سید جواد حسینی امروز - سه شنبه - در آیین رونمایی از ۶۰ عنوان آثار و مکتوبات آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهارداشت: تفاوت در نیازها در همه افراد جامعه وجود دارد و ما باید در روز جهانی معلولین برای تربیت جامعه دوستدار معلول تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه هرچه مطالعه بیشتری داشته باشیم در بهتر کردن حال جامعه مؤثرتر خواهیم بود، افزود: معلولیت ۱۵۳ هزار دانشآموز استثنایی یک فرصت است بنابراین نگاه ما به دانشآموزان با نیازهای ویژه، باید نگاه دارایی محور باشد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با یادآوری اینکه در روز جهانی معلولین باید برای تشریح سه اصل؛ پذیرش تفاوتهای فردی، تطابق و متناسبسازی در جامعه تلاش کنیم، تصریح کرد: معلمان و مربیان علاوه بر تعلیم دانش آموزان باید نکاتی را نیز از آنها فرا گیرند.
حسینی مطابقسازی و فراگیرسازی را از رویکردهای اصلی سازمان آموزشوپرورش استثنایی برشمرد و ادامه داد: از سال ۱۳۷۲ تاکنون آمار مخاطبان به بیش از ۸۰ برابر افزایشیافته است لذا با رویکرد توانمندسازی جامعهمحور مبتنی بر دارایی محور برای تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه تلاش خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: باید برای تربیت اینگونه دانش آموزان، استانداردهای منابع انسانی، محتواها، فضا و تجهیزات و رویهها را رعایت کنیم.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور نیز در این آیین اظهار داشت: در گروه مدیریت آموزش، درسافزار واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره برای اولین بار تدوین شده که بهصورت چندرسانهای مفید بوده و از سال تحصیلی جدید قابل استفاده است.
محسن غفوریان به برخی از این کتب اشاره و تصریح کرد: درسافزار زبان هفتم، دو جلد کتاب راهنمای معلم جملهسازی پایه پنجم، متناسب سازی تصویری دانش آموزان آسیب شنوایی، پنج جلد کتاب گروه برنامه درسی، تألیف چهار جلد عنوان کتاب مداخله و توانبخشی یادگیری، کتاب راهنمای والدین نوآموزان دیرآموز از کتبی هستند که امروز از آن رونمایی میشود.
وی افزود: طراحی پوستر جهتیابی و حرکت با آسیب بینایی که امروز رونمایی میشود، شیوه راهنمایی درست هدایت افراد را فراهم میکند. همچنین بسته آموزشی همراه معلم برای نابینایان برای آموزش خط بریل امروز رونمایی میشود.
به گزارش وزارت آموزش و پرورش، وی به تألیف کتب نو نگاشت اشاره و عنوان کرد: تدوین هشت جلد کتاب دانش آموزان معلولیت جسمی حرکتی و هشت جلد کتاب مهارتآموزی را برای دانش آموزان اوتیسمی نیز خواهیم داشت.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور به حوزه توانبحشی، مشاوره و مددکاری اشاره کرد و گفت: در حوزه شورای نشر تألیف کتاب فرزندمحوری و ۳کتاب کودک در حوزه کودکان استثنایی را خواهیم داشت و فاز نهایی سامانه ارزشیابی توصیفی به بهرهبرداری میرسد.
همچنین در این مراسم همزمان با روز جهانی معلولان، از تعدادی فعالان حوزه آموزشی دانشآموزان استثنایی تجلیل و از ۶۰ عنوان آثار و مکتوبات آموزشی و کمکآموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز رونمایی شد.