علی الهیار ترکمن در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره میزان بودجه سال آینده این وزارتخانه اظهار داشت: لایحه بودجه سال ۹۹ براساس یک سری مفروضاتی وابسته به متغیرهای کلان اقتصادی در سازمان برنامه و بودجه تدوین می شود که در حال حاضر یک پیشنهاد و پیش نویس اولیه طراحی و تهیه شده که قرار است در دولت مورد بررسی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: به همین منظور وزارت آموزش و پرورش گزارش کاملی را مبتنی بر نیازهای این وزارتخانه، الزامات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و حداقل نیازهای اعتباری مشخص کرد که رقم آن ۷۴ هزار میلیارد تومان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: این رقم را به عنوان پیشنهاد بودجه این وزارتخانه هم به سازمان برنامه و بودجه و هم گزارشی از این اعتبارات قرار است وزیر آموزش و پرورش در هیات دولت مطرح کند البته این موضوع در پیش نویس سامانه بودجه هم این رقم را وارد کرده ایم.
الهیار ترکمن گفت: با توجه به اینکه فرآیند بررسی لایحه بودجه تا حدودی رسمی تر شده است به صورت فعال وارد می شویم و دنبال می کنیم تا به نتیجه مطلوبی در این زمینه برسیم.
وی در پاسخ به این سوال که اگر بودجه وزارت آموزش و پرورش همان رقم ۵۴ هزار میلیارد تومان امسال باقی بماند اثرات منفی آن را در چه بخش هایی شاهد خواهیم بود، اظهار داشت: اگر بودجه با وضع فعلی بسته شود در درجه اول ۲۰ درصد از پوشش تحصیلی در معرض خطر قرار می گیرد.
کاهش ۲۰ درصدی پوشش تحصیلی با بودجه سال ۹۹
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد با تعطیلی کلاس های دایر ممکن است ۲۰ درصد از پوشش تحصیلی ما دچار کاهش شود و این خطر به صورت جدی وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رقم پوشش تحصیلی به کمتر از ۸۰ درصد در دوره ابتدایی می رسد، اظهار داشت: در دوره ابتدایی به این رقم می رسد اما در دوره متوسط اگر رقم پوشش تحصیلی را ۸۹ درصد بدانیم در کل کشور به ۶۹ درصد خواهد رسید.
الهیار ترکمن ادامه داد: همچنین معلمان ما انگیزه کافی برای گرفتن حق التدریس بخاطر تاخیرهای بیش از حد را ندارند، کاهش ارزش پول آنها را هم به دنبال دارد.
وی با یادآوری اینکه بجز کاهش ۲۰ درصدی پوشش تحصیلی، اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز یکی از مشکلات دیگر با کاهش میزان بودجه آموزش و پرورش است، تاکید کرد: سند تحول بنیادین باید تا سال ۱۴۰۴ اجرا شود و این یعنی سال چهارم اجرای برنامه ششم توسعه است که یکی از اصلی ترین ارکان سند تحول می شود و به طور قطع آنجا هم با یک سری مسائل و مشکلات رو به رو می شویم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تمام مخاطرات اجرای بودجه کاهشی در وزارت آموزش و پرورش را تهیه کرده و به دولت ارائه می دهیم.
وی با بیان اینکه چون ماهیت بودجه پیگیری، بررسی و کارهای مختلف است، گفت: ما فعالیت های خود را در این زمینه ادامه می دهیم و از همه کسانی که در تدوین و تصویب بودجه تاثیرگذار هستند، می خواهیم که بودجه وزارت آموزش و پرورش را صرف حقوق ندانند چون این موضوع به شدت به مسایل این وزارتخانه اضافه می کند و حتی مسایل و مشکلات نیز پیچیده تر می شود.
وی تصریح کرد: ۹۴ درصد اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در حوزه ادارات کل آموزش و پرورش است که ۹۸ درصد آن در این ادارات برای حقوق هزینه می شود و تنها ۶ درصد برای کیفیت بخشی نظام آموزشی باقی می ماند.
وضعیت بودجه آموزش و پرورش برای کیفیتبخشی خوب نیست
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش پیش از این در نشست خبری گفت: وضع بودجه آموزش و پرورش خوب نیست، هرچند در سال های گذشته دولت افزایش اعتباراتی برای این وزارتخانه داشته و نسبت به گذشته پیش بینی اعتبارات از سایر دستگاه ها موقعیت مناسب تری داشته است اما مجموعه بودجه آموزش و پرورش حمایت از یک کار با کیفیت را ندارد و بخش مهمی از آن برای حقوق است و برای کیفیت بخشی اعتبارات خوبی نداریم و آموزش و پرورش فشرده شده است و این فشردگی به ضرر حوزه آموزش است و ما تنگنای بودجه ای کشور را می دانیم اما امید است توجه ویژه ای به این مساله شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره بودجه این وزارتخانه افزود: در مجموع ما ٧٣ هزار میلیارد تومان برای بودجه سال ٩٩ وزارت آموزش و پرورش پیش بینی کرده ایم اما چیزی که برای ما در نظر گرفته شده است ۵۴ هزار میلیارد تومان است. اما بودجه هنوز در دولت نهایی نشده است امید است ارقام را واقعی تر کنیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: با توجه به محدودیت های بودجه ای کشور تلاش می کنیم آثار کمبود بودجه را در تمام بخش ها مشخص کرده و به اطلاع دولت برسانیم و اعتقاد دارم تمام تصمیم گیران بودجه باید با درک روشنی از تبعات این میزان، تخصیصی های وزارتخانه را افزایش دهند.