختتامیه هفته پژوهش، عصر روز دوشنبه (۱۱ آذر)، در سالن غدیر مرکز آفرینشهای هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.
در ابتدای مراسم نسرین سجادیان، مدیر کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری، گزارشی از بخش پژوهشی جشنواره قصهگویی و نیز ویژه برنانه هفته پژوهش ارائه کرد و مریم جلالی، دبیر علمی جشنواره قصهگویی، بیانیه جشنواره در این بخش را خواند.
مقالات و چکیدههای برگزیده جشنواره قصه گویی به همت مریم جلالی استاد دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری اداره آموزش، پژوهش کانون پروش فکری و دانشگاه شهید بهشتی به چاپ رسیده است که در این نشست از آن رونمایی شد.
برگزیدگان بخش علمی جشنواره قصه گویی
رتبه اول؛ سارا ارزقی و آرزو نجفیان، از استان خراسان جنوبی، با مقاله استفاده از اصول صرف طبیعی در کتابهای قصه کودک بر جذب مخاطب
رتبه دوم؛ فاطمه رنجبر، از استان فارس با مقاله واکاوی اشتراکات و تنوع مضامین، مولفهها و شیوههای اجرایی در فرهنگ قصهگویی ایرانی و خارجی
رتبه سوم به طور مشترک، فاطمه فرزانه، از استان فارس، با مقاله نقش مبلمان شهری در ترویج قصهگویی و معصومه کریمی و زهرا زارعی، از همدان با مقاله قصهگویی دیجیتال رویکردی نوین برای آموزش شهروندان جهانی و تبادلات بینالمللی
بنا بر اعلام هیئت داوران، هدف یازدهمین ویژه برنامه هفته پژوهش، توسعه فرهنگ و تقویت روحیه پژوهش، ارج نهادن به تلاش پژوهشگران در داخل و خارج کانون و نیز معرفی و تقدیر از مربیان، کارشناسان پژوهشگر و اقدامپژوهان برگزیده مراکز فرهنگی هنری کانون و دیگر محققانی است که فعالیتهای کانون را موضوع تحقیق و پژوهش خود قرار دادهاند.
از میان ۳۷۹ اثر رسیده، بهترین پژوهشها در چهار حوزه پایاننامه، مقاله، اقدامپژوهی و پژوهش اعضا، برگزیده شدند و آثار رسیده پس از بررسی اولیه در دو مرحله داوری شد. در بررسی اولیه، ۱۱ اثر به دلیل تأخیر در ارسال و ۵۵ اثر به دلیل عدم ارتباط با محورهای شیوهنامه و عدم ارائه پیشنهاد از رسیدن به مرحله داوری بازماندند. بقیه آثار برای داوران ارسال شد.
بخش مقالات
از مجموع ۵۰ مقاله پژوهشی ارائه شده ۱۳ اثر به دلیل عدم انطباق با محورهای موضوعی شیوهنامه به مرحله داوری نرسیدند. ۳۷ اثر در مرحله اول داوری شد و از بین آنها ۱۷ اثر برای داوری اصل آثار، انتخاب شدند و در نهایت سه مقاله حائز رتبه اول تا سوم شدند.
دلایل هیئت داوران برای انتخاب مقالههای برگزیده عبارتند از تازگی موضوع و کاربرد آن در پیوند با فعالیتهای فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکری، پیوند موضوع با اهداف سازمانی، توجه به تحقیقات میدانی که برای داشتن نگاهی دقیقتر به ساز و کارهای موجود و راههای بهینهسازی آن بسیار لازم و کارآمد است.
هیئت داوران به منظور ارتقا بخشیدن به فعالیتهای پژوهشی و افزایش دانش سازمانی در مقاله پژوهشی توصیههای زیر را به پژوهشگران دارند: انتخاب موضوعات تازه و روشهای پژوهشی نوین، تحلیل دقیقتر یافتههای پژوهش و نوآوری در بحث و نتیجهگیری، کاربرد دقیقتر رسمالخط رایج و نیز رعایت موازین نثر آکادمیک در پژوهشها
هیئت داوران در این بخش، علیرضا پیر خائفی، محمد گودرزی دهریزی، ملاحت نجفی عرب بودند.
