تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸

کرمان - ایرنا - با آغار فرآیند نام نویسی از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، این رویداد بسیار مهم و اثر گذار سیاسی وارد فاز مهمی از روند خود شده و در روزهای گذشته تعدادی از شهروندان برای آزمودن خود وارد میدان شده اند.

 به گزارش ایرنا، انتخابات و صندوق رای کوتاهترین و مطمئن ترین مسیر برای ابراز عقیده و آرای تمامی افراد جامعه در عرصه سیاسی محسوب می شود که می توان در این کنش سیاسی نظرات و خواسته های متفاوت و متکثری را مشاهده کرد.

در این میان انتخابات مجلس شورای اسلامی هر چهار سال محل بروز و ظهور نمایندگان مردم در امر قانونگذاری و نظارت است که به لحاظ دخالت در تصمیم گیری در شئون مختلف کشور، اهمیت بسیار زیادی برای انتخاب کنندگان و متولیان حاکمیت دارد.

ثبت نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی در استان کرمان همزمان با سراسر کشور از ساعت هشت صبح در فرمانداری ها و وزارت کشور آغاز شده است و به گفته رییس ستاد انتخابات استان کرمان طی ۲ روز ابتدایی ثبت نام  جمع شرکت کنندگان برای انتخابات مجلس یازدهم در این استان به ۳۷ نفر رسیده است.

 به گفته مسئولان ثبت نام کننده، تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس در روزهای ابتدایی اندک و کمتر از حد انتظار بوده است، اما انتظار می رود در روزهای آینده و نزدیک به اتمام مهلت نام نویسی، استقبال افراد بیشتر شود.

در این میان افراد متنفذ و فعال وابسته به جریانات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در استان کرمان به طور جدی برای نام نویسی انتخابات مجلس به میدان نیامده و رایزنی های پشت پرده برای داوطلبی افراد ادامه دارد.

روز سوم نام نویسی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در فرمانداری کرمان با ثبت نام فرد میانسالی آغاز شد که خود را مهندس ساختمان معرفی می کرد که تصمیم گرفته به حوزه سیاسی هم وارد شود و مهمترین هدف خودر را  نظم بخشی به امور عنوان کرد.

این شهروند کرمانی گفت: مجلس شورای اسلام فقط باید جای افراد متخصص باشد تا بتوانند مشکلات کشور را ریشه ای حل کنند، من به عنوان یک متخصص در حوزه کاری خودم طرح و برنامه های جدید دارم.

وی با اشاره به سختی کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرح و تصویب قوانین افزود: در کشور قوانین زیاد و اجرا نشده  وجود دارد که باید اصلاح شوند و در برخی جاها آنها را حذف کنیم تا کارها بهتر پیش برود.

این داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم در نظام سیاسی و اداری کشور حرف اول و آخر را می زنند و باید بگذاریم نمایندگان آنها در مجلس خواسته ها و مطالبات خود را آزادانه بیان کنند.

دواطلب دوم نمایندگی مجلس که برای تکمیل ثبت نام آمده بود گفت: روز گذشته به علت نقص مدارک ثبت نام انجام نشد و امروز مراجعه کردم.

وی اظهار داشت : مدرک کارشناسی ارشد حقوق و جزا دارم و از هفته قبل به این نتیجه رسیدم برای انتخابات مجلس نام نویسی کنم.

این داوطلب ثبت نام مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس هر چه قدرت بیشتری داشته باشد، در تنظیم قوانین بهتر عمل می کند، باید از همه عقیده ها و جناح ها در مجلس نماینده داشته باشیم تا یک جانبه تصمیمات گرفته نشود.

وی تاکید کرد: اولویت من در صورت رسیدن به پست نمایندگی مجلس، حل مشکلات اقتصادی است و همچنین مشکلات استان و شهر در اولویت بعدی است که قصد دارم در این رابطه برنامه مدونی تهیه و ارائه کنم.

