کرمان - ایرنا - مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نهادسازی تولید و ایجاد تشکل های صادراتی به عنوان نخستین راهکار باید مورد توجه تجار ایرانی برای به دست آوردن بازار و صادرات به روسیه با جمعیت ۱۴۲ میلیون نفر و ششمین قدرت اقتصادی جهانی، قرار گیرد.

ولی‌الله فریادرس روز چهارشنبه در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری کرمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان) در محل اتاق کرمان افزود: صادرکنندگان باید به زنجیره های اصلی خرده فروشی جهان و منطقه اوراسیا وصل شوند که بتوانیم بیشتری برد را در صادرات خود داشته باشیم.

وی با اشاره به استفاده از بازاریابی مستقیم روسیه برای بلند مدت اظهار داشت: بازار روسیه ۲ درصد بازار جهانی را به خود اختصاص داده است و برای ورود به این بازار با زبان روسی آشنایی داشته باشیم و تصاحب این بازار را با ایجاد دفاتر نمایندگی برای بلندمدت برنامه ریزی کنیم و همچنین در صادرات باید تهاتر کالایی مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات کشور در گیر و دار مشکلات ساختاری قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در بازار روسیه و منطقه اوراسیا این مشکلات را رفع کنیم.

وی ادامه داد: تعرفه های گمرکی را محدود کردیم، در حالی که کشورهای دیگر نظام تعرفه ای قابل مذاکره‌ای دارند و ایران از این خاصیت برخوردار نیست.

فریادرس افزود: نظام ناکارآمد تعرفه ای ایران جزو مشکلات ساختاری صادرات برای مذاکرات و مبادلات تجاری محسوب می شود.

وی بیان داشت: تعرفه خرما و پسته را ۱۰۰ درصد کاهش دادیم که می توان به عنوان یک بازار مهم جهانی روی این محصولات حساب کرد و همچنین روسیه ۳۵۰ میلیون دلار ظرفیت واردات گل های شاخه بریده دارد که ظرفیت خوبی برای صادرکنندگان داخلی محسوب می شود.