برگزیدگان
رتبه اول، سمیه آورند، از استان فارس، با مقاله بازتاب فانتزی در قصه های مردم فارس
رتبه دوم؛ نجمه مهدیپور، از استان کرمان، با مقاله بررسی نقش گرافیک محیطی در فضاهای فرهنگی-آموزشی کودکان
رتبه سوم؛ حبیبه مزجی، فرهاد نورایی، از استان گلستان، با مقاله بررسی رابطه استفاده از نرمافزارهای شبکههای اجتماعی با انگیزش تحصیلی دانشآموزان و اثر میانجی سلامت روان در گروه سنی (د) کانون پرورش فکری شهرستان آزادشهر
بخش طرحهای پژوهشی و پایان نامهها
دلایل هیئت داوران برای انتخاب طرحهای پژوهشی و پایان نامههای برگزیده عبارتند از توجه به موضوعات کاربردی، خلاقانه و جدید با رویکرد پژوهشی، پیوند موضوع پژوهش با محورهای تعیین شده در فراخوان، پیوند موضوع پژوهش با فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رعایت اصول و ضوابط روش علمی، رعایت اخلاق پژوهشی در استفاده درست از منابع و ارجاعات، نگارش روشمند و منسجم در تبیین پیشینههای پژوهش.
از میان پژوهشهای راهیافته به مرحله نهایی، تلاش شد تا آثاری انتخاب شود که بیشترین همخوانی با ملاکهای تعیین شده را دارد. آثاری که الگوی مناسبی برای رشد کیفی آثار پژوهشی باشند.
هیئت داوران از بین ۳۲ طرح پژوهشی و پایان نامه در مرحله اول، ۱۷ اثر را برای دریافت اصل اثر انتخاب کرد و در مرحلهی دوم داوری، سه اثر به عنوان رتبه اول، دوم و سوم برگزیده شدند.
هیئت داوران ضمن قدردانی از پژوهشگران گرامی پیشنهاد میکند به چند نکته که در پی خواهد آمد توجه بیشتری مبذول شود: انتخاب موضوعات تازه، کاربردی و خلاقانه، رعایت اصول و ضوابط روش علمی در پژوهش، توجه به پژوهشهای کیفی، تبیین جامعه آماری مناسب، دقت در روشمندی تجزیه و تحلیل دادهها و بحث و نتیجه گیری
هیئت داوران در این بخش عبارتند از مینا ذاکر، محمد گودرزی دهریزی، مرجان فولادوند
برگزیدگان
رتبه اول اکرم نبیزاده، از استان مرکزی با طرح اثربخشی آموزش مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر چشم انداز زمان و حالتهای روانشناختی مثبت مادران دارای فرزند ناسازگار
رتبه دوم کاظم افضلی، از خراسان جنوبی، با طرح توانایی کودکان و نوجوانان در شناسایی نمادهای متنی و گرافیکی رابط کاربری پورتال کودک و نوجوان (کودک ۲۴)
رتبه سوم لیلا رحمانیان، از استان خوزستان، با طرح مقایسه اثربخشی برنامههای آموزشی نمایش خلاق، کتابخوانی و هنرهای دستی بر تحول اجتماعی، قضاوت اخلاقی و کاهش کمرویی در دانشآموزان پایه پنجم عضو کانون پرورش فکری شهر اهواز
بخش اقدام پژوهی
در این بخش از تعداد ۱۳۱ گزارش اقدام پژوهی، ۶۳ اثر به مرحله داوری راه یافت . هیئت داوران با اذعان به ارزش علمی همهی این پژوهشها و اقدام ارزندهای که مربیان در حل مسائل حرفهای و پیشبرد اهداف فرهنگی و تربیتی مراکز کانون داشتهاند، در مرحله نهایی، ۳ اثر را به عنوان اقدامپژوهی برگزیده معرفی میکند.