بانوی جوانی که منتظر اعلام حضور برای ثبت نام بود نفر سوم داوطلبی مجلس شورای اسلامی در روز سوم بود که خود را دانشجوی دکترای مدیریت شهری معرفی کرد و قصدش را از حضور در جمع داوطلبان مجلس، سروسامان دادن به امور زیربنایی شهر و افزایش رفاه شهروندان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بانوان با وجود تشکیل نیمی از جمعیت کشور، کمتر در مجامع عمومی مهمی مثل مجلس شورای اسلامی نقش دارند که باعث شده در برخی مواقع از لحاظ تصویب قوانین ضربه بخورند و این رویه را با حضور پررنگ تر بانوان باید اصلاح کنیم.

بانوی داوطلب مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم مشکلات جامعه محلی و استانی را حل کنیم حتما گره مسائل ملی و کلان نیز راحت تر باز می شود و امور معطل نمی ماند.

وی افزود: شهروندان بعد از رای دادن و انتخاب، از نماینده خود انتظارت متفاوت و مختلفی دارند که باید رسیدگی و پاسخ داده شود و اولویت اول من در صورت انتخاب تشکیل شورای مشورتی با حضور نخبه گان و کارشناسان برای اولویت بندی مسائل حوزه انتخابیه ام هست.

ثبت نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی در حالی روند نه چندان شلوغ  و کم حاشیه خود را طی می کند که مسئولان استان بر حضور پرشور داوطلبان برای نام نویسی تاکید می کنند.

 استاندار کرمان با اشاره به آغاز ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: از کسانی که درخود این توانایی را می بینند که قوانین خوب تنظیم کنند، دعوت می کنیم برای شرکت در انتخابات داوطلب شوند تا دست مردم نیز برای انتخاب بیشتر افراد باز باشد.

 محمد جواد فدایی در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات شهرستان کرمان در جمع خبرنگاران افزود: مجلس شورای اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد و همه مردم به اهمیت آن آگاه هستند، زیرا هرکاری در کشور برای توسعه و حل مشکلات مردم بخواهد انجام بشود، مبتنی بر قانون است.

وی با بیان اینکه مجلس قوانین کارا، مترقی و خوب تنظیم می کند و قوانین مشکلات مردم را حل می کند تصریح کرد: امیدواریم انتخاباتی قانونی، سالم و پرشور داشته باشیم و مردم با رضایتمندی در انتخابات شرکت کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز به داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان با تاکید بر قانونمداری توصیه کرد؛ ثبت نام خود را به روزهای آخر نیاندازند.

محمد صادق بصیری افزود: افراد شرکت کننده در حوزه انتخابی خود و یا در محل وزارت کشور می توانند برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنند.

وی گفت: شرایط داوطلبان از جمله حداقل و حداکثر سن ۳۰ تا ۷۵ سال در روز ثبت نام، مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن است و همچنین داوطلبان مدارک لازم از جمله اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی، مدرک تحصیلی، یک قطعه عکس و کارت پایان خدمت را هنگام ثبت نام به همراه داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان  ادامه داد: به مردم توصیه می کنیم مشارکت همه جانبه در این مرحله سرنوشت ساز سیاسی داشته باشند و مجریان اصل بی طرفی، دقت، قانون مداری و سلامت انتخابات را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: انتخابات در حقیقت تجلی مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی و مظهر مشارکت مردم در سرنوشت و آینده خودشان است و طبق اصل ششم قانون اساسی، امور کشور با اتکا به نهادهای عمومی باید اداره شود و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر این اصل که انتخابات برای تحقق مشارکت ها و آزادی های سیاسی است، تاکید فرمودند.

 ۱۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برای ۹ حوزه انتخابی استان کرمان از جمله حوزه های انتخابی اصلی بافت (بافت، رابر و ارزوئیه)، بم ( بم، ریگان، فهرج و نرماشیر)، جیرفت( جیرفت و عنبرآباد)، رفسنجان(رفسنجان و انار)، زرند، (زرند و کوهبنان)، سیرجان(سیرجان و بردسیر)، شهربابک، کرمان(کرمان و راور)، کهنوج(کهنوج، منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب و فاریاب) انتخاب می‌شوند.