تهران - ایرنا - با اجرای سهمیه‌بندی بنزین، خودروهای دوگانه‌سوز در مقایسه با نمونه‌های تک‌سوز، هشت تا ۱۰ میلیون تومان بیشتر قیمتگذاری می‌شوند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار اقتصادی ایرنا، حاکی از این است که قیمت خودرهایی از جمله وانت نیسان، سمند، پژو ۴۰۵ و پژو پارس دوگانه سوز، از مدل‌های مشابهی که تک‌سوز هستند، در وهله اول با تقاضای بیشتری مواجهند و سپس حدود هشت تا ۱۰ میلیون تومان بیشتر قیمتگذاری می‌شوند.

قیمت خودرهای دوگانه سوز در شرایطی روند افزایشی پیدا کرده که نبود تجهیزات و گرانی آنها باعث شده است خودروهای بنزینی پشت درهای مراکز فنی مجاز بمانند.

افزایش قیمت این خودروها و اقبال بازار نسبت به آن، با اجرای سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد؛ روشن است که افزایش قیمت یک سوخت، ‌ مشتریان را به سمت استفاده از سایر سوخت‌ها هدایت می‌کند و تقاضا را افزایش می‌دهد.

ثبات و رکود، مهمان بازار خودرو

بجز خودروهای دوگانه‌سوز،  قیمت خودرو از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون تغییر محسوسی نداشته و خرید و فروش نیز به حداقل خود رسیده است.

در محصولات سایپا، پراید ۱۱۱ به ۵۲ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۴۸.۵ تا ۴۸.۸ میلیون تومان، تیبا صندوق دار رینگ فولادی ۵۴ ملیون تومان، تیبا صندوق دار رینگ آلومینیومی ۵۷ میلیون تومان، تیبا ۲ هاچ بک با رینگ آلومینیومی ۶۱.۵ تا ۶۲ میلیون تومان و ساینا ۶۲ میلیون تومان قیمت خوردند.

در گروه محصولات ایران خودرو نیز پژو ۴۰۵ GLX میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX دوگانه سوز ۸۸.۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده ۸۶.۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده ۱۰۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ V۸ به ۱۰۲ میلیون تومان، پژو پارس ساده بین ۱۰۰ تا ۱۰۱ میلیون تومان، سمند LX به ۸۱.۵ میلیون تومان، سمند EF۷ بین ۹۳ تا ۹۴ میلیون تومان و نوع دوگانه سوز آن ۱۱۳ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.

به گفته کارشناسان، مشتری در بازار نیست و تقاضا برای خرید خودرو کم است، با این حال در طول هفته عده‌ای با قیمت‌های غیرواقعی در سایت‌ها و فضای مجازی به دنبال شلوغ کاری بودند.

به اعتقاد آنان، پس از سهمیه بندی بنزین شاهد یک هیجان کاذب در بازار بودیم که افزایش قیمت پنج تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی، ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی خودروهای مونتاژی و ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومانی خودروهای خارجی را رقم زد، اما قیمت‌ها پس از آن ثابت مانده است.

کارشناسان می‌گویند برنامه‌های فروش خودروسازان به ویژه پراید در روز گذشته و سمند و پژو پارس در هفته گذشته بر کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته «سعید موتمنی» ‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، آنهایی که در هفته‌های گذشته و متاثر از موج افزایش قیمت‌ها، ناشی از سهمیه بندی بنزین، خودروی خود را فروختند، بُرد کردند، اما آنهایی که جا ماندند، باید صبر کنند.

وی به ایرنا گفت: اکنون عرضه خودروسازان و تقاضای مشتریان کم است، اما افرادی که در خودرو سرمایه‌گذاری کرده‌اند با شیطنت و شلوغ‌کاری قیمت‌های بالاتری مطالبه می‌کنند تا خودرویشان را به هر ترتیب ممکن بفروشند.

برپایه این گزارش، امروز در گروه مونتاژی‌ها هر دستگاه سراتوی شرکتی سایپا ۳۱۸ میلیون تومان، جک S۵ بین ۲۹۳ تا ۲۹۴ میلیون تومان، هایما S۷ به ۳۰۵ میلیون تومان، هایما S۵ به ۲۸۱ میلیون تومان، مزدا ۳ به ۳۹۸ میلیون تومان و سیتروئن C۳ بسته به آپشن و مدل بین ۳۸۵ تا ۴۰۵ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.

در بین این خودروها فقط پژو ۲۰۰۸ توانست رشد قیمتی چهار تا پنج میلیون تومانی تجربه کند. کارشناسان می‌گویند از آنجایی که قدرت خرید در شهرستان‌ها کم است، مشتریان شهرستانی این خودرو را به تهرانی‌ها فروخته‌اند و چون تعداد کمی از آن موجود است، ارزش پیدا کرده است.

گشتی در بازار خودروهای خارجی نیز حاکی از قیمت ۷۱۰ میلیون تومانی رنو تلیسمان، ۶۸۰ تا ۶۹۰ میلیون تومانی میتسوبیشی اوتلندر، ۴۹۰ میلیون تومانی النترا، ۴۸۵ میلیون تومانی سراتوی کره‌ای، ۸۶۰ میلیون تومانی سانتافه سفید رنگ و ۸۷۰ میلیون تومانی رنگ مشکی آن است.

کارشناسان می گویند: شرایط رکود بازار به گونه‌ای است که خریدار واقعی خودرو دست بالایی در چانه زنی دارد، همچنین کمترین مراجعات مشتریان برای خودروهای خارجی با قیمت بالای ۴۰۰ میلیون تومان است.