دلایل انتخاب آثار، تشخیص درست مسئله تحقیق، تبیین روشن و واضح مسئله تحقیق، تجزیه و تحلیل مناسب، ارائه راهکارهای مناسب عملیاتی و کاربردی، پیوند با فعالیتهای فرهنگی- ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
داوران برای اثربخشی و ارتقای سطح کیفی آثار توجه به چند نکته را پیشنهاد میکنند، رعایت مراحل اقدام پژوهی در ارائه گزارش، توجه بیشتر به جمعآوری اطلاعات دقیق و اجتناب از نظرات و تجربههای شخصی، ارائه راهکارها بر اساس مطالعه و بررسی، پرهیز از انتخاب موضوعات تکراری و کلیشهای، مشارکتی بودن پژوهش در عمل
هیئت داوران در این بخش عبارتند از اقبال قاسمی پویا، ابوالفضل بختیاری، مهناز عرب
برگزیدگان بدون اولویت
سیده هاجر اکبری نودهی، از گیلان با طرح راهکارهای علاقمندسازی اعضای نوجوان پسر مرکز لنگرود به مطالعه کتابهای علمی (بخش زیست شناسی(
مریم رضایی، از تهران، با طرح راهکارهای تقویت مهارت پرسشگری در اعضای کودک دختر مرکز فرهنگی هنری پردیس
الهام بهادر قنواتی و احترام مسرور، از خوزستان، با طرح راههای افزایش میزان امانت کتاب اعضای نوجوان پسر مرکز ۲ بهبهان
بخش پژوهش اعضا
در این بخش از تعداد ۱۶۶ اثر دریافتی پس از بررسی اولیه و داوری مرحلهی اول۶۳ اثر به مرحلهی داوری نهایی راه یافت. در مرحلهی نهایی ۴ اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی میشوند.
معیارهای اصلی داوران در تخصیص امتیازات و انتخاب نفرات برگزیده بر اساس شاخصههای زیر بوده است:
درک درست از مفهوم پژوهش به عنوان یک فرایند پیوسته، توجه به سوال پژوهش و مناسبت سوال با گروه سنی پژوهشگر، خلاقیت در انتخاب ایده اولیه و حفظ نگاه ایدهمدار در طول فرآیند پژوهش، روشمندی در جریان پژوهش و نگارش و دقت در تبیین پیشینه، وجه مثبت مشترک در همه آثار این بخش، علاقمندی آشکار مربیان به هدایت کودکان و نوجوان در مسیر اجرای پژوهش است.
داوران این بخش پیشنهاد میکنند به نکاتی که در پی خواهد آمد بیشتر توجه شود:
درک درست از پژوهش و نگاه محققانه به موضوع، توجه به اخلاق پژوهشی، استفاده درست از منابع و دقت در ارجاعات درون متنی، تناسب پرسشهای پژوهش با گروه سنی پژوهشگران و استقلال نظر با وجود راهنمایی مربیان، انسجام در تنظیم و رعایت شیوه نگارش متن علمی
داوران این بخش ملاحت نجفی عرب، محبوبه اسپیدکار و جاوید سرایی بودند.
برگزیدگان
سبحان رحمانی، از تهران با مقاله محتوای تصنیفهای دوره مشروطه و انقلاب اسلامی با مربیگری پاییزه طاهری
نسرین ربانی، حدیث هنرمند، از اصفهان، با مقاله بررسی علت وجود نداشتن هر نوع گیاهی در اطراف درخت کاج، به مربیگری سهیلا سورانی
هستی ترک علینقیپور، نگار بهرامی، راحیل نقدی، از استان اصفهان، با مقاله تاثیر پوسته تخم مرغ و آب ماکارونی بر رشد گیاه برگ بیدی، به مربیگری مرضیه پولادی
محمدشهاب رضایی، امیرعلی کاشانی، از قم، با مقاله دستکش و عصای هشدار دهنده نوری در شب به مربیگری سیدمحمد محبی
در این بخش تعدادی از آثار، شایسته تقدیر دانسته شد که لوح آنها به مراکز کانون، ارسال میشود.
تقدیر از کارشناسان پژوهشی
در بخش دیگری از این مراسم، از کارشناسان اداره آموزش و پژوهش کانون در بخش اقدامپژوهی فعال تقدیر شد، جلیل موسویفر از کهکیلویه و بویراحمد، فاطمه ستاری از آذربایجان غربی، عطیه آقاحسینی از اصفهان، مهناز خان محمدی از زنجان، به همراه تیم پژوهشیشان تقدیر شدند.
محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سخنانی درک درست از مخاطبان کانون را لازمه کار در این مجموعه دانست و گفت: مخاطبان امروز با نسلهای دیگر قابل مقایسه نیستند، تعریف جدید جامعهشناسی میگوید کودکان دیگر مرحله نوجوانی را طی نمیکنند و مستقیم وارد جوانی میشوند.
وی افزود: امروز مصرفگرایی سبک زندگی را مشخص میکند، نوجوان امروز کنشگر اجتماعی است و در جامعه اثر دارد، ما باید از زاویه دید آنهابه موضوعات نگاه کنیم و خودمان را در چشم آنها ببینیم. باید بدانیم کانون امروز نیازهای نوجوانان را برطرف میکند؟ و این موضوع نیازمند سیاستگذاری و اقدامپژوهشی است.